تا به حال به نقطه های سیاه روی شیشه اتومبیل دقت کرده اید؟ معمولا در اولین برخورد متوجه این نقطه های ریز و سیاه رنگ نمی شویم اما پس از مدتی این نقاط توجه ما را به خود جلب می کنند. در این مقاله می خواهیم به دلایل وجود نقطه های سیاه رنگ روی شیشه خودرو بپردازیم. در ادامه همراه سپندخودرو باشید.

نقطه های سیاه رنگ، نگه داشتن شیشه پنجره در جای خود

اولین نکته ای که ممکن است هنگام دیدن نقاط سیاه رنگ به ذهن بیاید، زیبایی ظاهری است. اگرچه قطعا استفاده از نقاط سیاه رنگ تا حدی می تواند بر جذابیت های شیشه و پنجره ها بیفزاید. اما باید به خاطر داشت این نقاط نقش بسیار مهم دیگری را بر عهده دارند. در حقیقت این نقاط باعث می شوند آفتاب مستقیما به چسب شیشه اتومبیل برخورد نکند. به این ترتیب شیشه مدت زمان بیشتری در جای خود باقی می ماند.

لکه های سیاه رنگ روی شیشه

نقطه های سیاه رنگ، یادگار دهه 1940 صنعت خودروسازی

در دهه های 40 و 50 میلادی خودروسازان برای نگه داشتن شیشه شروع به استفاده از چسب به جای لبه های فلزی پنجره ها کردند. این چسب ها عملکرد مناسبی را ارائه می دادند اما دو مشکل بزرگ وجود داشت. این چسب ها پس از خشک شدن به قسمت پایینی شیشه می چسبیدند و به ظاهر خودرو آسیب می رساندند. از طرف دیگر اشعه فرابنفش خورشید می توانست این چسب را در مدت زمان کوتاهی از بین ببرد. بنابراین استفاده از فرتیس ( همان نقاط سیاه رنگ) مورد استقبال قرار گرفت. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با نحوه فروش ماشین در سپندخودرو به صفحه فروش اقساطی کوییک مراجعه بفرمایید.

فریت یا لکه های سیاه رنگ از جنس سرامیک هستند

نقطه های سیاه رنگ روی پنجره به نام فریت شناخته می شوند. جنس این لکه ها از رنگ سرامیکی است. این لکه های سیاه رنگ علاوه بر اینکه جلوه جذابی به پنجره می دهند، از آسیب دیدن چسب نیز جلوگیری می کنند. در حقیقت این رنگ در کوره همراه با شیشه پخته شده است. به همین دلیل نور آفتاب نمی تواند آن ها را از بین ببرد.

تمیز کردن ماشین

چرا از الگوی نقطه ای  شکل برای نقطه های سیاه رنگ استفاده شده است؟

جالب است بدانیم استفاده از الگوی دایره ای شکل نقاط سیاه رنگ یک دلیل علمی دارد. همان طور که گفتیم که شیشه به همراه رنگ سرامیکی در کوره قرار می گیرد. به دلیل افزایش دمای سریع تر فریت در مقایسه با شیشه، از این نوارها استفاده می شود. این گرما سبب ایجاد اعوجاج  می شود. اعوجاج به معنی خمیدگی و انحنا است. در حقیقت این انحنا به حدی نیست که بتوان با چشم به راحتی آن را تشیخص داد. به این ترتیب الگوی نقطه ای باعث می شود که دما به صورت همگون در کل شیشه توزیع شود. بنابراین استفاده از الگوی نقطه ای به دلیل ایجاد یک دمای هماهنگ در کل شیشه است. همچنین الگوی نقطه ای بهتر از سایر اشکال می تواند اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با محصولات سایپا به صفحه فروش اقساطی تیبا 2 مراجعه بفرمایید.

چگونه شیشه ماشین اتومبیل مان را تمیز نگه داریم؟

پس از آشنایی با نقطه های سیاه رنگ شیشه ماشین می خواهیم چند نکته را برای تمیز کردن بهتر شیشه با یکدیگر مرور کنیم. تمیز کردن شیشه علاوه بر اینکه موجب زیبایی ظاهری خودرو می شود، بر دید راننده هنگام رانندگی نیز تاثیر مثبت دارد.

