مزدا ادعا دارد که CX-5 مدل 2017 خودرویی کاملا جدید و به روز است در حالیکه شرایط این خودرو گواه این مطلب نیست و اثبات این ادعا نیاز به مشخصات جدید بیشتری دارد. مزدا CX-5 در ایران موجود نیست و به روزترین خدمات درباره ی کمپانی مزدا، همان ارائه شرایط فروش اقساطی مزدا 3 جدید در شرکت های خدمات خودرو می باشد.
با بررسی این کراس اوور کوچکِ مزدا درآخرین نسخه ی آن متوجه خواهید شد که این خودرو با اولین مدل CX-5 که وارد بازار آمریکا شد (مدل 2013) در بیشتر قسمت های فنی تشابه زیادی دارد. در حقیقت این خودرو بر پایه نسخه به روز شده پلتفرم نسل پیشین ساخته شده است و تغییرات بیشتر شامل طراحی فضای داخلی و خارجی می باشند.

مزدا 3 جدید، معیار زیبایی سنجی

پس از به وجود آمدن یک زبان جدید طراحی در کمپانی مزدا منتقدان همواره طراحی محصولات پیشین را با محصولات جدید مقایسه می کنند. مزدا 3 جدید نیز یکی از محصولاتی است که همواره به چالش کشیده می شود و با طراحی هر محصول جدید پایش به میان می آید. نام این زبان طراحی جدید کمپانی مزدا “کودو” است و در آن تمرکز طراح بر روی جلو پنجره می باشد. طرح مزدا CX-5 با کمک همین زبان طراحی کشیده شده است و در آن شاهد جلوپنجره ای بزرگ هستیم که در پایین آن قطعه ای کروم رنگ وجود دارد. این نوار کرومی سعی در جذاب تر کردن طراحی خودرو دارد و تا پایین چراغ های جلو نیز ادامه پیدا کرده است.
به غیر از قسمت جلوی خودرو که طراح برای آن ظاهری خشن و جسور را رقم زده است، در بقیه قسمت های خودرو شاهد بدنه ای ساده و ملایم هستیم. همچنین در طراحی خطوط نیز تغییراتی حاصل شده است که از جمله آنها می توان به خط گلگیر جلو اشاره کرد، این خط بعد از عبور از درب جلو در درب عقب محو می شود و به نوعی یادآور طراحی مدل کوچک مزدا یا همان CX-3 است.

تغییرات اعمال شده در قسمت عقب خودرو نیز بسیار جزیی است ومی توان از آنها صرف نظر کرد. تغییرات سایز کابین شامل افزایش 10 میلی متری طول خودرو و 2.5 میلی متری عرض خودرو می باشد. مزدا مدعی است مرکز ثقل خودرو در CX-5 مدل 2017 پایین تر آمده است و به همین دلیل رانندگی با این کراس اوور هیجان انگیز تر و لذت بخش تر شده است. در گزارشاتی که در مورد این خودرو در نشریه ها پخش می شود گفته شده که موتور 2 لیتری مدل قبلی در مدل 2017 این کراس اوور ژاپنی برای بازار ایالات متحده استفاده نخواهد شد اما گیربکس 6 دنده دستی به احتمال زیاد بر روی CX-5 جدید نصب می شود.

در هر صورت نمی توان مزدا CX-5 مدل 2017 را خودرویی کاملا جدید دانست اما این موضوع آن چنان هم قابل توجه نیست و باید با در نظر گرفتن سواری نرم، قابلیت های دینامیکی بالا و کابین راحت تر، تغییرات اعمال شده در ظاهر CX-5 و بهره گیری از تجهیزات جدید برای این کراس اوور کوچک دوست داشتنی را کافی بدانیم. فروش اقساطی مزدا با ورود این خودرو به بازارهای جهانی دچار تغییراتی در آمار فروش خواهد شد اما برای دانستن سهم CX-5 در این تغییرات باید بیشتر منتظر ماند.