یکی از شرکت های خودروسازی خوش نام و با اصالت آمریکایی شورولت می باشد. که زیر مجموعه ای از جنرال موتور به حساب می آید. این شرکت دارای محبوبیت قابل توجهی در کشورهای مختلف دنیا بوده و دلیل این محبوبیت را می توان تولید مدل های با کیفیت در دهه های مختلف دانست.

یکی از محصولات محبوب شرکت شورولت، کامارو می باشد که در این مطلب قصد داریم به تاریخچه و همچنین سیر تکامل آن در دهه های مختلف بپردازیم.

خودرو های خارجی از گذشته تا به حال دارای محبوبیت زیادی در کشورمان بوده اند. مجموعه سپند خودرو به صورت حرفه ای در زمینه فروش اقساطی خودرو خارجی و داخلی فعالیت می کند. اگر شما هم از علاقه مندان به خودروهای خارجی هستید، در مجموعه سپند خودرو امکان خرید اقساطی خودرو برای شما فراهم شده است.

دهه شصت و ظهور نسل اول کامارو

همواره رقابت سختی بین شورولت کامارو و موستانگ وجود داشته است. نسل اول کامارو در سال 1966 و با تاخیری چند ساله نسبت به موستانگ رونمایی و عرضه شد. خودرو های نسل اول کامارو کار خود را با یک موتور 3.8 لیتری آغاز کردند که دارای شش سیلندر و همچنین 140 اسب بخار قدرت بود. در ادامه نسل یکی های کامارو از موتور قدرتمند تر V8 استفاده شد.

ظاهر عضلانی و قدرتمند این نسل طرفداران زیادی داشت. در مورد پیروز رقابت بین کامارو و موستانگ در این دهه لازم است بدانید که موستانگ توانست موفقیت بیش تری کسب کند چرا که موفق شد 480 هزار نسخه بفروشد، در حالی که فروش نسل یک کامارو در این دوران چیزی در حدود 220 هزار بوده است.

تا سال 1969 نسل اولی های کامارو بر روی خط تولید حضور داشتند و در طی این زمان نسخه های مختلفی از این خودرو تولید شد. یکی از بهترین و مجهزترین تولیدات این نسل یپ Z28 اسپرت کوپه می باشد که در سال 1969 تولید شده و توانست محبوبیت قابل توجهی کسب کند.

دهه شصت و ظهور نسل اول کامارو

رونمایی از نسل دوم در دهه هفتاد

نسل دوم کامارو ها به حدی قدرتمند و جذاب بودند که با غول های خودرو سازی مانند فراری، جگوار و استون مارتین رقابت می کردند. مدل اولیه از نسل دوم کامارو در سال 1970 معرفی شد، وزن این خودرو نسبت به خودرهای نسل اول کامارو بیش تر بود و ابعاد کشیده تری نیز داشت.

نسبت به نسل یک، در نسل دوم کامارو پیشرفت های قابل توجهی صورت می گیرد. ارتقای شاسی، سیستم تعلیق و ارتقا در سیستم ترمز از جمله این پیشرفت ها محسوب می شود.

فرمان پذیری مدل های نسل دوم نسبت به نسل یک بهتر شده بود و شرکت شورولت در این زمان از یک موتور پر قدرت هشت سیلندری استفاده می کرد که دارای حجم 7.4 لیتر بود. در نسل دوم تولید مدل های کانورتبیل انجام نگرفت.

رونمایی از نسل دوم در دهه هفتاد

افول کامارو با رونمایی نسل سوم

تولیدات نسل سوم کامارو به هیچ وجه نتوانست موفقیت های گذشته را تکرار کند. در این زمان کامارو با استفاده از یک موتور انژکتوری وارد بازار شد. شرکت شورولت در دوران نسل سوم اقدام به کاهش ابعاد و تعداد پیشرانه ها نمود و در کنار این تغییرات سعی کرد تمرکز خود را بر روی بخش های فنی قرار داد. پیشرفت های قابل توجهی در بخش ای فنی انجام شد اما دیگر خبری از آن ظاهر جذاب و پر طرفدار نبود.

افول کامارو با رونمایی نسل سوم

توقف تولید کامارو با نسل چهارم

در نسل چهارم تولیدات کامارو باز هم ظاهر نه چندان دلچسب باعث شکست کامارو شد. در نسل چهارم کامارو و در سال های 1998 و 1999 فیس لیفت انجام شد، اما در نهایت و در سال 2002 خط تولید شورولت کامارو از لیست تولیدات جنرال موتور پاک شد. این اتفاق بعد از 35 سال برای صاحبان و طرفداران این شرکت دردناک بود. کاهش محبوبیت و فروش کم، دلیل اصلی توقف تولید کامارو در این زمان بود.

بازگشت شکوهمند با نسل پنجم و ششم

بالاخره کامارو در سال 2009  توانست با طراحی عضلانی و پر ابهت باز هم تولیدات محبوب خود را روانه بازار کند. طراحی نسل پنجم برگرفته از نسل یکم کامارو بوده است. در سال 2010 شورولت کامارو به عنوان بهترین طراحی خودروی سال انتخاب می شود. در ادامه تولیدات نسل ششم هم توانستند موفقیت های نسل پنجم را ادامه هند. کامارو در نهایت توانست با تولیدات نسل پنجم و ششم جایگاه خود را پس بگیرد.