اتومبیل ها از سیستم های مختلفی تشکیل شده اند. زمانی که تمام سیستم ها و اجزا اتومبیل به راحتی کار کنند، رانندگی مناسب و لذت بخشی را تجربه خواهیم کرد. سیستم تعلیق و فنربندی خودرو نقشی اساسی در حرکت روان خودرو دارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی سیستم تعلیق و فنربندی خودرو بپردازیم و اجزای آن را با یکدیگر بررسی کنیم. در ادامه مقاله همراه سپندخودرو باشید.

چرا سیستم تعلیق و فنربندی خودرو اهمیت دارد؟

اجازه دهید با یک مثال اهمیت سیستم تعلیق و فنربندی خودرو را بررسی کنیم. اگر در یک جاده کاملا صاف و هموار با استانداردهای بسیار بالا حرکت کنید، هیچ نیازی به سیستم تعلیق وجود ندارد. اما در دنیای واقعیت صاف ترین جاده ها نیز مشکلاتی دارند. در تمامی جاده هنگام حرکت خودرو نیرو از سمت پایین به اتومبیل وارد می شود. اگر سیستم تعلیق وجود نداشته باشد، نیرو به کابین منتقل می شود. جدای از خطرات احتمالی، نبود سیستم تعلیق باعث می شود که لاستیک اتومبیل در کوتاه مدت خراب شود. بنابراین وجود سیستم تعلیق برای حفظ تعادل خودرو و دفع نیروی جاده از کابین ضروری است. پیشنهاد می کنیم پیش از ادامه مقاله جهت آشنایی با شرایط فروش اقساطی خودروهای سایپا به صفحه فروش اقساطی تیبا مراجعه بفرمایید.

سیستم تعلیق خودرو

تاریخچه سیستم تعلیق و فنربندی خودرو، از کالسکه تا اتومبیل های امروزی

تاریخچه ساخت اولین سیستم های تعلیق و فنربندی به استفاده از کالسکه ها بر می گردد. در کالسکه و گاری بدنه بر روی زنجیرهای فلزی متصل به چرخ تاب می خورد. بعدها استفاده از زنجیرهای چرمی به جای تسمه فلزی رایج شد. پایه گذاری سیستم فعلی تعلیق خودرو متعلق به قرن 19 میلادی است. در حقیقت انقلاب صنعتی باعث پیشرفت چشم گیری و اختراع سیستم جدید بود. در سیستم جدید هر چرخ خودرو دارای دو طبق بودند که در هر دو طرف قرار می گرفتند. طبق به اکسل متصل بود و کابین خودرو به طور مستقیم روی این طبق ها قرار می گرفت. بعدها به سیستم تعلیق و فنربندی خودرو قابلیت ضربه گیری اضافه شد. در حال حاضر در بیشتر سیستم های تعلیق از فنرهای لول استفاده می شود. برای آشنایی با شرایط فروش اقساطی پژو می توانید به صفحه پارس tu5 مراجعه کنید.

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو

سستم تعلیق و فنربندی خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم تعلیق و فنربندی اتومبیل از اجزا کوچک و بزرگی تشکیل شده است. برخی از اجزا در سیستم تعلیق نقش مهم تری را به عهده دارند. در ادامه 6 قطعه مهم سیستم تعلیق و فنر بندی را بررسی می کنیم.

1- رینگ و لاستیک، کاهش و انتقال نیرو به سیستم تعلیق

رینگ و لاستیک اتومبیل اولین قطعه ای است که نیروی جاده به آن وارد می شود. نیروی وارد شده بر رینگ و لاستیک به صورت گرما خود را نشان می دهد. رینگ و لاستیک خودرو بایستی طراحی بهینه ای داشته باشد. از آنجا که کل وزن خودرو بر روی لاستیک ها است، طراحی اصولی باعث می شود که فشار بین 4 لاستیک به طور مساوی تقسیم شود.

