برگ سبز خودرو یک سند رسمی به دستگاه قضایی به رسمیت شناخته شده است. این اواخر حواشی بسیاری میان نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی بر سر برگ سبز خودرو به وجود آمده است، اخبار بسیاری منتشر شده که مردم را سر در گم می کند.

 

همچنین بخوانید: فروش اقساطی خودرو، فروش اقساطی پارس خودرو، فروش اقساطی مدیران خودرو

 

برگ سبز خودرو-وب سایت سپند خودرو

برگ سبز خودرو چیست؟

پلیس راهور بعد از تعویض پلاک  خودرو و بررسی  مواردی چون اصالت وسیله نقلیه، تایید هویت مالک و … برگ سبز خودرو را تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر می کند.

بر طبق اختیارات جدید پلیس راهنمایی رانندگی به  افراد ممنوع المعامله و یا کسانی که فوت شده اند، برای ارائه خدمات تعویض پلاک دسترسی دارد.

به طور روزمره  اطلاعات افراد ممنوع المعامله در یک سامانه در اختیار پلیس راهور قرار می گیرد و پلیس اجازه ارائه خدمات به این افراد را نمی دهد و از آن جایی که میان سامانه پلیس و سازمان ثبت احوال اطلاعات تبادل پیدا می کند پلیس به طور روزانه آمار افراد در گذشته را در اختیار دارد ، می تواند بر روی معاملات این دو گروه بیش از پیش به طور دقیق نظارت کند.

پیش از این فقط دفتر اسناد رسمی به اطلاعات افراد ممنوع المعامله دسترسی داشتند.

موضوع دیگری که بر رسمی بودن این برگه دلالت دارد این است که در قسمت سربرگ این سند به غیر از کلمه سند مالکیت خودرو شماره ثنا خودرو نیز قید شده است.

 

در قسمت اول سند تک برگی مشخصاتی  چون   تیپ ،ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ، تعداد محور ، شماره موتور ،شماره  شناسه خودرو  که تحت عنوان شناسنامه خودرو شناخته می‌شوند، قید شده است . در قسمت بعدی نیز اطلاعات مشخصات شخصی مالک مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور شناسنامه درج می‌شود.

 

 

برگ سبز خودرو چیست؟-وب سایت سپند خودرو

تفاوت سند رسمی خودرو با برگ سبز در چیست؟

در سال های پیش  در قسمت بالای برگ سبز خودرو زمان انتقال  خودرو عبارت شناسنامه وسیله نقلیه قید می شد اما پس از آن به جای شناسنامه وسیله نقلیه عبارت سند مالکیت نوشته شد. ولی در اصل این سند مالکیت پلاک است زیرا پلیس راهور پلاک را تحویل  مالک خودرو می دهد   و سند مالکیت خودرو نیست.

به بیانی دیگر برگ سبز یا شناسنامه وسیله نقلیه را نیروی انتظامی در اختیار مالک قرار می دهد و در اصل این برگه سند مالکیت پلاک است و به مالکیت خودرو ربطی ندارد.

در سال های پیشین  که هنوز موضوع پلاک ملی روی کار نیامده بود و پلاک با تغییر مالکیت خودرو عوض نمی شد، دفاتر اسناد رسمی باید سند خودرو را ثبت میکردند و یک سند نیز برای نیروی انتظامی می فرستادند که مشخصات کارت خودرو را کلا تغییر می دادند.

یک دفترچه نیز توسط نیروی انتظامی به مالک خودرو داده می‌شد.  در این دفترچه  یک ستون درج شده بود که با هر خرید و فروش مشخصات فرد جدید توسط دفتر اسناد رسمی تنظیم می شد،  تا در صورتی که اسم مالک خودرو را از آنها درخواست میکردند قادر به استعلام آن باشند.  زیرا استعلام ها همیشه توسط نیروی انتظامی انجام می گیرد.

 

 

برگ سبز خودرو

 

 

گفتن این نکته برای مردم واجب است که پس از  ملی شدن پلاک،  فرد می تواند فقط مالک پلاک باشد و هیچ خودرویی به نام وی ثبت  نشده باشد، یا اینکه در مرکز تعویض پلاک یک فرد  دارای  چندین پلاک باشد اما تنها دارای یک خودرو باشد.  به عبارت دیگر مالک پلاک نباید حتما خودرو داشته .  برگ سبز خودرو سند خودرو نیست بلکه سند پلاک است و  طبق این برگه فرد مالک پلاکی است  روی یک خودرو قرار دارد.

اخرین اخبار برگ سبز

بر طبق اخبار جدید برگ سبز نیروی انتظامی اعلام کرده است که ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است.

در سالهای اخیر برگ سبز خودرو توسط سازمان قضایی کشور به عنوان سند مالکیت رسمی شناخته شده است و مالک خودرو برای تنظیم سند نیاز به مراجعه به دفتر اسناد رسمی ندارد.

از دهه پیش میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد اختلافات بسیاری بر سر سند رسمی و برگ سبز خودرو وجود داشته است. دفاتر اسناد رسمی ، سند رسمی خودرو توسط این دفاتر را رسمی می پندارند،  ولی نیروی انتظامی این برگه را  به رسمیت می شناسد.

مراکز تعویض پلاک نیز با حمایت از نیروی انتظامی شروط خود را منتشر کردند که برای تعویض پلاک به سند قطعی منقول مالک پیشین نیازی نیست،که با اعتراض کانون سر دفتران روبرو شد.

با توجه به اختلافات پیش آمده میان این دو نهاد، در دیوان عدالت اداری یک شکایت مطرح شد و بر اساس رای صادر شده توسط دیوان مدارک لازم برای تعویض پلاک به سازمان راهنمایی رانندگی مرتبط است و کانون سردفتران حق دخالت در آن را ندارد.

 

بنا بر رای صادر شده برگ سبزی که زمان معامله خودرو تحت عنوان سند مالکیت صادر شده است سند رسمی خودرو است، دیگر لازم نیست آن را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنند.