در مقایسه ای که می خواهیم انجام دهیم به سراغ دو خودرو رفتیم که قیمتشان زیر 40 میلیون تومان است. نکته ی جالب که در هر دو خودرو مشترک می باشد این است که از هر دوی آنها هنگام ورود به بازار استقبال چندانی نشد و خرید واقعی و پر شور مردم زمانی اتفاق افتاد که کیفیت و سواری خوب این دو خودرو از طریق معدود کسانی که آن را تهیه کرده بودند دهان به دهان پیچید. در حال حاضر پژو 206 صندوقدار و تندر 90 هر دو جزو خودروهای پر فروشی می باشند که دوام قابل ملاحظه ای دارند. در نظرسنجی انجام شده اکثر رانندگان از انتخابی که انجام داده بودند راضی بودند و مهم ترین نقطه قوتی که به آن اشاره می کردند کیفیت خوب قطعات و دوام آنها بود.

عملکرد فنی پژو 206 صندوقدار بهتر است یا ال 90؟

هر دو خودرو در قسمت فنی مشخصات مشابهی دارند. پیشرانه هایی با حجم تقریبی 1600 سی سی و 16 سوپاپ بر روی آنها نصب شده است که در کنار گیربکس 5 سرعته و دستی سیستم فنی آنها را تکمیل می نماید. موتور تندر 90 با کد K4M دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 می باشد و قادر است 105 اسب بخار قدرت خود را در زمانی که عملکرد موتور بر روی 5750 دور در دقیقه است ارائه نماید، همچنین حداکثر گشتاور تولیدی این موتور نیز 140 نیوتن متر می باشد که در دور موتور 3750 قابل ارائه می باشد. موتور پژو 206 صندوقدار نیز همان TU5 معروف است که با ورودش به خط تولید ایران خودرو انقلابی در وضعیت پیشرانه های تولیدی این کمپانی ایجاد کرد. این موتور در کنار دیگر ادوات فنی قادر است نیرویی معادل با 105 اسب بخار تولید نماید. این میزان از قدرت در دور موتور بالاتر از 5800 در دسترس قرار می گیرد و گشتاور 148 نیوتن متری در دور موتور 4000 توسط این خودرو ارائه می شود.

با داشتن چنین ویژگی های فنی دو خودرو شتاب های متفاوتی دارند؛ 206 SD در 11.4 ثانیه و ال 90 در 10.2 ثانیه می تواند خود را از صفر به صد برساند. مشخص است که هماهنگی میان گیربکس و موتور در تندر 90 بهتر است اما پژو 206 به دلیل طراحی آیرودینامیک‌تر و مقاومت کمترش راحت تر به سرعت می رسد و شما طی تجربه رانندگی با این خودرو هیچ نوع آشفتگی در سیستم فنی آن احساس نخواهید کرد.
مقایسه طراحی و امکانات
در زمینه ی طراحی تندر 90 چهره ی ساده تری نصیبش شده است. این خودرو با طراحی مکعب شکل و ارتفاع سقف بلندتری که دارد، در برابر جریان هوا مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد اما در مقابل فضای بیشتری را نصیب سرنشینان خود کرده است، علاوه بر اینکه افراد قد بلند نیز در هنگام نشستن داخل خودرو مشکلی نخواهند داشت و ردیف عقب نیز می تواند به راحتی میزبان سه فرد بالغ باشد. طراحی ساده ی خودرو در فضای بیرونی به داخل خودرو نیز تعمیم پیدا کرده است و تجهیزات داخلی بدون پیچیدگی در کنار هم قرار گرفته اند. طراحی داشبورد تندر 90 به گونه ای است که بر خلاف پژو 206 شما نمی توانید وسیله یا شی خاصی را بر روی آن قرار دهید همچنین صندلی های تندر 90 نسبت به 206 راحتی کمتری را در مسافت های طولانی دارند.
یکی دیگر از نقص های طراحی تندر 90 عدم تناسب ابعاد آینه های جانبی با ابعاد کلی خودرو است. این مشکل باعث شده تا میدان دید اطراف محدود شود و از دید راننده کاسته شود، ضمن اینکه دید در قسمت پشت نیز محدود است.
در مورد دیگر امکانات می توانیم به فضای صندوق اشاره کنیم که در 206 اس دی باز هم با وجود اقدامات انجام شده فضای کمتری نسبت به ال 90 موجود است. ال 90 با صندوق بزرگ بسیار مناسب سفرهای خانوادگی است و در این زمینه راحتی رضایت بخش را در اختیار صاحب خودرو قرار می دهد.

به طور کلی از نظر طراحی می توان پژو 206 را برنده ی این مقایسه دانست اما در مقابل تندر 90 شتاب بیشتری دارد و دوام قطعاتش بیشتر است. فروش اقساطی 206 صندوقدار در یک برهه ی زمانی جزو بالاترین آمارها در فروش اقساطی ایران خودرو بود و به همین دلیل در عرض مدت کمی تعداد زیادی از این خودرو وارد خیابان های کشورمان شد.