سال‌های زیادی بود که حرف از آمدن سراتو روی خط تولید سایپا، زده می‌شد و این فرآیند به قدری به درازا کشیده شد که سراتوی نسل دوم دیگر در هیچ شرکتی از دنیا متولد نشد و نسل سوم سراتو جایگزین آن شد. سراتوی نسل دوم دارای محبوبیت زیادی بود اما علی رغم این موضوع کیا با توجه به سیاست های خاص خودش که یک خودرو را بیش از 5 سال تولید نمی کند، تولید نسل دوم را متوقف کرد و از نسل جدید این خودرو رونمایی کرد. نسل سوم دارای چهره ای به روزتر و امکاناتی گسترده تر بود. در حقیقت خودرویی که در سال 1393 از رده خارج شده بود در ایران وارد خط تولید شد و حواشی از همین لحظه شروع شد.
بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که حضور سراتو اتاق قدیم بر روی خط تولید ایران، آن هم زمانی که نسل جدید آن در تمامی خط تولیدهای دنیا در حال ساخت است ضعف صنعت ما محسوب می شود و به نوعی توهین به ایرانی است، اما با توجه به وجود خودروهایی مانند پراید که هیچ کشوری حاضر به قبول آن برای ساخت نشد و با همان استاندارهای خطرناک وارد ایران شد، صحبت در مورد اینگونه مباحث شوخی ای بیش به حساب نمی آید.

زیر کاپوت کیا سراتو دنده ای

در نهایت سایپا شروع به تولید سراتوهایی نمود که به روش مونتاژ یا CKD ساخته می شدند و اصلی ترین قسمت ماشین ها همان قطعاتی بودند که مونتاژ می شدند. نسخه 1600 سی سی این خودرو قادر به تولید 124 اسب بخار قدرت با گشتاوری در حدود 156 نیوتن متر می باشد. این خودرو دارای دو نمونه دستی و اتوماتیک می باشد که در نمونه دستی گیربکس با دارا بودن 6 وضعیت سرعت به راننده امکان لازم برای تغییر سرعت در شرایط مختلف را می دهد. فروش اقساطی کیا سراتو دنده ای نیز در این زمان آمار قابل توجهی داشت. در ادامه سایپا با تولید نمونه های اتومات به برطرف کردن نیاز بخشی دیگر از بازار پرداخت. در این نسخه پیشرانه ای 2000 سی‌سی با قدرت 156 اسب‌بخار و گشتاور 194 نیوتن متر بر روی خودرو نصب شده است و گیربکس نمونه ی اتومات از نوع تیپ ترونیک است، برخی ادعا دارند که این گیربکس 6 سرعته نبوده و متعلق به مدل های 2010 و چهار سرعته می باشد.

در مورد دیگر ویژگی های فنی این خودرو می توان به ترمزها اشاره کرد. این خودرو در قسمت عقب طبیعتا باید دارای ترمزهای دیسکی باشد اما در نمونه ی مونتاژی ترمزها به کاسه ای تغییر شکل داده اند، همچنین از رینگ های 17 اینچی خبری نیست و نمونه ی دستی و محبوب این خودرو دارای رینگ های 15 اینچی و فولادی است. تنها نکته ای که سایپا بهتر از نمونه های وارداتی در آن عمل کرده است سازگاری بیشتر لاستیک های سراتو با جاده های ایران نسبت به نمونه ی وارداتی می باشد.
تفاوت کیفیت خودروهای وارداتی و مونتاژی تا چه حد است؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اصلی ترین تفاوت این خودروها در رنگ آنها می باشد. هنگامی که یک سراتو سایپایی را در کنار یک مدل وارداتی قرار می‌دهید، به طور واضح متوجه برتری رنگ نسخه وارداتی می‌شوید، این تفاوت در حدی است که کیفیت رنگ سراتو سایپایی حداکثر به یک تندر90 می‌رسد.
دومین نکته از اولین مطلب نیز جالب تر است و به بوی خودرو اشاره می کند. هنگامی که وارد خودروی مونتاژ شده سایپا می شوید بویی شبیه به بوی داخل پراید استشمام می کنید و این قضیه ناشی از متریال به کار گرفته شده در طراحی داخلی این خودرو می باشد.
تندیس عجیب ترین نکته هم به تفاوت ترمز دستی ها تعلق می گیرد. در نمونه مونتاژ شده ترمز دستی خوب سرهم بندی نشده است، در مقابل رانندگان از نرمی دنده و تعویض آن در نمونه اتومات راضی هستند و جای شکرش باقیست که عملکرد گیربکس دچار تغییرات بزرگ و قابل توجهی نشده است. با تمامی این تفاسیر فروش اقساطی سایپا با مونتاژ کیا سراتو رونق دیگری گرفت و تا حدودی توانست این شرکت را به اهدافش در سطح بازار برساند.