هایما اس 7 توربو خودرویی کراس اوور و تک دیفرانسیل می باشد که این روزها بر روی خط تولید ایران خودرو در استان خراسان قرار دارد. ایران خودرو این محصول را به منظور داشتن خودرویی به روز و جدید وارد بازار کرده است تا در تب داغ شاسی بلندها سهمی داشته باشد هر چند در معرفی این خودرو نتوانسته چندان موفق عمل کند و مشتریان زیادی را کسب کند چرا که متقاضیان خودروهای شاسی بلند به دنبال قوای فنی خوب در کنار طراحی زیبا و خط های حجم دهنده در بدنه ی این خودروها می باشند. هایما اس 7 خودرویی است که در رنج قیمتی خود ماشین مناسبی به شمار می رود اما نسبت به بدنه ی سنگینی که دارد پیشرانه ی مناسبی را در اختیارش قرار نداده اند و به همین دلیل در هنگام رانندگی با هایما متوجه خواهید شد که خودرو چابک و سرزنده نیست. به دنبال چنین مشکلاتی ایران خودرو تصمیم گرفت تا خودروی قوی تری را روانه ی بازار کند و با تولید هایما اس 7 توربو پیشرانه ی قوی تری را به هایما هدیه کند. هدف این کمپانی بالا رفتن تیراژ هایما و افزایش آمار فروش اقساطی هایما اس 7 توربو می باشد. باید دید در بازار داغ کراس اوورها و شاسی بلندهای امروزی هایما تا چه حد می تواند در مقابل خودروهای پرآپشن چینی قد علم کند.

بررسی هایما اس 7 توربو

طراحی هایما اس 7 توربو از روی مزدا CX کپی برداری شده است، به صورتی که حتی آرم و لوگوی این شرکت نیز شباهت زیادی به مزدا دارد. در مجموع طراحی این خودرو دلنشین است اما به دلیل کپی بودن نتوانسته امتیاز خوبی را از کارشناسان طراحی بگیرد. چراغ ها و جلو پنجره طراحی هماهنگ و زیبایی دارند و خطوط به کار گرفته در سمت جانبی خودرو حالت دینامیک مخصوص خودروهای قوی هیکل را به هایما بخشیده اند. ظرفیت داخل کابین 5 نفر و در عین کاملا اندازه است با این وجود فضای بار کافی نیست و ازخودرویی با چنین ابعاد توقع بیشتری می رود. در مورد فضای داخلی نیز طراحی داخلی هماهنگ و زیبا برگرفته از بالهای پرندگان است و به صورت استاندارد داخل خودرو با چرم مصنوعی پوشش داده شده است.

تغییرات هایما اس 7 توربو 
هایما توربو شارژر در سه زمینه با هایما تفاوت دارد. مورد اول به ظاهر خودرو مربوط می شود. هایما توربو اس 7 نسبت به نمونه ی ساده ی این خودرو دارای ضرب گیر های جدید سپر عقب، رینگ های متفاوت و جدید، پایه های مخصوص باربند، سپر و پدال های جدید و چراغ های مه شکن می باشد. هایما در نمونه ی توربو قدرتمند تر و دارای انرژی بیشتری است.
موتور توربو هایما حجمی 1.8 لیتری و گشتاوری معادل با 230 نیوتن متر دارد. این پیشرانه عملکرد بهتری دارد و با فناوری VVT احتراق بیشتری را تجربه می کند. قدرت توروبو مطمئنا نسبت به نمونه ی معمولی بیشتر است اما با این حال همچنان به پای خودروهای دیگری که رقیب هایما می باشند نرسیده است. عملکرد موتور هایما برگرفته از شرکت به نام میتسوبیشی می باشد و شکی نیست که با توان بیشتری که در اختیار خودرو می گذارد تجربه ی رانندگی لذت بخش تری را برای راننده رقم می زند.
گیربکس هایما نیز از تغییرات بی نصیب نبوده و با ارتقائ تعداد دنده ها از 5 به 6 قابلیت تیپ ترونیک نیز به آن اضافه شده است تا رانندگانی که دوست دارند اختیار خودرو را در جاده ها به دست بگیرند هر زمان که خواستند بتوانند دنده ی خودرو را در حالت دستی قرار دهند. در این گیربکس فاصله ی میان تعویض دنده ها کمتر است و انتقال قدرت به صورت موثرتری انجام می پذیرد. با استفاده از فناوری های جدید در این خودرو صدای موتور کاهش یافته و بالطبع انتقال این صدا به داخل خودرو نیز کمتر شده است. با اعمال تغییرات در بخش فنی و طراحی هایما این خودرو توانسته به چالاکی و چابکی در سرعت های پایین و پایداری و ثبات در سرعت های بالا برسد. تمامی افرادی که از شرایط فروش اقساطی ایران خودرو برای تهیه هایما اس 7 توربو استفاده کرده اند رضایت بیشتری نسبت به نمونه های قبلی دارند و از شتاب کم خودرو به عنوان تنها ضعف هایما نام می برند.