افزایش قیمت لاستیک

افزایش قیمت لاستیک

 

احتمال افزایش قیمت لاستیک از ماه های آینده!

بر اساس اظهارات سخنگوی انجمن تایر، تولید و توزیع لاستیک طبق روال گذشته ادامه دارد. اما برخی افراد به دلیل اختلاف قیمت شدید در دو سوی مرز، لاستیک های دولتی را به کشور های همسایه قاچاق می کنند.

به گزارش پایگاه خبری سپند خودرو، در روز های اخیر شاهد کمبود عرضه تایر در بازار بودیم. موضوعی که در گذشته نیز مشاهده می شد.

بر اساس آمار رسمی تایر سازان داخلی در سال 1400، 259 هزار تن لاستیک خودرو های سواری، وانت، کامیون، اتوبوس، کشاورزی، راهسازی و ماشین آلات صنعتی تولید کردند. همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه تولید کنندگان تایر 196000 تن لاستیک برای خودرو  های سواری، وانت، اتوبوس، کشاورزی، جاده سازی و وسایل نقلیه صنعتی تولید کردند.

این آمار نسبت به سال گذشته رشد 1 درصدی را نشان می دهد. در واقع این میزان تولید شامل 18 میلیون و 420 هزار و 876 حلقه لاستیک است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد رشد داشته است.

با وجود این رشد، این روزها شاهد وضعیت عجیبی در بازار لاستیک هستیم. وضعیتی که منجر به فروش لاستیک های دولتی شد. حتی سایت هایی برای خرید لاستیک معرفی شدند. اما مشکلات تایر همچنان در بازار مشهود است. ولی دلیل کمبود لاستیک در بازار چیست؟

 

افزایش قیمت لاستیک ماشین

وی افزود: انجمن صنعت تایر ایران چندین بار درخواست کرده است. که انحصار صادرات تایر فقط در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد غیر از تولیدکنندگان هیچکس نتواند تایر صادر کند. چرا که این موضوع به دلیل خرید ریالی و فروش با دلار باعث اختلال در بازار داخلی خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون با مطالبات انجمن صنعت تایر در خصوص انحصار صادرات تایر موافقت نشده است. از سوی دیگر اگر صادرات تایر در انحصار تولیدکنندگان باشد، بازار داخلی و همچنین صادرات به خوبی تنظیم می شود.

 

قیمت لاستیک ماشین

قیمت لاستیک ماشین

 

افزایش قیمت لاستیک خودرو

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، کاهش روز به روز ارزش ریال و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه باعث افزایش قیمت لاستیک شده است. با توجه به افزایش هزینه ها درخواست افزایش قیمت از سوی انجمن تایر سازان ارائه شد. اما بر سر این موضوع توافق نشده است.

مصطفی تنها، با بیان اینکه مجوز افزایش قیمت باید در اختیار انجمن صنعت تایر باشد. گفت: بر اساس قوانین سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تولیدکنندگان می توانند. بر اساس قیمت تمام شده 17 درصد سود دریافت کنند. بهتر است قیمت در دستان انجمن افزایش یابد. فقط باید نظارت برای برخورد با تخلفات و دریافت سودهای گزاف انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر قیمت تایر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. انگیزه تولید، سرمایه گذاری، جذب نقدینگی از بانک ها و توسعه صنعت تایر و همچنین تامین نیاز روزافزون لاستیک در کشور افزایش می یابد.

 

افزایش قیمت لاستیک خودرو

افزایش قیمت لاستیک خودرو

 

افزایش قیمت لاستیک 1401

او در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: در حال حاضر تایر سازان به راحتی لاستیک خودرو  های سواری را تولید و عرضه می کنند. که این نیاز اصلی بازار است. حتی با توجه به تولید بیش از نیاز کشور، تایر سازان قادر به صادرات مازاد از لاستیک های تولیدی هستند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص میزان تولید تایر خودرو های سنگین نیز اظهار داشت: لاستیک خودرو های سنگین دو نوع بایاس و رادیال وجود دارد. و تایر بایاس بیش از نیاز بازار تولید می شود. البته همه کارخانه ها از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند. و این به دلیل عدم فروش است.

وی افزود: البته در مورد لاستیک های رادیال وضعیت متفاوت است و تنها دو واحد تولیدی فعال هستند، بنابراین برای تامین نیاز بازار باید واردات انجام شود که این امر نیز در حال انجام است.

 

همچنین بخوانید:

چگونه و چه زمانی لاستیک خودرو را باد بزنیم؟