جدال چینی ها در بازار ایران هر روز قوی تر می شود و برخلاف هشدارهای کارشناسان در مورد واگذار نکردن بازار به محصولات چینی و اهمیت به خودروهای ساخت داخل همچنان تقاضای زیاد در بازار باعث می شود تا شرکت های گوناگون برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار دست در دست سازندگان چینی بگذارند.

با گرم شدن بازار کراس اوورها در جهان شعاع آن به ایران نیز رسید و ایران خودرو با فروش اقساطی هایما S5 گامی بزرگ در جهت در دست گرفتن بازار داخلی کراس اوورهای شهری برداشت. جک S3 با شباهت زیادی که به این محصول دارد از رقیبان این خودرو محسوب می شود و ما در این مقاله به بررسی این دو خودرو می پردازیم.

 

مقایسه هایما S5 با جک S7 و S3

هایما S5 در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود یعنی S7 دارای طراحی به روزتر و مدرن تری می باشد و طراح خودرو با استفاده از خطوط برجسته در تمامی بدنه خودرو در کنار جلوپنجره ای با ابعاد بزرگ و چراغ‌های جدید، ظاهری اسپرت به آن بخشیده است، اما به هر حال در مقایسه با جک S3 ظاهری زمخت تر دارد. در طراحی فضای داخلی این خودرو نیز در مقایسه با S3 واقعا ضعیف‌تر عمل شده است و در مجموع در طراحی داخلی این خودرو هارمونی خاصی دیده نمی شود.

البته امکانات هایما S5 نسبت به S3 بیشتر است و این دقیقا همان برگ برنده هایمای جدید در بازار داخل ایران است. برای نمونه، در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو از امکانات متعددی بهره می‌برد که از آن جمله می توان استارتر و سیستم ورود بدون کلید، سامانه‌های توزیع الکترونیکی نیرو ترمز در کنار 6 ایربگ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت به صورت الکترونیکی، کنترل کشش و کمکی حرکت در سربالایی و صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به جی‌پی‌اس را نام برد.

این کراس‌اوور کوچک شهری از استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز برخوردار است و بر اساس اعلام ایران‌خودرو در سیکل ترکیبی، مصرف سوخت آن معادل 8 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. هایما S5 دارای پیشرانه ای چهار سیلندر با حجم 1.5 لیتر و مجهز به توربوشارژر با قدرت 161 اسب‌بخار می باشد. با وجود توربوشارژر این پیشرانه قادر به تولید حداکثر گشتاور 223 نیوتن‌متری است تا در کنار یک جعبه‌دنده CVT، نیروی خودرو به محور جلو منتقل شود.

 

بررسی تفاوت طراحی هایما S5 با جک S3

جک S3 در ظاهر سبک دیگر ماشین های این برند را دنبال میکند و دچار تغییر اساسی نشده است، در نگاه اول به خوبی متوجه خواهید شد که جک S3 شباهت بسیار زیادی به جک S5 دارد، البته طراحی S3 پخته تر و اصولی تر شده است و همین امرباعث شده تا ظاهر جک S3 دلنشین تر باشد.

از نظر طراحی جک S3 و هایما S5 توربو هر دو در وضعیت مناسبی می باشند اما هایما S5 توربو با داشتن استایل مدرن تر چهره نزدیک تری به ماشین های روز دنیا دارد. در مورد طراحی راحت و ارگونومی کابین، جک S3 سطح برابری با هایما S5 توربو دارد اما از طرفی دیگر جک S3 دارای کیفیت ساخت بهتر می باشد؛ از نظر متریال کیفیت مواد استفاده شده در هر دو خودرو دارای سطح متوسطی است.

در نهایت می توان گفت هایما S5 قطعا از هر لحاظ سرتر از جک S3 است. اتاق بزرگ‌تر، هندلینگ بهتر، موتور قوی تر، امکانات بیشتر و قطعا خدمات فروش گسترده‌تر این کراس‌اوور باعث شده است تا حضور قوی تری نسبت به جک S3در بازار داشته باشد، تنها نقطه ضعف هایما S5 در مقابل جک S3 را میتوان میانگین مصرف سوخت بیشتر و کابین به نسبت کوچکتر آن دانست. فروش اقساطی ایران خودرو نشان داد توجه خریداران به این نقاط ضعف در حدی نبوده که آنها را از خرید این خودرو منصرف کند.