بیش از ده سال است که بحث جایگزین کردن پراید با خودرویی مناسب مطرح بوده و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است؛ در پی معرفی رنو کوئید بسیاری از خودروسازان معتقد بودند که جانشین خوبی برای این پراید پیدا شده است و باور داشتند که زمان خداحافظی با این خودرو همانند پیکان رسیده است. اما با کمی منطقی بودن و فکر کردن به دور از رویابافی می توان نتیجه گرفت که خودروهای وارداتی دارای مالیات سنگین می باشند و قیمت تمام شده ی آنها بیش از دو برابر ارزش واقعی خودرو می باشد. از سوی دیگر با در نظر گرفتن سطح در آمدی بخش اصلی مردم، این نکته قابل توجه است که این بخش از جامعه توانایی خرید خودروهایی گران‌تر از ۵۰ میلیون تومان را ندارند. با این تفسیر نمی توان باور کرد که خودرویی با استاندارهای جهانی و در این رنج قیمتی بتواند جایگزین پراید باشد.

طراحی فضای داخلی رنو کوئید

کوئید با دارا بودن اتاقی جادار و بزرگ، در کلاس کراس‌اوورهای کوچک و کامپکت قرار می‌گیرد.   ابعاد این خودرو عبارت است از طول ۳.۶۸ متری، عرض ۱.۵۸ متری و دارای ارتفاع ۱.۴۷متری می باشد همچنین کف آن ۱۸ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد و فاصله محورهای جلو و عقب ۲.۲۴ متر می باشد. طرح مفهومی کوئید توسط رنو  در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و از جذابیت بالایی برخوردار بود اما سال بعد در هنگام رونمایی بسیاری از هواداران را نا امید کرد، چرا که آنها در انتظار کراس اووری مشابه رنو کپچر بودند در صورتی که کوئید نهایی قرار شد یک مدل ارزان قیمت، کوچک و دارای پیشرانه ی متوسط و نه چندان قدرتمند باشد. در انتها زمانی موج مخالفت ها کاهش پیدا کرد که قیمت این خودرو اعلام شد، در این زمان تعداد منتقدان کم شدند زیرا حتی ظاهر کوئید فراتر از قیمت آن محسوب می شد. در مورد نما یا رخ ماشین طراحان از نمای روبرو رضایت کامل نداشتند، در نمای این خودرو برای داشتن چهره ی مدرن از چراغ هایی درشت و چند تکه استفاده شده است. جلو پنجره ی این خودرو با حالت زنبوری و مشکی سعی در اسپرت کردن ظاهر خودرو دارد و تمامی خطوط دست به دست هم داده اند تا نمای روبروی خودرو حجیم و سه بعدی جلوه کند.

نمای عقبی کوئید نسبتا ساده است که بی ربط به کم هزینه شدن تولید خودرو نمی باشد. این طراحی در اکثر محصولات رنو به چشم می خورد اما در رنو کوئید از 2 خط حجم دهنده روی درب صندوق استفاده شده است. در کل طراحی عقب برای خودرویی در رنج قیمتی کوئید قابل قبول می باشد اما کوچک بودن اندازه ی شیشه ی عقب کار راننده را در هنگام پارک دوبل در مدل های پایه که بدون سنسور و دوربین هستند سخت کرده است. با بحث برانگیز شدن ورود این خودرو به بازار، فروش اقساطی ایران خودرو یکی از تلاش های دیگر در جهت ثبات خودروهای نسل قبل در بازار بود.

پیشرانه و قوای فنی رنو کوئید

در هنگام بحث کردن در مورد پیشرانه ی این خودرو نباید از قیمت آن غافل شد و تمام ویژگی های فنی را باید نسبت به قیمت آن از کوئید توقع داشت. کوئید روی کاغذ به شدت ضعیف به نظر می رسد، پیشرانه این خودرو  ۰.۸ لیتر یا دقیقا ۷۹۹ سی‌سی حجم است که قدرت ۵۴ اسب بخار و ۷۲ نیوتن‌متر گشتاور را تولید خواهد کرد. توقع اینکه خودرویی با این قیمت، پیشرانه‌ای قدرتمند داشته باشد البته دور از انتظار است؛ کوئید روی کاغذ به شدت ضعیف به نظر می‌رسد و در حالت پایه پیشرانه ۰.۸ لیتر یا دقیقا ۷۹۹ سی‌سی حجم دارد که ۵۴ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد کرد اما در عمل به دلیل وزن 660 کیلوگرمی اش می تواند در ۱۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. نهایت سرعت کوئید ۱۴۰ کیلومتر در ساعت گزارش شده است و دارای مصرف سوخت مناسبی می باشد به طوری که مصرف سوخت این خودرو در ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۴ لیتر خواهد بود. در پایان اشاره به این نکته لازم است که رنو کوئید توانست با اعمال تغییراتی نامحسوس در بدنه و افزایش استقامت شاسی آن، یک ستاره ‌ایمنی برای بزرگ‌سالان و یک ستاره برای خردسال روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بگیرد و نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت چشمگیری در مقاومت بدنه نسبت به تصادف داشته است. هرچند کوئید قابل مقایسه با خودروهای روز اروپا در بحث ایمنی نیست، اما به هر حال فراتر از پراید و تیبای وطنی خواهد بود. رنو اعلام کرده در نظر دارد با افزودن یک ایربگ دیگر و سیستم‌های کمکی مانند ABS  و EBD، قصد دارد تا سه ستاره‌ی ایمنی برای کوئید در تست‌های ایمنی NCAP کسب کند. ناگفته نماند که خودرو سازان دیگر نیز بیکار نمانده اند و با تسهیلات و شرایط متفاوت سعی در جذب مخاطبان بازار دارند. کپچر یکی از رقبای این محصول می باشد و شرایط فروش اقساطی رنو کپچر در شرکت های مختلفی از جمله سپند خودرو فراهم شده است.