چری کارش را با کراس‌اوورهایش رونق داده و مجموعه‌ای قابل قبول ارائه داده است که بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد؛ از کوچک‌ترین آنها، تیگو 2، تا بزرگ‌ترین‌شان یعنی تیگو 8. در مقایسه‌ی بین مدل‌های مختلف موجود در این دسته، مطمئنّاً بچه‌ی وسطی، یعنی تیگو 7، مورد علاقه‌ی ما نیست. به نظر می‌‌رسد که تیگو 8 بهترینِ این دسته باشد. امّا، اگر به دنبال مدل‌های دیگر این دسته هستید، تیگو 7 پرو هم فوق‌العاده جذّاب و مسحور کننده است. جهت خرید اقساطی چری تیگو 7 پرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بنابر این، بیایید نگاهی به کراس‌اوور جمع و جور چری تیگو 7 پرو بیاندازیم که نسخه‌ای بهبود یافته از تیگو 7 است ولی آیا این مدل با اختلاف زیاد از مدل پیشین بهتر است یا فقط اندکی تغییر کرده؟ با ما همراه باشید.

عملکرد

خروجی موتور (اسب بخار)، شتاب، انتقال نیرو، فرمان پذیری: 3.5 از 5

طرّاحی

طرّاحی داخلی و خارجی، کیفیّت، تناسب اجزا و اِرگونومی: 4.5 از 5

راحتی سواری

رفاه کابین، سیستم تعلیق، عایق بودن در مقابل صدا، لرزش و ارتعاشات (NVH): 4.5 از 5

امنیّت و فنّاوری

فنّاوری‌های رفاهی، ویژگی‌های امنیّتی فعّال و غیر فعّال: 3.5 از 5

ارزش خرید

ارزش وسیله نقلیّه در ازای قیمت، مصرف بهینه سوخت: 4 از 5

نکات مثبت

  • سواری راحت
  • ارزش خرید بالا در ازای پول پرداختی
  • سانروف پانوراما
  • دوربین 360 درجه
  • سازگاری با اندروید آتو Android Auto

نکات منفی

  • پدال گاز کند و خشک
  • سرعت‌سنج متوسّط

 

نمای بیرونی






شرکت چری نمای بیرونی چری تیگو 7 پرو را دقیقاً برخلاف ظاهر نامتعارف ولی در نوع خود جالبِ تیگو 7 طرّاحی کرده است. تفاوت ظاهری دو مدل از زمین تا آسمان است. تیگو 7 قدیمی، به نظر یک نسل عقب‌تر از دیگر مدل‌های این دسته می‌رسد امّا، نسخه‌ی پرو درست‌تر عمل کرده و طرح جدیدی برای برند ارائه می‌کند. هر چند، چری این فرصت را برای امتداد دادن چراغ‌های عقب از دست داده است.






جلو پنجره ظاهری مدرن داشته و با شکل‌های مختلفش جذّابیّت بصری زیادی به این کراس‌اوور داده است. اَشکال جالبی در جلوی شبکه وجود دارند که تماشای آن را لذّت‌بخش می‌کند. تنها مشکل این است که رنگ بدنه این ظرافت را اندکی خراب کرده است. به لحاظ بصری جذّاب است و مرا به یاد رنگ‌آمیزی‌های مات خودروهای اروپایی می‌اندازد. جالب است امّا، باب میل همه نخواهد بود. به گونه‌ای است که یا عاشقش می‌شوید یا متنفّر. اگر از آن خوشتان آمده، پس طرّاحی خوبی دارد؛ امّا، اگر باب میل‌تان نیست رنگ‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید.






آیتم‌های دیگری همچون رینگ های اینچی نیز به زیبایی بیشتر این کراس‌اوور کمک کرده و تضادّ جالبی با چرخ‌های معمولی و استاندارد دیگر کراس‌اوورهای تیگو ایجاد می‌کند. تیگو 8 یک ست مشکی دارد امّا، نوع دو رنگ آن نمای بهتری دارد و ظاهری مدرن و باکلاس به خودرو می‌دهد که با طرّاحی خارجی آن نیز هماهنگی دارد.

