با توجه به درگیر بودن عراق در جنگ داخلی اقتصاد این کشور با کاهش 85 درصدی روبرو شد و درآمد نفتی این کشور تا حد زیادی پایین آمد اما همچنان ردپای خودروهای شرکت سایپا و ایران خودرو در خیابان های این کشور پابرجاست. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، تولید ناخالص ملی عراق دچار کاهش 2.9درصدی شد و بازار خودروی عراق نیز افت شدیدی پیدا کرد. مجموع خودروهای به فروش رفته در آن سال نزدیک به 80 هزار خودرو بود که 25 درصد این آمار به شرکت های ایرانی تعلق داشت.

احمد اسماعیلی طی مصاحبه ای با خبرنگار گروه اقتصادی آنا اعلام کرد که تقریبا حدود 15 درصد از بازار عراق در اختیار تیبا و سایپاست همچنین قائم مقام معاونت صادراتی گروه خودروسازی سایپا با توضیح در مورد شرایط کنونی بازار عراق اذعان داشت که در بازار عراق وضعیت خوبی برای خودروهای ایرانی وجود دارد و حتی در شرایط فعلی که بازار دچار رکود شده است خودروهای ایرانی همچنان قسمت بزرگی از بازار را در اختیار دارند.
در این مورد باید گفت مقررات در عراق حتما دچار تغییراتی می شوند و در آن صورت با تغییر سیاست ها میان محصولات تولید داخلی در عراق و خودروهای وارداتی به این کشور تفاوت چندانی وجود نخواهد داشت. قائم مقام معاونت صادراتی گروه خودروسازی سایپا این چنین ادامه داد که درست است ما سرمایه گذاری در عراق هدفمان نبوده است اما با توجه به زحمت هایی که کشیده ایم تغییر قوانین به ما ضرر خواهد زد.

تیبا در بازار رکود زده ی عراق

خودروی تیبا خودروی محبوب ایرانی است که با آغاز فروش اقساطی سایپا تعداد زیادی از این خودرو به فروش رفت اما محبوبیت آن در خارج از مرزها فراتر از ایران است تا آنجایی که زمانی در عراق به ام الخبز به معنای نان آور معروف شده بود. شرایط فروش اقساطی تیبا در داخل ایران برای هموطنان خودمان نیز فراهم بوده است و این خودرو با توجه به امکانات ساده به عنوان یک خودروی معمولی برای مصارف شهری گزینه مناسبی می باشد به همین دلیل صادرات آن به عراق و کشورهای دیگر نیز موفقیت آمیز بود و در حال حاضر با کاهش فروش خودرو در عراق همچنان در میان خودروهای پرفروش جای دارد اما از طرفی همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، از الان به بعد با توجه به شرایط خاص کشور عراق میزان سود ناشی از صادرات این خودرو کاملا در گرو تصویب قوانین جدید می باشد.

با نگاهی کلی تر به صادرات در منطقه خاورمیانه به این نکته دست خواهیم یافت که شرکت ایران خودرو نیز در این زمینه فعالیت خوبی داشته و از خودروهای محبوبش مانند پژو پارس و پژو 405 حدو 1056 دستگاه سفارش داشته است. فعالیت این شرکت در کشور عراق نیز شایان توجه است و سمند، رانا، دنا، 206 و تندر از جمله محصولات محبوب این کمپانی در خارج از مرزهای ایران می باشند. هرچند شرکت های ایرانی با صادرات خودرو سعی در رسیدن به هدف های بالاتر در ابعاد جهانی دارند اما رسیدن به رضایت کامل مشتری در داخل مرزها نیز هدفی است که رسیدن به آن گامی بزرگ در جهت پیشرفت صنعت خودرو سازی میهن عزیزمان می باشد.