اسپرتیج خودرویی است که شرکت کره‌ای کیا را وارد سگمنتی بسیار پررقابت و شلوغ بازار کرده است. این خودرو که رقبایی مانند نیسان قشقایی، پژو 3008 و فولکس واگن تیگوان را پیش روی خود می‌بینید، با ارائه کیفیت سواری عالی، تجهیزات و امکانات بسیار و پیشرانه‌هایی خوب به قیمتی کم‌تر از رقبا، توانسته موفقیت‌های زیادی در بازارهای مختلف جهانی از جمله ایران کسب کند. خانواده اسپرتیج QL از سه مدل تشکیل شده و با دو موتور بنزینی روانه بازار شده‌اند. شرکت آپشن دو دیفرانسیل را هم برای این خودرو ارائه کرده، ولی بیشتر مدل‌های آن در بازار دیفرانسیل جلو هستند. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به این خودرو بیندازیم.

طراحی ظاهری کیا اسپرتیج QL

بهبود کیفیت محصولات کیا طی سال‌های اخیر خودروهای این شرکت را به مدل‌هایی خوب در بازار تبدیل کرده و نسل جدید اسپرتیج هم بدون شک از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی با طراحی خوبی روبرو هستیم و شاید تنها مشکل این شاسی بلند سایز متوسط را بتوان طراحی قسمت جلوی آن دانست. در حالی که خودرو از کناره‌ها و عقب بسیار زیباست، چراغ‌های جلویی که در ارتفاع نسبتاً بالایی نصب شده‌اند، جلوپنجره بسیار بزرگ «دماغ ببر» و طراحی شیب دار کاپوت جلو روی هم رفته رخ اسپرتیج QL را بسیار عجیب و غریب کرده‌اند. به طور کلی این طراحی رخ خودرو بیشتر مناسب رنگ بدنه‌های تیره است تا روشن و از آن جایی که در خانواده رنگ‌های بدنه خودرو انواع رنگ سفید، نقره‌ای و خاکستری روشن وجود دارد این موضوع می‌تواند یک نکته منفی به حساب بیاید.

 

 

طراحی و کیفیت کابین

با ورود به داخل خودرو با کابین زیبایی مواجه می‌شوید که حس و حال لوکس خاصی دارد. کابین اسپرتیج QL ظرفیت 5 سرنشین را داشته و فضای کابین طوری است که سرنشین‌های با قد بالای 180 سانتی هم به راحتی بتوانند داخل آن بنشینند. راننده میدان دید خوبی داشته و صندلی‌های عقب تاشو هستند که برای این کلاس امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود.

کیفیت ساخت کابین اسپرتیج QL بسیار خوب بوده و به سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که از کابین خوش ساخت آن شکایت کند. همان طور که گفتیم، علاوه بر ظاهری لوکس و زیبا، با نشستن داخل کابین و لمس مواد اولیه با کیفیت حس و حالی لوکس هم به سرنشین منتقل می‌شود.

 

 

نسل جدید کیا اسپرتیج شاید فضای بار کم‌تری در مقایسه با برخی رقبای خود در سگمنت شاسی بلندهای کامپکت داشته باشد، ولی امکاناتی که در این بخش ارائه شده قابل توجه هستند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، اسپرتیج QL پشت صندلی‌های عقب خود 877 لیتر فضای بار دارد و به راحتی می‌تواند چمدان‌های یک خانواده چهار نفره برای سفر آخر هفته را داخل خود جای بدهد. حداکثر ظرفیت بار با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب 1700 لیتر می‌باشد. بعد از خواباندن صندلی‌های عقب کف خودرو کاملاً صاف است و به راحتی می‌توانید بارهای خود را داخل کابین جای دهید. در عقب کیا اسپرتیج QL بدون نیاز به دخالت دست باز می‌شود.

تکنولوژی و امکانات

مدل‌های پایه اسپرتیج QL به مواردی مانند سیستم صوتی با شش بلندگو، CD پلیر، رادیو ماهواره‌ای و بلوتوث با قابلیت تشخیص صدا مجهز هستند. از سویی دیگر درتریم های گران‌تر شاهد عرضه مواردی مانند سیستم صوتی JBL با هشت بلندگو، صفحه نمایش 8 اینچی لمسی با ناوبری ماهواره‌ای، پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و یک صفحه کیلومتر و آمپرهای 4.2 اینچی هستیم و از نظر میزان تجهیزاتی که به این قیمت و به صورت استاندارد ارائه می‌شود، خودروهای کمی هستند که می‌توانند با اسپرتیج QL رقابت کنند. در گران‌ترین مدل‌های این خودرو مواردی مانند سیستم پارک خودکار و شارژ بی سیم Qi کیا به صورت استاندارد ارائه شده‌اند.

 

پرفورمنس و هندلینگ کیا اسپرتیج QL

برای اسپرتیج QL مدل 2017 شاهد عرضه سه آپشن پیشرانه هستیم که کوچک‌ترین آن‌ها یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر با 130 اسب بخار قدرت و 161 نیوتن متر گشتاور است. یک رده بالاتر کیا موتور 2 لیتری خود با 155 اسب بخار قدرت را ارائه کرده و اگر به دنبال چیز قوی‌تری هستید، پیشرانه 2.4 لیتری کیا با 181 اسب بخار قدرت راست کار شما خواهد بود. به صورت استاندارد، همه مدل‌ها به یک جعبه دنده شش سرعته اتومات با قابلیت تعویض دستی مجهز هستند. درتریم استاندارد، اسپرتیج QL خروجی‌های خود را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند، ولی در مدل‌های بالاتر سیستم دو دیفرانسیل به صورت آپشن ارائه شده است.

از نظر سواری، کیا اسپرتیج QL به طور کلی خودروی بسیار خوبی بوده و بدون شک شما را راضی نگه خواهد داشت. البته برخی ایرادها هم وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فرمان اشاره کرد. به طور کلی، فرمان گیج بوده و هر کاری که می‌کنیم، شاهد تکان‌های بدنه زیادی هستیم. در عین حال، رینگ‌های بزرگ آلیاژی خودرو که درتریم های بالاتر به صورت استاندارد ارائه شده‌اند در سرعت‌های پایین کمکی به کیفیت سواری نه چندان خوب خودرو نمی‌کنند.

البته به طور کلی، برای یک راننده شهری اسپرتیج QL خودروی خوبی محسوب می‌شود، ابعاد بدنه کوچک آن رانندگی با این خودرو را در شهرهای بزرگ راحت کرده و استفاده از مواد اولیه خوب و عایق کاری عالی بدنه، در سرعت‌های بالا کابین اسپرتیج QL را بسیار بی سروصدا کرده است.

 

ایمنی

کیا اسپرتیج QL پنج ستاره ایمنی توانسته از اداره ملی ایمنی ترافیک و بزرگ راه‌های آمریکا دریافت کند. البته در تست‌های تصادف از جلو و چپ شدن این خودرو فقط 4 ستاره ایمنی به دست آورده است. موسسه IIHS هم بالاترین نمره ایمنی را به این خودرو داده و QL موفق به کسب بالاترین نمره‌ها در همه پنج تست ایمنی شده است.

به طور استاندارد، شاهد ارائه دوربین دید عقب روی این خودرو هستیم. از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی فعال آن می‌توان به سیستم مانیتور نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، نوربالای اتومات، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار خروج از خط، کمکی تغییر لاین و ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد.

 

فروش اقساطی کیا اسپورتیج

 

آیا کیا اسپرتیج QL شاسی بلند خوبی است؟

در کلاس شاسی بلندهای کامپکت بدون شک این خودرو یکی از بهترین گزینه‌هاست. داخل کابین فضای سرنشین هر دو ردیف صندلی‌ها مخصوصاً برای افراد قد بلند بسیار خوب بوده و یکی از بهترین کابین‌های این سگمنت را QL به خود اختصاص داده است. از نظر تکنولوژی‌ها و تجهیزات هم این خودرو چیزی کم نگذاشته و از نظر ایمنی نیز یکی از بهترین عملکردها را در سگمنت خود دارد. البته، از مهم‌ترین ایرادهای آن می‌توان به موتورهایی ضعیف و مصرف سوخت نه چندان خوب اشاره کرد. نظر شما در مورد این خودرو چیست؟ آیا با توجه به قیمت فعلی آن حاضر به خریداری این شاسی بلند هستید؟