دنا محصولی از خانواده ی ایران خودرو و همان سمند بهینه شده است،خودروی دنا قرار بود با فیس لیفت انجام شده جایگزینی برای خودروهای پژو 405 و سمند باشد. این محصول تماما یک کالای ایرانی محسوب می شود چون بدون حمایت از منابع خارجی و با امکانات و ظرفیت های داخلی ایران خودرو به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است.
انواع مدل‌های خودروی دنا، ال‌ایکس با موتورهای EF7 بنزینی، ای‌ال‌ایکس با موتور EF7 توربوشارژ و پایه گازسوز می باشد؛ تفاوت مدل های خودرو دنا در مواردی چون آیینه برقی، رینگ، رنگ تریم داخلی و چراغ های مه شکن است.

در ادامه به نقاط قوت و ضعف این محصول ایرانی می پردازیم.

نقاط ضعف خودروی دنا

این خودرو در کنار تمامی مزیت هایش نسبت به قیمت مناسبش، معایبی نیز دارد که در زیر به چند مورد از مهم ترین هایش اشاره می کنیم.

موتور خودرو
موتور دنا موتور EF7 است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد که با توجه به وزن بالای خودروی دنا نمی شود انتظار شتاب بالایی ازین خودرو داشت، این موتور در سمند SE نیز استفاده شده و دقیقا معایب سابق از جمله داخل شدن صدای بالای موتور به داخل کابین را برای خودروی دنا به دنبال داشته است، زودجوش بودن نیز از دیگر معایب این موتور ساخت داخل می باشد.

سیستم تعلیق
با توجه به اینکه امروزه مهم ترین هدف خودرو سازان راحتی سرنشینان داخل ماشین می باشد، عدم انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج و ناهمواری های جاده در زمان مسافرت، فاکتور بسیار پر ارزشی محسوب می شود که در خودروی دنا نادیده گرفته شده است و ضعف سیستم تعلیق باعث شده است تا همواره محور عقب در ناهمواری های مسیر بکوبد و به کابین ضربه وارد شود، به همین دلیل سطح کیفی خودروی دنا به عنوان یک ماشین مناسب برای سفر پایین آمده است.

جنس کابین و کیفیت مونتاژ
استفاده از پلاستیک خشک در کابین این خودرو نقطه ضعف بزرگی را برای این خودرو به وجود آورده است همچنین کیفیت مونتاژ درخودروی دنا سطح بالایی ندارد و فاصله ی بین درزهای این خودرو دارای وضعیت مطلوبی نیست.
پس از بررسی نقاط ضعف در ادامه برای بررسی نقاط قوت این محصول ایرانی با ما همراه باشید.

فروش اقساطی دنا با تحویل فوری

نقاط قوت خودروی دنا

حال به بررسی مزیت های این خودرو میپردازیم که با توجه به محبوبیتش احتمالا توانسته نقاط ضعف را کم رنگ و رضایت خریداران را جلب نماید.

طراحی داخلی
طراحی داخلی این خودرو از 2 خودروی متفاوت کپی برداری شده است که هردو کره ای هستند، در این خودرو داشبورد و کنسول از طراحی خوبی برخوردار هستند و دارای تناسب با طرح دماغه و پیشانی خودرو می باشند، غربیلک فرمان نیز در عین سادگی، خوش دست و به دور از هرگونه آشفتگی است، در کل خودروی دنا از طراحی داخلی خوبی بهره می برد.

تجهیزات رفاهی مناسبت به نسبت قیمت
امکانات رفاهی خودروی دنا به نسبت قیمت مناسبش بسیار هیجان انگیز است. سامانه کروز کنترل، سامانه کمک پارک عقب، سیستم رهیاب و قابلیت دسترسی به صندوق عقب چند مورد از این امکانات می باشند.این ویژگی ها در کنار هم باعث شده اند تا خودروی دنا برای کسانی که در خرید خودرو این امکانات جزء اولویت هایشان است، به یک گزینه مناسب تبدیل شود.

سیستم ترمز
هر 4 چرخ دنا دارای دیسک ترمز هستند و این ویژگی باعث می شود تا راننده حس اطمینان خوبی را هنگام رانندگی داشته باشد؛ ترمز دنا با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی دارد و از جمله موارد بسیار جذاب این خودروی ایرانی می باشد.

ایمنی خودرو
خودروی دنا در کسب ۳ ستاره ایمنی برای سرنشینان بالغ و ۳ ستاره ایمنی برای کودکان از موسسه EuroNcap موفق بوده است و همین موضوع باعث شده است تا دنا از لحاظ ایمنی در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. دارا بودن کیسه ی هوا، فرمان جمع شونده درهنگام تصادف و شیشه های سولار نیز از ویژگی هایی هستند که سطح ایمنی خودروی دنا را به طرز قابل توجهی بالا برده اند.

در دسترس بودن قطعات
با توجه به داخلی بودن محصول و اینکه خودروی دنا ساخت ایران می باشد، تمامی قطعات این خودرو در هر فروش اقساطی ایران خودرو موجود می باشد و همین امر باعث راحتی مصرف کنندگان و تسهیل ارائه خدمات پس از فروش این خودروی ایرانی شده است. بیشتر خریداران اهمیت زیادی برای این فاکتور، در روند انتخاب خودروی خود قائل هستند.
پس از بحث و بررسی در مورد معایب و مزایای خودروی دنا باید به این نکته اشاره کرد که به طور کلی خودروی دنا در میان خودروهای ایرانی دارای جایگاه مناسبی می باشد و در صورتی که بودجه شما در رنج قیمتی این خودرو و دیگر محصولات ایرانی می باشد می توانید فروش اقساطی دنا را نیز به لیست خودروهای انتخابی خود اضافه نمایید.