نمای درونی






داشبورد خودرو زیبا به نظر می‌رسد و در سطح آن از موادّ زیادی در طرّاحی آن استفاده شده است. خوشبختانه سازنده در این کراس‌اوور، از موادّ با کیفیّت و نرم استفاده کرده است. از صفحه‌ی اطّلاعات و سرگرمی (اینفوتِینمِنت) تا شیفتِر خودرو (دنده پشت فرمان) همه لوکس به نظر می‌رسند و بودن در داخل یک تیگو 7 پرو را به تجربه‌ای خوشایند تبدیل می‌کنند. با همراهی نورهای محیطی (نور آمبیانت)، چری فضایی مهّیج و باب میل شما فراهم کرده است؛ علاوه بر آن، نور چراغ‌ها را می‌توان با صدای موزیک هماهنگ کرد تا در صوررت تمایل، بتوانید سفری صوتی را تجربه کنید. همچنین، در هنگام روز، سانروف پانوراما به شما و همراهان‌تان اجازه می‌دهد که از مناظر اطراف، لذّت ببرید.






تیگو 7 پرو مشکلاتی نیز دارد؛ مثل صفحه‌ی کیلومترشمار دیجیتال آن. از لحاظ شفّافیّت و خوانا بودن عالی نیست ولی کارتان را راه می‌اندازد. به لحاظ ظاهری، با تم مدرن و آینده‌نگرانه‌ای که مدّنظر چری بوده است، همخوانی دارد. نکته بعدی اینکه کنترل‌های دستی سیستم تهویه هوا پشت یک تلق گلاسه قرار گرفته‌اند که مستعدّ باقی ماندن اثر انگشت، لکّه و گرد و خاک است.






از بابت فضا، می‌توانید پاهایتان را چه در صندلی جلو و چه عقب دراز کنید. علاوه بر آن، فضای صندوق عقب نیز بسیار مناسب و جا دار است. وقتی درِ برقیِ صندوق عقب را باز می‌کنید، که البتّه در این محدوده قیمت آپشن کمیابی است، حدود 0.475 متر مکعب فضا دارید و اگر باز هم به جای بیشتری احتیاج داشته باشید، می‌توانید با جمع کردن صندلی ردیف عقب، به راحتی فضا را به 1.5 متر مکعب افزایش دهید.

امکانات رفاهی

از آنجا که خودرو فضای زیادی داشته و شاسی آن با فنّاوری مشابه جگوار و لندروور ساخته شده است، تیگو 7 پرو به راحتی از روی دست‌اندازها و چاله‌ها عبور می‌کند. در جلو و عقب ماشین،‌ سیستم‌های تعلیق کاملاً مستقل وجود دارد که به ترتیب دارای کمک‌فنرهای مک‌فرسون (MacPherson) و سیستم تعلیق چندمیله‌ای هستند. کابین برای رانندگیِ روزمرّه سکوت کافی دارد و عایق صوتیِ آن اجازه‌ی ورود سر و صداهای معمول در جادّه مثل صدای خودروهای دیزلی به داخل کابین را نمی‌دهد. NVH (صدا، لرزش و ارتعاشات) ضعیفی در داخل خودرو احساس میشد؛ هرچند باید اذعان کنیم که در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، صدای باد بیشتر حس می‌شود. به جز این موارد، باید گفت که این ماشین راحت‌ترین خودروی چری در این دسته است و با محصولات شرکت‌های دیگر در زمینه رفاهی رقابت می‌کند.

فنّاوری

همانطور که قبلاً ذکر شد، صفحه‌ی کیلومتر چندان جذّاب نیست؛ با این حال، ویژگی‌های کاملی شامل مسافت طی شده در هر سفر، کیلومتر شمار، سرعت‌سنج، فشار تایر و مصرف سوخت را داراست امّا، تاکومتر (دورسنج موتور) چندان خوانا نیست.

چری برای سیستم اطّلاعات و سرگرمی (اینفوتینمنت)، مانیتور 10.25 اینچی ارائه داده است که به نظر راضی کننده است. نرم‌افزار اپل CarPlay نیز به طور استاندارد ارائه شده امّا، اندروید آتو (Android Auto) در پکیج فنّاوری تعبیه نشده است. با این وجود کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار QD Link موبایل خود را به سیستم ماشین وصل کرده و روی صفحه نمایش، از آن استفاده کنند. این کار از آنجا که نرم‌افزار در داخل سیستم عامل اندروید تعبیه نشده، یک قدم اضافی را در بر می‌گیرد ولی بعد از دانلود نرم‌افزار، می‌توانید اطّلاعات نقشه و موزیک خود را روی صفحه نمایش لمسی تیگو 7 پرو مشاهده کنید. در مورد کیفیّت صدا، چندان از شفّافیّت بلندگوها راضی نیستیم. فیک نیست ولی کاش صدا، عمق بیشتری داشت. البتّه شما می‌توانید با تنظیمات اکولایزر، بِیس سنگین‌تری به صدا بدهید ولی ما در بازدید خود از این خودرو، به موزیک با تنظیمات استاندارد گوش دادیم. شما می‌توانید با دوربین 360 درجه‌ی خودرو همه اجسام اطراف خودرو را ببینید؛ ویژگی‌ای که استفاده از آن در درون و بیرون شهر می‌تواند بسیار لذّت‌بخش باشد و همینطور از برخورد به جدول و دیگر اجسامی که می‌توانند منجر به ضرب‌ دیدن رینگ چرخ‌های شما شوند، جلوگیری کند.






دیگر ویژگی‌های تکنولوژیکی خودرو نیز برای یک کراس‌اوور در این محدوده‌ي قیمت، مناسب است. درِ برقی صندوق عقب و نورهای آمبیانت تحسین برانگیز هستند. قابلیّت کروز کنترل هم برای این نوع خودرو استاندارد بوده و استفاده از آن بسیار آسان است.

امنیّت

با ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو، جانبی و ایربگ‌های پرده‌ای، می‌توانید انتظار محافظت کامل را از چری تیگو 7 پرو داشته باشید. علاوه بر آن، آپشن‌های دیگری همچون ترمزهای ضدّ قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیک (ESC) با کمک‌ترمز اضطراری، کنترل کشش، سیستم کنترل در سربالایی با توان مناسب، سیستم نظارت بر فشار باد چرخ‌ها، سیستم الکترونیک ضدّسرقت، یک سیستم ایموبلازر موتور (بازدارنده از حرکت) و اتّصال‌دهنده‌های ایزوفیکس (مخصوص صندلی کودک) نیز، روی خودرو وجود دارند.

چری مطمئنّاً به استانداردهای ایمنی پایبند بوده و خودروهایش را متناسب با نیازهای مشتریان مجهّز می‌کند. ما امیدوار بودیم که برخی از فنّاوری‌های امنیّتی فعّال (یعنی سیستم‌های همیار راننده ADAS) را نیز در این خودرو ببینیم امّا، خب این ویژگی‌ها هزینه‌ای بیش از قیمت این خودرو را می‌طلبد.

مصرف سوخت

طبق تستی که ما انجام دادیم، خودرو در ترافیک شهری 7.3 کیلومتر بر لیتر و در مسیرهای باز شهری، 11.6 کیلومتر بر لیتر را ثبت کرد. در بزرگراه، تیگو 7 پرو، 16 کیلومتر بر لیتر را به ثبت رساند.

پس از برّرسی برگه‌ی مشخّصات، متوجّه شدیم که تیگو 1465 کیلوگرم وزن دارد، که وزنی مناسب برای خودرهای این رده است. این‌ها اعدادی مناسب هستند؛ بهترین اعداد ممکن نیستند ولی مناسب‌اند. این خودرو بازدهی نسبتاً خوبی دارد.