1- برف پاکن ها را کنار بزنید و از مایع اسپری به اندازه استفاده کنید

پیش از تمیز کردن شیشه اتومبیل پیشنهاد می کنیم برف پاکن ها را از روی شیشه بردارید. می توانید آن ها را به سمت بالا بلند کنید یا کاملا باز کنید. شستن شیشه همراه با برف پاکن باعث می شود که همه شیشه به طور کامل تمیز نشود. همچنین بین دو تا سه اسپری برای کل شیشه کافی است. در حقیقت با وجود یک دستمال تمیز با یک یا دو اسپری به راحتی می توان شیشه اتومبیل را تمیز کرد.

نقاط سیاه رنگ روی شیشه ماشین

2- پارچه را به صورت عمودی روی شیشه بکشید

در هنگام تمیز کردن شیشه بهتر است شیشه ماشین را عمودی تمیز کنیم. برای این کار از قسمت پایین شیشه پارچه را به سمت بالا حرکت دهید. همین مسیر را در جهت برعکس یعنی پایین نیز تکرار کنید. تمیز کردن عمودی شیشه باعث می شود که تمام نقاط آن تمیز شود اما اگر پارچه را به صورت دورانی حرکت دهیم ممکن است نقطه ای کمتر تمیز شود. همچنین در این روش مایع یا آب کمتری مصرف می شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با اچ سی کراس و خرید قسطی به صفحه قیمت اچ سی کراس مراجعه بفرمایید.

3- شیشه را به صورت افقی هم تمیز کنید

پس از اینکه شیشه را به صورت عمودی تمیز کردید، می توانید با یک دستمال خشک شیشه را به صورت افقی نیز تمیز کنید. با این کار تمام نقاط روی شیشه به صورت کامل تمیز می شوند. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از شرایط خرید قسطی پژو 206 به صفحه قیمت 206 تیپ 2 صفر ایران خودرو مراجعه بفرمایید.

4- داخل ماشین را فراموش نکنید

معمولا ما تمیز کردن ماشین را صرفا به شیشه ها و محیط خارجی اتومبیل می شناسیم. اما بهتر است داخل خودرو نیز کاملا تمیز شود. برای این کار یک دستمال پارچه ای خشک را به چند قطره مایع پاک کننده آغشته کنید. سپس داشبورد و فرمان را تمیز کنید. در اینجا هم بهتر است به صورت عمودی کار تمیز کردن را انجام دهیم. همچنین می توانید شیشه اتومبیل جلو و پنجره ها را از داخل نیز کاملا تمیز کرد.

نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو

5- تمیز کردن خودرو را به صورت دوره ای انجام دهید

بهتر است هنگامی که به سمت تمیز کردن خودرو می رویم، این کار را به صورت دوره ای انجام دهیم. برای مثال هر ماه یک بار خودرو را به طور کامل تمیز کنیم. برای تمیز کردن خودرو لازم نیست از آب استفاده کنیم. در حقیقت با یک اسپری و یک دستمال پارچه ای می توان شیشه ها و داخل کابین را کاملا تمیز کرد. به خاطر داشته باشیم که گرد و غبار یا لکه ها در طولانی مدت به خودرو آسیب وارد می کنند.

تمام چیزهایی که درباره لکه های سیاه رنگ ماشین یاد گرفتیم

در انتهای مقاله می خواهیم نگاهی به آنچه گفته ایم داشته باشیم. کاربرد لکه های سیاه محکم نگه داشتن شیشه در جای خود است. این لکه ها از آسیب دیدن چسب شیشه ماشین جلوگیری می کنند. همچنین در این مقاله چند راه ساده برای تمیز کردن شیشه ماشین را بررسی کردیم. در انتهای مقاله پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از شرایط خرید خودرو اقساطی با شماره های اعلام شده در سایت تماس حاصل کنید. همکاران ما در سپندخودرو آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند.