کره شمالی کشوری است کاملا منزوی و تحت شدیدترین تحریم های بین المللی نیز قرار دارد اما بر خلاف تصور دارای شرکت های خودرو سازی بزرگی است که ماشین های لوکس را تولید می کند‌، کشور ایران نیز فروش اقساطی خودرو های چینی و کره ای را در دستور کار خود قرار داده است.

برای اینکه بیشتر با تاریخ صنعت خودرو سازی کره شمالی آشنا شوید تا آخرین این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه خودرو سازی کره شمالی

اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم  فعالیت ماشین سازی را در این کشور آغاز نمود و در آن دوره شروع به ساخت کارخانه در کره شمالی و ارائه قطعات کرد. اولین خودروهای کره شمالی تقریبا کپی دست نخورده از محصولات (گاز) روسی بودند. خودروهایی مثل gaz-69 ، gaz-51 و gaz-m20 که در دوره خود در روسیه معروف بوده اند.

بعد از اینکه  اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، کره شمالی با استفاده از تکنیک مهندسی معکوس شروع به ساخت خودرو کرد، به این نحو که ماشین های روسی را به قطعه های مختلف تجزیه می کرد و دوباره آن ها را سر هم می کردند تا با چگونگی ساخت خودرو به طور کامل آشنا شوند و در این راه نیز به موفقیت دست یافتند.

تاریخچه خودرو سازی کره شمالی

اولین شرکت ماشین سازی کره شمالی

شرکت  خودرو ساز پیونگ چانگ اولین شرکت خودرو سازی کره شمالی بود که خودرو کاملا ملی را تولید کرد و به بازار عرضه نمود. اولین خودرویی کخ این شرکت کپی کرد و با فروش خوبی نیز همراه شد خودروی   ” کانگ سانگ 88″ بود و  از روی مرسدس بنز 190e کپی شده بود. در کشور کره شمالی هم اکنون  6  شرکت خودرو سازی بزرگ وجود  دارد که از این میان شرکت های خودرو سازی  “پیونگ چانگ” و “پیونگ وا” تنها به  تولید خودروهای سواری و لوکس مشغول هستند و باقی  شرکت های دیگر  خودرو سازی به تولید ماشین های های نظامی و حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده اند.

بزرگترین کارخانه خودرو سازی کره شمالی

در حال حاضر بزرگترین و معتبرترین خودروساز کره شمالی “پیونگوا موتورز” است، این شرکت خودرو سازی در سال های اخیر با کیفیت ترین خودروها را در کره شمالی تولید کرده است. معمولا هر کشوری با این شرکت خودرو سازی آن  شناخته می شود به طور مثال آمریکا با فورد و ژاپن با تویوتا معروف شده است، صنعت خودرو سازی پیونگ وا نیز معرف کشور کره شمالی است.

کارخانه پیونگوا در شهر بندری نمپو در ساحل غربی کره شمالی بنا شده و فروشگاه مرکزی آن در پیونگ یانگ قرار دارد و بدین صورت است که خریداران می توانند با مراجعه به فروشگاه مرکزی، ضمن بازدید از محصولات و تست سواری خودروها، قطعات یدکی را نیز به آسانی تهیه کنند.

بزرگترین کارخانه خودرو سازی کره شمالی

خودروهای تولیدی شرکت پیونگوا موتورز

اولین خودروی ساخت این شرکتshuguang یا SG automotive  بود.  پیونگوا cuckoo و land of korea نیز خودروهایی بر اساس فولکس واگن پاسات و کیا سورنتو بودند که نهایتا 80 اسب بخار قدرت تولید می کردند.

به جرات می توان گفت که یکی از شگفت انگیز ترین  انواع  خودرو های تولیدی شرکت پیونگوا خودروی  Poggugi4WD  مدل کراس اوور است و از ترکیب دو مدل  هیوندا سانتافه و کیا سورنتو تشکیل شده است. این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری می تواند به سرعت 160 کیلومتر در ساعت برسد و پرقدرت است.

نخستین خودروی ملی کره شمالی

کره شمالی در سال 2018 توانسته نخستین خودروی ملی خودرو را با نام ” نای نارا ” تولید کند. این خودرو برخلاف دیگر ساخته های این کشور کپی برداری از دیگر خودروها نیست.

خودروی” نای نارا ” در مدل های مختلف شامل  سدان، شاسی بلند، سواری و حمل و نقل عمومی در این کشور ساخته می شود و حداکثر سرعت آن برابر 180 کیلومتر بر ساعت است که بسیار عالی به نظر می رسد. از آپشن های این خودروی ملی می توان به   کولر، شیشه های برقی و سنسورهای پارک اشاره کرد در نوع خود بسیار پیشرفته به شمار‌می آید.

نخستین خودروی ملی کره شمالی

قوانین تردد خودرو در کره شمالی

در این کشور قوانین سفت و سختی برای رانندگی وجود دارد که تخلف از آن ها جریمه های نقدی و غیر نقدی به همراه دارد به طور مثال اگر شما در کره شمالی حین رانندگی مست باشید جریمه اش زندان و یا حتی مرگ است پس اگر می خواهید در این کشور رانندگی کنید باید با احتیاط کامل داشته باشید.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید خودرو های متنوعی در کشور کره شمالی  تولید می شود که بسیار با کیفیت هستند گرچه بیشتر آن ها کپی از خودرو های کشور های دیگر است اما بخشی از بازار  را در دست دارند و از فروش خوبی برخوردارند و مردم این کشور می توانند به آسانی و با شرکت  در طرح های فروش اقساطی خودرو دارد صاحب ماشینی  با کیفیت شوند.