رانندگی

تیگو 7 پرو هیجان‌انگیز ترین خودرو در جادّه نیست امّا، اگر به اندازه کافی گاز بدهید، جهش مناسبی خواهد داشت. موتور، پاسخگویی مناسبی دارد ولی در قسمت انتقال نیرو اندکی تأخیر احساس می‌شود؛ مخصوصاً در ترافیک‌های سنگین. به همین دلیل، تیگو در سفرهای با سرعت بیشتر، بخاطر داشتن موتور توربوی 1.5 لیتری، درخشش بیشتری خواهد داشت. خودرو، گشتاور (Torque) کافی دارد و تحویل نیرو برای یک سواری روزمرّه کافی است. در بزرگراه‌ها، خودرو برای رسیدن به سرعت بالای 100 کیلومتر، شتاب خوبی داشت؛ فوق‌العاده نه ولی برای خودرویی در این محدوده منصفانه است.

فرمان‌پذیری خودرو خوب است؛ فرمانی روان و شاسی مناسب. تیگو 7 پرو بخاطر دوربین 360 درجه‌اش، در فضاهای تنگ عملکرد مناسبی دارد. ابعاد جمع‌وجور خودرو نیز به کنترل راحت آن کمک میکند. بخاطر ارتفاع مناسب از زمین، نیازی نیست نگران دست‌اندازها و چاله‌ها باشید. در سرعت بالا، خودرو کنترل خوبی دارد و تنها مشکل وزن خودرو و ارتفاع سواری آن است. کشش بدنه به چپ رو راست نیز چندان مشکل ساز نیست امّا در زمانی که بخواهید کاملاً از گوشه خیابان بپیچید، می‌توان این مشکل را حس کرد.

ولی آیا رانندگی با این ماشین واقعاً شبیه آن چیزی است که در برگه مشخّصات نوشته شده؟ ما احساس می‌کنیم که 145 اسب بخار (HP) و گشتاور 210 نیوتون متری (Nm) از موتور توربوی 1.5 لیتری، به درستی در مشخّصات ذکر شده است. شتاب ماشین چندان راضی کننده نیست امّا اگر بخواهید می‌توانید آن را روی حالت اسپورت تنظیم کنید تا فرمانی سنگین‌تر و دریچه گاز تیزتری داشته باشید. ما می‌خواهیم تیگو را اینگونه برانیم و توصیه می‌کنیم حالت اسپورت را در اینجا امتحان کنید؛ زیرا، فرمانِ متغیّر نیز نسبتاً خوشایند است و بازدهی خوبی در سرعت خودرو دارد. خودرو، گیربکس CVT (ضریب متغیّرِ پیوسته) 9 سرعته‌ دارد امّا، تنها در صورتی فعّال می‌شوند که به صورت دستی از شیفتر دیجیتال (دنده‌ی پشت فرمان) آن را فعّال کنید. متأسّفانه، ترمز موتور چندان قدرتمند و تعیین‌کننده نیست که البتّه این وضع در گیربکس‌های CVT معمول است.

نتیجه گیری نهایی و قیمت

با قیمت 11 تا 16 هزار دلار و با در نظر گرفتن همه‌ی آپشن‌هایی که دریافت می‌کنید، شاید یکی از بهترین قیمت‌ها در تولیدات چری باشد و از نظر ارزش بسیار نزدیک به تیگو 8 است. خودرویی کاملاً مجهّز است و برای 5 نفر مناسب است. اگر صندلی‌های بیشتری از برند چری می‌خواهید، باید به دنبال تیگو 8 بروید.

با این حال، ما این ادّعا را مطرح خواهیم کرد که این مدل، خوش ظاهرترین خودرویی است که چری طرّاحی و تولید کرده است. طرح جلویی شبکه به تنهایی می‌تواند شما را برای یک نگاه دوباره جذب کند و اگر به رنگ‌های روشن علاقه دارید، می‌توانید روی آن حساب کنید. به عنوان یک خودرو، مجموعه‌ای از ویژگی‌های خوب را داراست که ماشین را لوکس‌تر از قیمت آن نشان می‌دهد. از آنجا که این خودرو در کلاس جهانی، در کنار دیگر کراس‌اوورها، با فورد Territory و جیلی Azkarra در حال رقابت است، از نظر ما چری با توجّه به قیمت آن گزینه‌ی مناسبی است. همچنین به نسبت قیمت آن، یکی از مقرون به صرفه‌ترین هاست و قیمت آن حدود 2000 از تِریتوری تیتانیوم پلاس و 8000 دلار از آزکارا کمتر است.

