طی چند سال گذشته خودروهای کراس اوور و شاسی بلند از محبوبیت زیادی برخوردار شده اند. این محصولات به دلیل کابین مرتفع تر تجربه ی رانندگی خاصی را برای خریدار به ارمغان می آورند و در عین حال با داشتن وجهه ی اجتماعی خوب اعتماد به نفس جذابی را برای راننده ی خود به همراه دارند. خودروهای کراس اوور علاوه بر این به دلیل جمع و جور بودن، عملکرد قابل قبول و قیمت مناسبی که دارند در بین جوانان طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل کمپانی های مختلفی از جمله رنو به تولید این کلاس از خودرو پرداختند و محصولات جذابی را وارد بازار کردند. رنو کپچر خودرویی است که پس از تولید سریعا مورد توجه کاربران قرار گرفت و شرکت رنو نیز برای قدردانی از استقبال طرفداران، شرایط فروش اقساطی رنو کپچر را به لیست دیگر خدماتش افزود.

مشخصات فنی رنو کپچر

شرکت رنو، کراس اوور کپچر را در نمونه های متنوعی با پیشرانه های بنزینی و دیزلی ارائه می کند. در نسخه ی بنزینی این خودرو دارای پیشرانه های متنوعی با حجم حدودی 900 و 1200 می باشد که بر اساس سایت رنو این پیشرانه ها قادر به تولید توان بیشینه ای به میزان 90 و 120 اسب بخار هستند. این میزان از توان خودرو در دور موتور 5000 دور بر دقیقه در دسترس می باشد. نمونه ی ضعیف تر این موتور با جعبه دنده ی دستی همراه است و پیشرانه ی قدرتمند تر از جعبه دنده ی 6 سرعته دستی و اتوماتیک دو کلاچه (که قابل سفارش است) بهره می برد. در قسمت فنی تنها نکته ای که منفی به نظر می رسد نبود سیستم چهار چرخ متحرک است، با این وجود توان تولیدی تنها به چرخ های جلو منتقل می شود و این مسئله تاثیری منفی بر روی عملکرد خودروی مورد نظر ما خواهد داشت. وزن کپچر 1180 کیلوگرم است و حجم باکش 45 لیتر می باشد. نمونه ای که در فروش اقساطی رنو داخل ایران به فروش می رسید دارای پیشرانه ای 1.2 لیتری و 16 سوپاپه، جعبه دنده ی خودکار و توربو شارژر بود. کپچر در 10.9 ثانیه خود را از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.

امکانات رفاهی رنو کپچر

کپچر از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می برد که در بخش زیر تعدادی از مهم ترین آنها را به تفضیل نام می بریم.

  • سیستم کروز کنترل

این سیستم ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو هنگام رانندگی در جاده ها، اتوبان ها یا بزرگراه های بیرون شهر می باشد. به عنوان مثال اگر سرعت مناسب در حدود 120 کیلومتر بر ساعت باشد راننده می تواند بدون اینکه نیاز باشد پدال خاصی را زیر پایش فشار دهد، با فشار دادن این دکمه سرعت خودرو را در همین حد ثابت نگه دارد. زمانی که کروز کنترل را فعال می‌کنید و سرعت خودرو بر روی عدد خاصی ثابت نگه داشته شده است، این میزان از سرعت در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف اصلا تغییر نخواهد کرد. نکته ی دیگر اینکه با فشردن دکمه های بالا و پایین در هنگام فعال بودن این قابلیت می توانید سرعت را یک کیلومتر، یک کیلومتر کمتر یا بیشتر نمایید.

سیستم کروز کنترل در کپچر

  • سیستم مصرف بهینه‌ی پیشرانه (ECO-Mode)

ECO مخفف کلمه ی Economy به معنای اقتصادی است و در اصل به منظور کنترل مصرف سوخت خودرو ساخته شده است. با به کارگیری سیستم ECO می توانید استهلاک ماشین را کاهش دهید و طول عمر خودروی خود را بیشتر نمایید. اینکه این سیستم چگونه کار می کند در هر خودرو متفاوت است و هر کمپانی با توجه به سیستم های فنی خودروهای تولیدی خود به ساخت آن می پردازد. فلسفه ی کلی استفاده از این آپشن کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی های زیست محیطی می باشد.

سیستم اکو در کپچر

  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP

در حدود یک دهه از معرفی چنین سیستمی می گذرد و تا به حال هر کمپانی نام متفاوتی برای آن برگزیده است. به عنوان مثال کمپانی Ford آن را Advance Trac نام گذاری کرده و شرکت GM این قابلیت را با نام Stabilitrak می شناسد. فارغ از نام های متفاوت، تمام این سیستم ها از سنسورهایی با تکنولوژی بالا بهره می برند. ESP مخفف کلمات Electronic Stability Program می باشد و سیستمی است که از کم فرمانی یا بیش فرمانی خودرو جلوگیری می کند. کم فرمانی به وضعیتی گفته می شود که دوست دارید خودرو بپیچد اما تمایل به مسیر مستقیم دارد و بیش فرمانی وضعیتی است که در آن خودرو به جای اینکه مسیر مستقیم را ادامه دهد تمایل به پیچیدن به اطراف دارد. این سیستم با استفاده از سنسورهای هوشمند انحراف را احساس می کند و از لغزش های زیاد یا انحراف از مسیر مستقیم جلوگیری می کند.

  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی‌ HSA

HSA مخفف کلمات Hill Start Assist Control می باشد. وظیفه ی این سیستم کمک به خودرو در سربالایی ها و شیب ها است و با فعال شدن آن هنگامی که چرخ ها تمایل به برگشتن به عقب دارند ترمز به صورت خودکار فعال شده و از حرکت خودکار خودرو به سمت عقب در سر بالایی ها ( یا به سمت جلو در سراشیبی ها) جلوگیری می شود.

از جمله دیگر امکانات رنو کپچر می توان به سنسور پارک و دوربین دنده‌عقب، استارت هوشمند، سیستم ورود و خروج با کارت و سیستم پایش فشار تایرها اشاره کرد. کپچر همچنین به آپشن های دیگری نظیر برف پاک کن خودکار، سنسور باران، آینه های برقی در بغل، سنسور اتوماتیک نور چراغ ها و گرمکن صندلی مجهز است تا قابلیت کنترل تمام المان های خودرو را در اختیار راننده قرار دهد.