شاید شما هم در تبلیغات خودروی بسترن نام “فاو” را دیده باشید، اما این کلمه به چه معنی و مربوط به چه شرکتی است؟
خودروهایی که توسط بسترن در چین تولید می شوند با نام “فاو” در ایران شناخته می شوند و گروه بهمن عهده دار مونتاژ و عرضه ی این خودروها می باشد. تلفظ درست واژه ی “FAW” فا می باشد و این شرکت با سرمایه دولتی در سال 1953 تاسیس شده است در حال حاضر نیز بخش اصلی سهام این شرکت در اختیار دولت چین می باشد. فاو به 2 زیرمجموعه بزرگ تقسیم می شود که هونگ کی و بسترن نام دارند. برند بسترن در سال 2006 ثبت شد و هدف آن ساخت خودروهای مدرن بود، پس از تولید B50 کمپانی بسترن اقدام به تولید سدان کوچک‌تری به نام B30 نمود که در این مقاله به بررسی این خودرو می پردازیم.

بسترن آسا B30 در نگاه اول

امروزه ظاهر خودروهای چینی بسیار فراتر از مدل های گذشته است و بسیاری از آنها زیبایی قابل قبولی دارند خودروهای بسترن نیز از این قاعده مستثنی نیستند و طراحان به سختی می توانند از نمای روبروی این خودرو ایراد بگیرند. هماهنگی خوبی که میان چراغ های اصلی خودرو و سایز جلو پنجره وجود دارد طراحی این بخش مهم از خودرو را بی نقص جلوه می دهد. رخ خودروی بسترن B30 بی شباهت به خودروهای هیوندا النترا و آیونیک نیست و نمای 6 ضلعی جلو پنجره بی شک ذهن هر بیننده ای را به سمت این محصولات می برد، همچنین برای زیبایی بیشتردر این خودرو از فلزات براق استفاده شده تا خودروی لوکس تری به نظر برسد. در طراحی سپر نیز بخش اصلی، هم رنگ با بدنه و فلزی است تا هماهنگی بیشتری به وجود بیاید، ساختار سپر به گونه ای است که به قسمت جلوی خودرو حجم می دهد و به طور کلی طراح دربسترن B30 در استفاده ازخطوط حجم دهنده کم نگذاشته است.
کوچک بودن B30 در نمای جانبی به طور کامل مشهود است و این خودرو در مقایسه با خودورهای کوچک سدان چینی کوچک تر نیز می باشد. در مورد نمای جانبی می توانیم به خط موربی که پایین درها و نزدیک رکاب ها است اشاره کنیم که باعث شده اند بسترن مدرن تر جلوه کند. در نسخه چینی بسترن آسا B30 رینگ های 15 اینچی نیز به لاستیک ها اضافه شده اند اما در نمونه های وارداتی به ایران از رینگ صرف نظر شده و چرخ های اسپرت 16 اینچی با آینه بغل‌های راهنمادار و هم‌رنگ بدنه بر روی خودرو نصب خواهند شد.

آپشن ها و کیفیت رانندگی با بسترن آسا B30

با توجه به فرهنگ مردم ایران در خرید خودرو که بیشتر به دنبال آپشن های متنوع هستند، اگر خودروهای وارداتی حتی با قوای فنی قابل قبول و خوب دارای آپشن نباشند باز هم از اقبال خوبی برخوردار نخواهند بود. بسترن با علم به این موضوع این بار هم آپشن های متنوعی را بر روی خودروی خود ارائه می دهد که از جمله ی آنها می توان به فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، سانروف، نمایشگر لمسی در داخل خودرو، کروز کنترل، دوربین، سنسور پارک و توانایی مسیریابی در ترافیک اشاه کرد. در مورد کیفیت رانندگی بسترن باید بیشتر منتظر ماند تا نظر نهایی و قطعی در این مورد بتوان ارائه داد اما تا به حال رانندگان تا حدود زیادی از این خودرو و رانندگی با آن ابراز رضایت کرده اند که قیمت معقول آن با توجه به امکانات رفاهی مناسب در این مورد بی تاثیر نبوده است، همچنین نوع طراحی هدفمند خودرو، مزیت موجود در صندوق عقب جادار بسترن B30 که با خواباندن صندلی‌های عقب فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می گیرد و شرایط فروش اقساطی بسترن آسا B30 از مهم ترین مزایای این خودروی چینی محسوب می شوند.