2- فنرها، ضربات جاده را جذب می کنند

فنرها نقش مهمی در سیستم تعلیق خودرو به عهده دارند. در زمانی که نیرو یا ضربه ای به خودرو وارد می شود، فنرها این ضربات را جذب می کنند و باعث می شوند که سرنشینان کابین ضربه ای را احساس نکنند. همچنین در صورت عبور خودرو از روی ناهمواری، فنر از حالت فشرده خارج می شود و باعث می شود که تایر با سطح جاده تماس داشته باشد. در حال حاضر بیشتر از سه نوع فنر در اتومبیل ها استفاده می شود. فنرهای لول، فنرهای برگی و میله های پیچشی از رایج ترین انواع فنر در سیستم تعلیق خودرو هستند. هر کدام از این فنرها کاربرد خاصی دارند. برای مثال از فنرهای لول بیشتر در اتومبیل های شخصی استفاده می شود. خودرو های باری نیز از فنرهای برگی استفاده می کنند. برای آشنایی با شرایط فروش اقساطی برلیانس می توانید به صفحه ماشین برلیانس مراجعه کنید.

کاربرد سیستم تعلیق خودرو

3- دمپر ضربات را دفع می کند

فنرها ضربات را به خود جذب می کنند اما این قطعه دمپر است که وظیفه دفع ضربه را بر عهده دارد. دمپر یا کمک فنر یک پمپ هیدرولیکی است. این پمپ از یک سلیندر و پیستون تشکیل شده است. یک سر سلیندر دمپر به چرخ و دیگری به بدنه متصل می شود. زمانی که ضربه ای به خودرو وارد می شود، نیروی وارد شده در درون پیستون به سختی عبور می کند و در حین عبور به انرژی گرمایی تبدیل می شود. در حقیقت کار دمپر را می توان دفع ضربه و تبدیل آن به انرژی گرمایی در نظر گرفت.

4- میل تعادل، ایجاد ثبات در حرکت خودرو

میل تعادل در هماهنگی کامل به کمک فنرها و فنرها قرار دارد. به کمک میل تعادل می توان ثبات خودرو را حفظ کرد. میل تعادل دو کمک فنر موجود روی یک اکسل را به یکدیگر وصل می کند. به این ترتیب با حرکت هر کدام از کمک فنرها، کمک فنر دیگر نیز شروع به حرکت می کند تا تعادل خودرو ثابت بماند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با شرایط فروش 206 به صفحه فروش اقساطی 206 با تحویل فوری مراجعه بفرمایید.

کاربردهای سیستم تعلیق اتومبیل

5- میله های رابط، مفاصل سیستم تعلیق و فنربندی خودرو

میله های رابط اجزای مختلف سیستم تعلیق اتومبیل را به یکدیگر متصل می کند. جنس میله های رابط از فلز سخت است. جنس سخت میله های رابط باعث می شود که در طول زمان فاصله یا اختلالی در عملکرد سیستم تعلیق خودرو به وجود نیاید.

6-  مفصل، یاتاقان و بوشینگ، حرکت دورانی سیستم تعلیق

مفاصل، یاتاقان و بوشینگ مثل میله های رابط وظیفه اتصال اجزای مختلف سیستم تعلیق را به عهده دارند. در حقیقت این سه قطعه به سیستم تعلیق در حرکات دورانی کمک می کند. مفصل، یاتاقان و بوشینگ به دلیل ماهیت کاری که انجام می دهند و نوع موادی که در ساخت آن ها استفاده شده به سرعت خراب می شوند. از روی صدایی که از زیر خودرو شنیده می شود، می توان خرابی قطعه را حدس زد.

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو چقدر عمر می کند؟

سیستم فنربندی اتومبیل معمولا عمری 10 ساله دارد. البته این عدد متغیر است. بسته به شرایط خودرو، کیفیت جاده و نحوه رانندگی عمر سیستم تعلیق و فنربندی می تواند کمتر یا بیشتر باشد. معمولا پیشنهاد می شود پس از طی کردن 60 تا 80 هزار کیلومتر مربع سیستم تعلیق و فنربندی مورد بازبینی دوباره قرار بگیرد. از روی علائمی مثل روغن ریزی یا سر و صدای زیاد هنگام رانندگی می توان متوجه خرابی سیستم تعلیق و فنربندی شد.

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو در یک نگاه

سیستم تعلیق و فنر بندی خودرو باعث تعادل در حین حرکت اتومبیل می شود. اگر این سیستم وجود نداشت در حین حرکت با سر و صدا و خطرات زیادی رو به رو می شدیم. در این مقاله سعی کردیم مهم ترین اجزا و نکات سیستم تعلیق اتومبیل را بررسی کنیم. در انتهای مقاله پیشنهاد می کنیم برای خرید خودرو اقساطی با شماره های اعلام شده در سپندخودرو تماس حاصل کنید. همکاران ما پاسخگوی سوالات شما هستند.