دی اس 3 هاچبک پر طرفداری است که از ورودش به بازارهای جهانی حدودا 7 سال میگذرد. مدل های عرضه شده از این خودرو به داخل ایران جزو نسخه های فیس لیفت دی اس در سال 2014 می باشند و نسبت به نمونه های قبلی خودرو تغییر کرده اند. دی اس از جمله کمپانی هایی است که در طراحی کابین خود همواره از المان های خاصی استفاده می کند و به عبارتی دارای یک زبان خاص برای طراحی می باشد. وجو چنین مزیتی برای خودروهای دی اس باعث می شود تا با دیدن هر کدام از این خودروها سریعا متوجه شوید با یک دی اس اصیل سر و کار دارید. در حقیقت فرانسوی ها همواره در بحث طراحی به دور از کارهای کپی برداری شده بوده اند و برعکس چینی ها حسن نیت خود را در ارائه کار منحصر به فرد و شخصی سازی شده به درستی نشان داده اند.
یکی از رقبای دی اس 3 آلفا رومئو میتو ی ایتالیایی است که با وجود طراحی خاص تر اما یک قدم از این هاچبک فرانسوی عقب است. در این مقاله مقایسه ای میان هر دو خودرو انجام می دهیم تا از ویژگی های فنی و ظاهری هر کدام بیشتر خبردار شویم.

دی اس 3، هاچبک پرطرفدار

این خودرو در بخش ظاهری مانند دیگر محصولات دی اس از المان های لوکسی استفاده کرده است و چنین موضوعی باعث شده تا چهره ی دی اس 3 نرم تر و دلنشین تر از دیگر هاچبک ها در این رنج قیمتی باشد. هر چند طراحی دی اس به عنوان یک خودروی هاچ بک و شهری بیش از حد لوکس است اما این اتفاق باعث نشده تا ظاهر اسپرت این خودرو به هم بریزد یا دی اس ظاهری متفاوت و عجیب پیدا کند. در آماری که گرفته شده بود طی فروش اقساطی دی اس 3 بیشترین خودروهایی که فروخته شده بودند سفید رنگ بودند. این مسئله به دور از منطق هم نیست زیرا نمونه ی سفید این خودرو از رنگ های دیگر هماهنگ تر و دلچسب تر به نظر می آید و جلو پنجره ی خودرو با این رنگ تناسب بیشتری دارد.
مدرن بودن طراحی دی اس، زیباتر بودن و کیفیت متریال به کار رفته در این خودرو باعث شده تا دی اس در بخش طراحی بتواند امتیازات بیشتری را کسب نماید و در این بخش برنده شود.
مقایسه قوای فنی
اگرچه دی اس در بحث طراحی یک سر و گرد از میتو بالاتر بود اما هنگام که صحبت ار مشخصات فنی می شود این آلفا رومئو است که باید فخرفروشی کند.
میتو دارای پیشرانه ای با حجم 1368 سی سی و 4 سیلندر می باشد ضمن اینکه به سامانه ی توئین توربو مجهز است و با سیستم مولتی ایر می تواند راندمان بسیار بالایی را برای میتو رقم بزند. موتور آلفا رومئو میتو قادر است 135 اسب بخار قدرت تولید کند و تا 230 نیوتن متر گشتاور تولیدی خود را در اختیار این خودرو بگذارد. پیشرانه ی میتو باعث شده تا این خودرو در میان رقبایش از نظر فنی بسیار برتر باشد اما نمی توان به خودروهای دیگر نیز خرده گرفت چرا که میتو یک خودروی اسپرت و ایتالیایی است که بر پایه خودروهای مسابقه طراحی شده است اما محصولات دیگر این سگمنت هر چند هم بهترین باشند در سگمنت خودروهای شهری جای می گیرند.
حال پس از بررسی میتو به سراغ دی اس 3 می رویم. این خودرو با وجود پایین تر بودن رتبه اش نسبت به رقیب ایتالیایی اما در کلاس خودش بهترین می باشد و با داشتن 110 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 می تواند گشتاوری 205 نیوتن متری را نیز برای خودرو رقم بزند. پیشرانه ی دی اس 3 به گونه ای طراحی شده که در بیش از 90 درصد مواقع رانندگی در اوج کشش خود قرار دارد و این موضوع یعنی شما در هر لحظه ای که بخواهید می توانید بهترین شتاب را از از دی اس 3 انتظار داشته باشید. علاوه بر شتاب خوب دی اس 3 راندمان بالایی نیز دارد که با این وجود خریداران مصرف سوخت بالا برای چنین خودرویی را طبیعی قلمداد می کنند. در صورتی که دی اس 3 حتی در این زمینه نیز موفق است و توانسته با داشتن قوای حرکتی بالا و قابلیت های آیرودینامیکی مناسب از مصرف سوخت مناسبی نیز برخوردار باشد.
آلفا رومئو میتو خودرویی است که از نظر فنی برتری هایی را نسبت به دی اس دارد اما با وجود اینکه دیگر نمونه ی صفر کیلومتر این خودرو توسط نمایندگی عرضه نمی شود و این خودرو در بحث خدمات پس از فروش نیز تعریفی ندارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که فروش اقساطی دی اس نسبت به طراحی بهتری که دارد، ارائه خدمات مناسب تر و البته بازار دست دوم بهتر نسبت به آلفا رومئو میتو وضعیت مناسب تری دارد.