با داشتن عملکردی مشابه تریتوری، اگر به دنبال یک کراس‌اوور جمع و جور با موتور توربو شارژ، فضای زیاد و آپشن‌های کافی برای راضی نگه داشتن شما در رانندگی در داخل و خارج از شهر هستید، چری تیگو 7 پرو گزینه‌ای ارزشمند است.

جهت خرید اقساطی تیگو 7 پرو از کارشناسان فروش ما راهنمایی بگیرید.

تصاویر نمای بیرونی






تصاویر نمای داخلی






مشخّصات فنّی

موتور: 1.5 لیتری

نوع سوخت: بنزین

عملکرد: 145 اسب بخار (hp) در 5500 دور بر دقیقه (rpm)

نوع انتقال قدرت: گیربکس CVT

 

خلاصه

نام

Chery Tiggo 7 Pro CVT

نوع بدنه

کراس‌اوور

قیمت

11 تا 16 هزار دلار

نوع انتقال قدرت

گیربکسCVT

 

موتور

اندازه موتور

1.5 لیتر

حجم موتور

1,498 سی سی

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ‌ها

16

 دسته‌ی نوع انتقال قدرت

گیربکس ۹ سرعته‌ی ضریب متغیّر پیوسته (CVT)

 

عملکرد

نوع پیشرانه

دیفرانسیل جلو

حداکثر خروجی (اسب بخار)

145 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور (نیوتون متر)

210 نیوتون متر در 4400 دور بر دقیقه

نرخ شتاب

در دسترس نیست

حداکثر سرعت

در دسترس نیست

 

مسائل محیط‌زیستی

نوع سوخت

بنزین

میزان انتشار آلاینده

در دسترس نیست

ظرفیت باک

51 لیتر

مصرف سوخت

8.1 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

محدوده

در دسترس نیست

 

ابعاد

طول

4,500 میلی‌متر

عرض

1,824 میلی‌متر

ارتفاع

1,746 میلی‌متر

فاصله‌ی دو محور

2,670 میلی‌متر

دایره‌گردش

در دسترس نیست

فاصله از زمین

210 میلی‌متر

عمق آب سواری

در دسترس نیست

ظرفیّت صندوق عقب

در دسترس نیست

حداکثر ظرفیّت صندوق

1,500 لیتر

تعداد درها

5

تعداد صندلی‌ها

5

 

امنیّت

·        ایربگ راننده

·        ایموبلایزر (بازدارنده از حرکت)

·        ایربگ سرنشین جلو

·        هشدار امنیّتی

·        ایربگ‌های جانبی

·        کنترل پایداری

·        ایربگ‌های پرده‌ای

·        قفل در الکترونیک

·        ایربگ زانو

·        قفلِ در با حسگر سرعت

·        سیستم ترمز خودکار

·        ایزوفیکس (مخصوص صندلی کودک)

·        توزیع الکترونیک ترمز

·        سیستم هشداردهنده‌ی خروج از مسیر

·        ترمز ضدّقفل (ABS)

·        سیستم هشدار نقطه کور

 

ویژگی‌ها

کروز کنترل

 

سنسور پارک جلو

 

سنسور پارک عقب

 

روکش چرم

 

استارت دکمه‌ای

 

اندازه‌ی چرخ

18 اینج (45.72 سانتیمتر)

جنس فلزّ چرخ‌ها

آلیاژ با برش ماشینی

سیستم تهویه هوا

دوگانه و با کنترل برقی

سیستم سرگرمی

صفحه نمایش LCD 10 اینچی لمسی خازنی کریستالی با 6 بلندگو

اتّصالات

بلوتوث، اندروید آتو (Android Auto)، اپل CarPlay

مسیریاب آماده

 

ضمانت

5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی عمومی خودرو و 10 سال یا یک میلیون کیلومتر گارانتی شرکت Engine Train علاوه‌ی 3 سال خدمات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه‌ی رایگان

دسترسی بدون کلید

 

باربند

 

سانروف

 

تنطیم صندلی برقی

 

فرمان برقی خودکار

 

پنجره برقی

 

شارژر فندکی

 

کنترل کننده‌ی صدا از فرمان