از نظر بسیاری از خریداران، شاسی بلندها ماشین های بهتری هستند و ارزش خریدشان بالاتر است، درست یا غلط بودن این تفکر به سلیقه ی مخاطبان بستگی دارد اما حقیقت این است که کمپانی های واردکننده خودرو و خودروسازان داخل ایران با علم به این مسئله بیشتر تمرکز خود را بر روی شاسی بلندها گذاشته اند و روز به روز سعی دارند تا محصولات خود را به سلیقه مخاطبان در بازار نزدیک تر کنند.
اگر به فکر خرید یک شاسی بلند با قیمت پایین هستید در تصمیم خود تجدید نظر کنید چون تنها ظاهر یک شاسی بلند نصیبتان می شود و نباید توقع خاصی از آن داشته باشید پس بهتر است خودرویی را انتخاب کنید که واقعا در آن آرامش داشته باشید و صرفا نام یک شاسی بلند را به همراه نداشته باشد. در صورتی که قصد خرید شاسی‌بلند با هزینه های معقول تر را دارید انتخاب‌های چینی زیادی پیش رو دارید، هرچند سانگ‌یانگ تیوولی از کره جنوبی و رنو داستر تک‌دیفرانسیل از اروپا نیز می‌توانند جزو گزینه‌های شما باشند. گذشته از خودروهایی که نام بردیم، با وجود رقابت شدید در بازار شاسی بلندها ایرانیان نیز برای باز پس گیری سهم خود از بازار کشور تولید شاسی بلند هایما S7 را شروع کردند و با فراهم نمودن شرایط فروش اقساطی ایران خودرو گامی بزرگ در جهت تسهیل خرید این خودرو برداشتند. در این مقاله به معرفی هایما S7 و مقایسه آن با رقبای جدی اش می پردازیم.

معرفی هایما S7

با همکاری هایما و ایران خودرو مونتاژ این شاسی بلند در ایران شروع شد و در صورت استقبال مخاطبان از این خودرو حتما نسخه های بعدی هایما نیز به لیست مونتاژ اضافه می شوند تا وارد بازار شوند. هایما S7 مجهز به موتور دولیتری با قدرتی معادل با 148 اسب بخار است، این موتور قادر است تا 180 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. موتور هایما مجهز به فناوری VVT است که نشان از تکنولوژی معقول این خودرو دارد، اما این ویژگی آن‌چنان هم خاص نیست که بخواهیم از تعجب متحیر بمانیم!
فضای کابین دارای ابعاد مناسبی است و شما جای پا خوبی را در اختیار دارید. کاپوت کشیده هایما و صندوق 400 لیتری باعث شده تا هایما S7 از دور خودرویی بزرگ به نظر بیاید البته به طور کلی ارتفاع این خودرو از شاسی بلندهای دیگری مانند جک S5، چری تیگو 5، اسپورتیج، توسان، سانتافه و… بلندتر است. تمام نسخه‌های هایما S7 تک‌دیفرانسیل است و با گیربکس 5 دنده ای قدرت تولید شده توسط موتور را به چرخ ها انتقال می دهد. این گیربکس اتوماتیک ساخت کمپانی پاورتک کره جنوبی است و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد.
نسخه دنده‌ای هایماS7 نسبت به نسخه اتوماتیک این خودرو سیستم استارت دکمه‌ای، کروزکنترل و رینگ 17 اینچی ندارد اما در عوض دارای سیستم استارت – استاپ می باشد، این سیستم باعث می شود تا هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز خودرو به صورت اتوماتیک خاموش ‌شود. هایما به صورت فابریک از جانب ایران خودرو، دارای نویگیشین و رهیاب است و عملکرد دقیقی را در اختیار راننده می‌گذارد، صندلی‌های خودرو نیز بسیار راحت و نرم طراحی شده‌اند و کیفیت متریال داخلی هایما S7 در سطح متوسطی قرار دارد که باعث برتری آن نست به کیفیت داخلی خودروهایی مانند جک J5 و S5 شده است؛ در عین حال با توجه به اینکه نسخه‌های در حال آزمایش هایما S7 بیش از هزار کیلومتر را پیموده اند رانندگان اذعان داشتند که کمتر چروکی روی صندلی‌ها دیده اند و اتاق خودرو در جاده‌های خاکی و خارج شهری، سر و صدای اذیت کننده ای نداشته است.
پس از بررسی نقاط قوت این خودرو از جمله ضعف های هایما می توان به نداشتن قابلیت پخش DVD و CD اشاره کرد زیرا سیستم صوتی تنها با بلوتوث،AUX و USBارتباط برقرار می کند که البته در مصارف امروزی بیشتر راننده ها از همین سه گزینه استفاده می کنند و استفاده از DVD و CD بسیار کم شده است. در مورد تهویه عقب نیز تهویه صورت وجود ندارد و به خاطر زاویه نمد سقف، افراد با قد بالای 190 سانتی‌متر به راحتی نمی‌توانند از ردیف دوم هایما S7 استفاده کنند.

رقابت نزدیک هایما S7 با جک S5 و MVM X33 NEW در بازار

جک S5 خودرویی با شتاب‌گیری عالی است و با اکثر خودروهای دیگر از نظر سرعت قابل رقابت است اما اگر به دنبال خودرویی ایمن‌تر هستید و می خواهید سفرهای راحت تری با سواری نرم و تعویض دنده بهتر داشته باشید می توانید به سراغ هایما S7 اتوماتیک بروید و در ازای ایمنی بیشتر و کیفیت بالاتر چند میلیون بیشتر بپردازید.
چری تیگو 5 نیز در طی این مدت اثبات کرده که می‌تواند خودرویی باکیفیت در طول زمان باشد اما هایما S7 با خدماتی گسترده تر و با بهره گیری از گیربکس و موتور قوی‌تر می‌تواند گزینه ای باارزش تر نسبت به چری تیگو 5 باشد. ام وی ام ایکس 33 جدید نزدیک ترین و خطرناک ترین رقیب هایما S7 است. این خودرو از نظر مشخصات موتور و گیربکس در حد و اندازه هایما ظاهر شده اما از نظر کیفیت سواری بازهم برگ برنده در دست هایما خواهد بود. با توجه به قیمت‌گذاری رقابتی ایران خودرو و فروش اقساطی هایما S7، تفاوت قیمت خوبی نسبت به سایر رقبای هم‌تراز هایما در بازار ایران به وجود آمده است.