در این مقاله از سپند خودرو نکات مهم و فنی مراقبت از خودرو برای کمک به سالم نگه‌داشتن خودروی شما گردآوری شده است.

مراقبت صحیح از خودرو کلید حفظ آن در شرایط عالی است. در اینجا چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند تا خودروی خود را بدون مشکل نگه‌داری کنید.

چک لیست نکات مهم و فنی مراقبت از خودرو

لاستیک‌ها را بازرسی نمایید

دانستن نحوه حفظ فشار باد لاستیک خودرو می‌تواند به کاهش ساییدگی لاستیک‌ها کمک کند و به شما کمک می‌کند در  مسافت پیموده شده، با کمبود بنزین مواجه نشوید. بررسی فشار لاستیک شامل دانستن فشار توصیه شده، بررسی PSI و باد کردن یا تخلیه باد لاستیک‌ها است.

روغن خودروی خود را به موقع عوض کنید

تعویض مداوم و بررسی روغن موتور خودرو باعث حفظ بهتر وضعیت موتور می شود. روغن خودروی خود را هر ماه بررسی کنید و آن را طبق دستورالعمل راهنمای خودرو تعویض کنید. علاوه بر زمان مناسب تعویض روغن، باید بدانید که چه نوع روغن موتوری برای خودروی شما بهتر است.

مایعات خودرو را بررسی کنید

مایعاتی مانند روغن موتور، خنک کننده، مایع فرمان برقی و روغن ترمز وجود دارند که به کارکرد صحیح خودروی شما کمک می‌کنند و با کمک مکانیک خود باید از این مایعات در خودرو استفاده کنید.

نشت هر یک از این مایعات می تواند بر نحوه رانندگی ماشین شما تأثیر بگذارد. اگر نشتی را مشاهده کردید، ممکن است بتوانید مایع را با رنگ آن تشخیص دهید. این می‌تواند به شما و مکانیک شما کمک کند تا مشخص کنید نشتی از کجا می‌آید و این می‌تواند به سرعت بخشیدن به روند تعمیر کمک کند.

نکات مهم و فنی نگهداری از خودرو

چراغ ها را تست کنید

لامپ شکسته یا سوخته یک خطر ایمنی است و بهتر است یاد بگیرید که چگونه هر لامپ ماشین خود را به طور کامل بازرسی کنید. اگر لامپ خاموش است، ماشین خود را نزد یک متخصص ببرید تا آن را بررسی کند و مشکل آن را رفع کند.

چراغ ها را تست کنید

برف پاک کن خودرو را بررسی کنید

اگر برف پاک‌کن‌های شما مانند گذشته کار نمی‌کنند، حتما مشکل را رفع کنید. تیغه‌های آسیب دیده یا فرسوده می‌توانند دید را در هنگام باران شدید یا برف کاهش دهند. دانستن اینکه چگونه تیغه‌های برف پاک کن خود را به طور مرتب بازرسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید، یکی از راه‌های کمک به ایمن نگه داشتن خودروی شما است.

فیلتر هوای موتور خودرو را  به موقع عوض کنید

فیلتر هوای کثیف موتور می‌تواند کثیفی و ذرات دیگر را وارد موتور خودرو شما کند و کارایی آن را کاهش دهد. فیلتر هوای خودروی خود را سالی یک بار بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

چکاپ‌های منظم خودرو را انجام دهید

برخی از کارهای مراقبت از خودرو را در خانه هم می‌توان انجام داد، اما برخی دیگر از کارها نیاز به بررسی تکنسین‌های خودرو دارند. این تکنسین‌های آموزش دیده می‌توانند به خوبی مشکلات خودرو را تشخیص دهند. به طور مثال اگر چراغ چک خودرو روشن شود، در خانه نمی‌توان این مشکل را عیب یابی کرد، پس بهتر است آن را نزد تکنسین‌ها ببرید تا از طریق درگاه عیب یابی داخل خودرو (OBD-II ) مشکل تشخیص داده شود. یک تعمیرگاه خوب می‌تواند بقیه اجزای اصلی مانند دینام و یاتاقان را نیز تعویض کند.

ترمزهای خود را چک کنید

لنت‌های ترمز خودروی شما نیز نیاز به بازرسی منظم دارند. در حین رانندگی، به صدای ترمز گوش دهید و به لرزیدن یا لرزش پدال ترمز توجه کنید. در صورت بروز هر گونه نگرانی، در اسرع وقت با مرکز خدمات تماس بگیرید.

ماشین خود را بشویید

ماشین شما در معرض انواع مختلفی از عناصر از نمک جاده و آب شدن یخ در زمستان تا شیره درختان و فضولات پرندگان در تابستان قرار دارد. برخی از این عناصر می‌توانند به رنگ و زیرشاخه خودرو آسیب وارد کنند. تمیز نگه‌داشتن خودرو به جلوگیری از آسیب طولانی مدت کمک می کند، پس به طور مرتب خودروی خود را بشویید.

علاوه بر سطوح بیرونی، هر بار که ماشین خود را می‌شویید فضای داخلی آن را جاروبرقی بکشید و اسفنج بزنید.

ماشین خود را بشویید

تسمه ها و شیلنگ ها را بررسی کنید

خوب نگه‌داشتن تسمه‌ها و شیلنگ‌های خودرو می‌تواند به کارکردن خودرو کمک کند و ممکن است به شما در جلوگیری از خرابی در جاده کمک کند. به عنوان مثال، اگر تسمه سرپانتین شما در حین رانندگی پاره شود، ممکن است بسیاری از سیستم‌های خودروی شما از کار بیفتند. بررسی تسمه‌ها و شیلنگ‌ها در هر تعویض روغن کمک می‌کند تا مطمئن شوید که در شرایط خوبی هستند و نیازی به تعویض ندارند.

بیمه خودرو خود را مرور کنید

همانطور که معاینات خودرو خود را به طور منظم بررسی می‌کنید، بیمه نامه آن را نیز چک کنید. این چک کردن می‌تواند به شما اطمینان دهد که پوشش‌ها، محدودیت‌ها و فرانشیزهای بیمه نامه شما به روز و مناسب برای هستند.

اتومبیل خود را در جای مناسب پارک کنید

البته پارکینگ همیشه مکان ایده آلی برای پارک ماشین شماست. اما اگر دسترسی به پارکینگ ندارید، همیشه سعی کنید ماشین خود را در سایه پارک کنید. اگر سایه‌ای در دسترس نیست، از سایه‌بان ماشین استفاده کنید تا تأثیر نور خورشید را به حداقل برسانید.

با رعایت نکات مهم و فنی مراقبت از خودرو ، می توانید در هزینه‌ها صرفه جویی و اتومبیل خود را برای سال‌ها نو نگه دارید.

 

مطالب مرتبط: