از دلایل پیشرفت خودرو سازان چینی و نزدیک شدن به استانداردهایی جهانی همکاری برندهای ژاپنی با آن هاست. البته ژاپنی ها علاقه زیادی به تولید در چین داشتند پس این موضوع به نفع دو طرف تمام شد. در آخر از همکاری این دو شرکت هایما ایجاد شد. در محصولات هایما شاهد 7 مدل هستیم. که دو مدل ون، دو نمونه سواری صندوق دار و سه مدل کراس اوور زیبا را شامل می شود. هایما S5 مدل کوچک تر هایما S7 می باشد که ارائه آن توسط ایران خودرو صورت می گیرد. این خودرو در دونسخه‌ S5 استاندارد و S5 یانگ که قیمتی کم تر و ظاهر کمی متفاوت تری دارد به عرضه می رسد.  در حال حاضر هایما S5 توربو وارد کشور می شود. این نسخه درکشور تولید کننده اش یعنی کشور چین با پیشرانه ای در حجم‌ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با تولید توان 120 اسب بخار به فروش می رسد. اما مدلی که صادرات می شود و در ایران نیز این مدل عرضه می شود مدل توربوشارژ با توان ۱۶۰ اسب بخار است.

هایما S5 تاثیراتی از مزدا در طراحی گرفته است که بیشترین شباهت در نمای رو به رو دیده می شود. اگر در حالتی کلی به بدنه این خودرو نگاه کنیم خودرویی جذاب را مشاهده خواهیم کرد اما در واقع استفاده از چراغ های بزرگ و جلو پنجره و سپر به صورتی اغراق آمیز به بزرگ نمایی پرداخته است. چراغ ها به همراه نوارهای باریکی که در قسمت بالای آن ها قرار دارد به شکل چشم و ابروی عقابی دیده می شوند و حالت متهاجم و اسپرت این خودرو را تشدید می کنند. فلز براق کرومی در کنار خط بالایی لوگو و در راستای خط چراغ ها و کاپوت قرار می گیرد و جذابیت نمای رو به رو را دو چندان می کند. اما ضعف طراحی هایما S5 در هماهنگ نبودن جلو پنجره با قسمت های دیگر آن است. وجود خط های حجم دهنده بر روی سپر و کاپوت در بخش جلویی این خودرو از دیگر نشانه های اسپرت بودن هایما S5می باشد.

طراحی ظاهری و فنی هایما S5

در نمای کناری تاثیرات عمیق از هیوندای توسان را می بینیم. خصوصا حالت مثلثی طرح عقب و فرم شیشه ها به طور کامل برگرفته توسان می باشد. فقط از لحاظ سایز بدنه هایما S5 از توسان کوچک تر است. دو مدل رینگ ۱۶ و ۱۷ اینچ توسط این خودرو عرضه می شود. مدل۱۶ اینچ شباهت زیادی با چرخ‌های بسترن B30 دارد و طرح کلی به شکل پنچ پر دوگانه است، در مدل ۱۷ اینچی، شباهت بیشتری با هیوندای توسان دیده می شود و شکل پنج‌پر مورب را نشان می دهد. چیزی که بیشتر از همه به جذاب و مدرن شدن این خودرو کمک کرده وجود خط هایی حجم دهنده بر روی درها می باشد که از چراغ عقب آغاز شده و تا امتداد دستگیره‌ها ادامه پیدا می کند و در آخر در نزدیکی رکاب به اتمام می رسد.

هم چنین در این قسمت اسپویلر عقب و ریل باربند به همراه آنتن کوسه‌ای را مشاهده می کنیم. در نمای عقب به قدری کپی‌برداری از توسان به چشم می آید که هر شخصی متوجه آن خواهد شد. سعی طراح هماهنگ کردن پشت خودرو با جلو از طریق بزرگ‌کردن چراغ عقب و کشیدن آن تا نمای جانبی می باشد. طرح نیم دایره و خطوط مورب در بدنه با انحنای شیشه عقب و فرم چراغ‌ها هماهنگی خاصی دارد و باعث افزایش زیبایی هایما S5 در نظر بیننده شده است. هم چنین درست مانند نمای رو به رو در نمای عقب نیز سپر پلاستیکی و سیاه‌رنگ با ترکیبی بهتر دیده می شود.

به محض ورود به کابین متوجه هماهنگی طرح داشبورد و ادوات موجود در آن می شویم. وجود نمایشگر ۷ اینچی در قست بالای داشبورد دسترسی راننده به آن را کمی سخت کرده است.صندلی ها از متریال خوب و دو رنگی ساخته شده و آرگونومی مناسبی دارند.این خودرو در دو مدل پیشرانه آماده عرضه است. که نمونه قوی تر که توربوشارژ است به کشورهای دیگر صادر می شود. مدل استاندارد هایما S5 پیشرانه‌ای با حجم ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را داراست و توان ۱۲۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور و حد اکثر گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر دردور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را تولید می کند. این نیرو توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته متقل می شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه خودروها مختلف و شرایط فروش اقساطی خودرو های موجود به سپند خودرو مراجعه کنید.