صنعت خودرو سازی ایران حدود ۷۰ سال سابقه و تجربه کاری پر فراز و نشیب دارد. صنعت خودروسازی ایران با پیکان آغاز به کار کرد و سپس با شرکت های فرانسوی و کره ای برای تولید محصولات ادامه به کار داد و در نهایت تا به امروز  به طور خودکفا و قطع همکاری با شرکت های خارجی، خودروهای مختلفی توسط شرکت ایران خودرو و سایپا تولید و عرضه می کند.

 

همچنین بخوانید: شرایط فروش اقساطی دیگنیتی، فروش اقساطی خودرو، فروش اقساطی سایپا تحویل فوری

 

 

صنعت خودرو سازی ایران-وب سایت سپندخودرو

شروع به کار صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودرو سازی ایران از شروع به کار تا به حال همانند سایر صنایع با حواشی و سختی های فراوانی داشته است. نخستین ماشین ایرانی تولید شده یک جیپ بود که با سر‌همسازی قطعات و مدل های ماشین های جنگی و سواری ساخته شد. جیپ از ماشین هایی است که هر کشوری برای تجهیز سواره نظام خود و تقویت قوای دفاعی خود به آن نیاز دارد.

بعد از سرهمسازی موفق ماشین جیپ، کشور ایران به فکر  ساخت خودرو ملی افتاد. نخستین ماشین مستقل پیکان بود که در اوایل دهه سی تولید شد. پس از انقلاب نیز صنعت خودرو سازی ایران از دهه شصت تا به حال با حواشی و بحث های زیاد خودروهای بسیاری را تولید و عرضه می کند.

صنعت خودرو سازی ایران-وب سایت سپند خودرو

صنعت خودرو سازی ایران به سبک ژاپنی:

دهه شصت ایران را می توان صنعت خودرو سازی به سبک ژاپنی نامید. در این دوران در حالی که همه منتظر یک‌ تحول در اقتصاد و صنعت بودند، به ناگاه کشور درگیر یک جنگ تحمیلی  شد و تمام کشور از جمله صنعت خودروسازی تحت تاثیر جنگ تحمیلی قرار گرفتند.

بدیهی است که در دوران جنگ به خصوص سالهای نخست جنگ، صنعت خودرو سازی ایران قادر به مونتاژ و تولید خودرو نبود. زیرا بسیاری از کشورها مانند آمریکا همکاری خود را با خودروسازی  قطع کرده بود و از طرفی مردم ایران توان خرید  خودروهای وارداتی و گران قیمت را نداشتند. تنها راه برای رفع نیاز مردم با توجه به اقتصاد پیش رو ساخت یک خودرو مقرون به صرفه بود. تنها کسانی در زمان جنگ در صنعت خودروسازی دست یاری به ایران دراز کردند ژاپنی ها بودند. از این رو این عصر خودرو سازی این نام را به خود گرفت.

خودروهای کره ای و فرانسوی در صنعت خودرو سازی:

دهه پر حاشیه تولید خودرو ملی دهه هفتاد بود که فرانسوی ها و کره ای ها با صنعت خودرو همکاری کردند و نتیجه آن دو خودرو متفاوت پراید و پژو ۴۰۵ بود، پراید یک خودرو کم هزینه و ارزان و‌ درون شهری بود و در مقابل پژو ۴۰۵ برای مسافرت های برون شهری، مقاوم تر بود، از طرفی  قیمتی بالاتر از پراید داشت. این دو در تقابل هم قرار داشتند.

این دو خودرو در صنعت خودرو سازی ایران که تا پیش از این فقط با پیکان شناخته می شد، تنوع زیادی ایجاد کردند.

تا به امروز و به خصوص در دهه ۹۰ این دو خودرو با اینکه افت کیفیت داشته  اما همچنان در تعداد زیاد تولید و عرضه می شوند و بنا به دلایل اقتصادی با وجود حواشی زیاد متقاضیان زیادی نیز دارند.

دهه خودروهای چینی

در دهه هشتاد با شروع جنگ اقتصادی در ایران و تحریم های مختلف شرکت های فرانسوی ، کره ای و ژاپنی همکاری خود را با صنعت خودروسازی ایران قطع کرده و به جای آن شرکت های چینی روی کار امدند.

این همکاری همچنان هم در واردات خودروهای  چینی و هم در خودرو های ایرانی ساخته شده با قطعات چینی ادامه دارد. در این دوره علیرغم کیفیت پایین محصولات اما تنوع و مدل های خودروهای ایرانی از هر دوره ای بیشتر شده است.

اما در پایان دهه ۸۰ فرانسوی ها به طور محدود با صنعت ایران‌خودرو همکاری کرده ‌و پژو 206 مختصر تغییراتی یافت و با تیپ های مختلف تولید شد و به دلیل پشتوانه فرانسوی متقاضیان بسیاری داشت.

اما با شروع تحریم های جدید شرکت های فرانسوی دوباره پا پس کشیدند و چین بدون هیچ رقیبی بازار خودرو ایران را تسخیر کرد.

صنعت خودرو سازی ایران-وب سایت سپندخورو

عصر پر فراز و نشیب خودروسازی صنعت ایران

دهه نود در صنعت خودروسازی از سایر دهه ها حتی دوران جنگ فراز و نشیب های بیشتری داشته است، دهه ای که شروعی خوب و پایانی تلخ دارد.

این دهه با ورود و تولید خودروهای متنوع و قراردادهایی گوناگون آغازشد. با امضای برجام شرکت های بسیاری با صنعت خودروسازی ایران وارد قراداد شدند، سپس تنوع و رونق خودرو‌سازی و تولید و مونتاژ خودروهای با کیفیت در ایران آغاز شد. در نهایت با خروج آمریکا ازبرجام ، نوسان ارز و تحریم های جدید این رونق دوامی نداشت. نتیجه آن متضرر شدن صنعت خودرو سازی ایران و تولید خودروهای بی کیفیتی است که هر روز بیش از پیش نارضایتی مردم را در پی دارد.