اگر از طرفداران دنیای خودروها باشید حتما خودروهای چینی جک را می شناسید. محصولات شرکت جک در دسته های سدان و شاسی بلند به کشور وارد شده اند و تابحال نیز از بازار خرید و فروش خوبی برخوردار بوده اند. اما در ماه های گذشته شاهد ورود جدیدترین خودروی شاسی بلند چینی از شرکت بیسو بوده ایم. در این مقاله به بررسی دو خودرو جک چری تیگو 7 و بیسو T5 با ما همراه باشید.

 

بیسو T5 جدیدترین شاسی بلند چینی

بیسو تی 5 جدیدترین شاسی بلند چینی در بازارهای داخلی است که در سال 2017 معرفی شده و توسط شرکت سیف خودرو به کشور وارد می شود. بیسو همچنین جدیدترین شرکت خودروسازی چینی نیز هست که فعالیت خود را از سال 2015 آغاز کرده است. از این شرکت چینی تابحال سه خودرو وارد کشور شده است که با نام های T5 و T3 و M3 در بازارهای داخلی شناخته می شوند.

 

بررسی فنی بیسو T5

 

بیسو تی 5 و تی 3 هر دو در ظاهر دارای شباهت های بسیاری هستند، بخصوص در طراحی جلو پنجره این شابهت بیشتر به چشم می خورد. در نمای روبرویی خودرو جلو پنجره ای بزرگ با خطوط افقی دیده می شود و در نمای جانبی خودرو نیز کشیدگی خاصی در طراحی خودرو وجود دارد. بیسو تی 5 در دارای ابعهاد بزرگی است و ظرفیتی 7 نفره دارد و طول بزرگ ان باعث شده تا به راحتی 3 ردیف صندلی در فضای داخلی خودرو جای بگیرد.

در نمای عقبی خودرو چراغ ها طرحی کشیده دارند و یک اسپویلر نیز در در عقب خودرو وجود دارد که به سقف متصل شده و یک اگزوز دوگانه نیز برای ایجاد حس اسپرت بودن در طراحی عقبی خودرو به کار رفته است. در محض ورود به خودرو نمایشگر 9 اینچی بیسو خودنمایی می کند و در زیر آن ورودی های هوا قرار گرفته اند.

از نقص های موجود در خودرو همانند دیگر خودروهای چینی استفاده از مواد پلاستیکی خشک و کم کیفیت است. فرمان خودرو D شکل بوده و تزئینات نقره ای رنگی نیز در فضای کابین قرار داده شده تا به زیبایی خودرو بیافزاید. جالب توجه ترین ویژگی درون خودرو استفاده از 3 ردیف صندلی برای سرنشینان است که بیسو را به خوبی تبدیل به یک خودروی خانوادگی مناسب می کند.

 

نمای کناری بیسو T5

 

در بحث امکانات رفاهی تمام خودرو های محصول کشور چین لیست بلند بالایی در اختیار خریداران قرار می دهند و این ویژگی در بیسو نیز به چشم می خورد. از جمله امکانات قرار داده شده در بیسو تی 5 می توانیم به ایربگ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، اتوهلد، ورود و استارت بدون کلید، رادار جانبی با پوشش نقاط کور، هشدار حرکت بین خطوط، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه‌ های مجزا برای سرنشینان ردیف دوم و سوم، نمایشگر 9 اینچی، گرمکن صندلی‌ های جلو، آینه‌ های جانبی برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌ های جلو هالوژنی، کروز کنترل و سانروف پانوراما اشاره کنیم.

موتور به کار رفته در بیسو تی 5 حجمی 1.5 لیتری دارد و 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. البته موتور بیسو تی 5 توربوشارژ نیز هست و توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت را دارد. بیشینه گشتاور خودرو نیز 215 نیوتن بر متر بوده و توسط گیربکسی در دو نوع اتوماتیک و دستی به چرخ های جلویی منتقل می شود. این خودرو دارای سه مدل گیربکس است و در مدل های 5 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی تولید می شود و نمونه ای که برای ورود به بازار های ایران در نظر گرفته شده، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک است.

 

چری تیگو 7، کراس اوور محبوب ایران

چری تیگو 7 در بازارهای داخلی به خوبی شناخته شده است و برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد و همچنان در خط تولید قرار دارد. تیگو 7 تا کنون یکبار فیس لیفت را در طراحی خود تجربه کرده است و تغییراتی در ظاهر آن به وجود آمده است، هر چند که نمونه فیس لیفت شده آن هنوز به بازار وارد نشده.

 

بررسی چری تیگو 7

 

تیگو 7 را مدیران خودرو به کشور وارد می کند و با طراحی خوب و ویژگی های فنی مناسبی که در اختیار خریداران قرار داد، بازار خرید و فروش بسیار خوبی برای خود به پا کرد. چری تیگو در طراحی خود بسیار خوب عمل کرده و نمونه ای از یک خودروی کراس اوور زیبا و اسپرت می باشد.در نمای جلویی خودرو جلو پنجره کشیده، همانند دیگر خودرو های چینی خودنمایی می کند و برای زیبایی بیشتر از تعدادی خطوط مورب نیز در طراحی آن به کار رفته است.

در نمای کناری تیگو 7 خطوط به کار رفته در خودرو، حجم بسیار خوبی به چری 7 داده اند و در ایجاد حس اسپرت بودن به خوبی موثر واقع شده اند. در بخش عقبی نیز استفاده از اسپویلر متصل به سقف و دیفیوزر خودنمایی می کنند. با استفاده از تمام این ویژگی ها تیگو 7 تبدیل به خودرویی بسیار زیبا در طراحی شده است.

درون کابین خودرو اولین چیزی که جلب توجه می کند نمایشگری است که در کنار ورودهای های هوا قرار گرفته و استفاده از کلید های کنترلی، که خوشبختانه خیلی هم شلوغ نیستند. موادی که برای ساخت و طراحی قطعات داخلی تیگو 7 به کار رفته اند نسبتا خوب اند و در مقایسه با بیسو تی 5 دارای شرایط مشابهی هستند.

 

نمای درب های کناری چری تیگو 7

 

امکانات بکار رفته در چری تیگو 7 نیز موارد قابل قبول اند و می توانیم به امکاناتی نظیر کیسه‌ های هوا، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، نمایشگر 9 اینچی لمسی و سیستم صوتی با 6 بلندگو، گرمکن صندلی‌ های جلو، آینه‌ های جانبی برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌ های جلو LED مجهز به دیلایت، سنسور نور و باران، دوربین 360 درجه و سانروف اشاره کنیم.

موتور به کار رفته در تیگو 7 مشابه با بیسو تی 5 حجمی 1.5 لیتر دارد و 4 سیلندر است. ویژگی توربوشارژ در چری هم وجود دارد و بیشینه نیروی تولیدی خودرو 146 اسب بخار است. همچنین حداکثر نیروی تولیدی خودرو 210 نیوتن بر متر می باشد که با جعبه دنده ای 6 سرعته به چرخ های جلویی منتقل می شود.

به عنوان سخن پایانی باید گفت هر دو خودرو چری تیگو 7 و بیسو T5 دارای ارزش بالایی در خرید هستند، اما با توجه به امکانات بیسو، باید این محصول جدید را ارجح تر معرفی کنیم.