کمپانی های چینی بسیاری وجود دارند که قراردادهای بزرگی با خودروسازان معروف جهانی بسته اند و سابقه ی مونتاژ محصولات آنها را در کارنامه خود ثبت کرده اند، یکی از مطرح ترین خودروسازهای چینی برلیانس اتو است، برلیانس اتو شرکتی است که در زمینه ی مونتاژ خودروهای بعضی از کمپانی های خودروسازی مطرح دنیا فعالیت دارد، در این مقاله پیرامون محاسن و معایب برلیانس H320 صحبت می کنیم، برلیانس H320 خودرویی در کلاس هاچ بک است، می توان گفت به نوعی این خودرو فیس لیفت جدید برلیانس FSV می باشد، برلیانس H320 در سال ۱۳۹۴ بر روی خط تولید رفت و این خودروی هاچ بک با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شد، برلیانس H320 فقط با یک نوع پیشرانه عرضه می گردد، بخش عمده برلیانس H320 طبق گفته کمپانی سازنده در پینین فارینا طراحی شده است و کارشناسان عقیده دارند این خودرو به نسل نخست بی ام و سری ۱ شباهت دارد.

نقاط ضعف برلیانس H320 در مقابل رقبا

با توجه به وزن بالای خودرو رانندگان این خودرو شاهد شتاب اولیه خوبی نیستند و این موضوع برای کسانی که در مورد یک خودرو چابکی و سرعت از معیارهای اولیه شان است چندان خوشایند نیست. لازم به ذکر است که شتاب ثانویه برلیانس H320 خیلی بهتر از شتاب اولیه آن می باشد. درکل بهتر بود که مهندسین برلیانس تمام تلاش خود را می کردند تا با کاهش وزن، رانندگان شاهد عملکرد بهتری در بخش سرعت و شتاب باشند.
نکته ی بارز دیگر اینکه خودروهای چینی ساخت ایران کیفیت ساخت پایینی دارند و میزان این فاکتور در نمونه های برلیانس H320 کم و زیاد است. خودروسازانی که محصولات چینی را می سازند، به جهت رفع این ایراد در خدمات پس از فروش سعی در رفع ایرادهای مونتاژی دارند و در صورتی که از تسهیلات فروش اقساطی پارس خودرو استفاده کردید حتما با دقت ایرادهای مونتاژی را در یک کاغذ ثبت کنید تا در زمان مراجعه به کمپانی آن ها را برایتان رفع کنند.اشاره به این نکته نیز لازم است که در این بازه قیمتی تمامی خودروها دارای ایراداتی هستند.
مشکل دیگری که خریداران برلیانس H320 از آن شکایت داشتند بازار خرید و فروش خودروهای برلیانس دست دوم بود، هرگز نباید انتظار بازار دست دوم خوب و پر رونقی را از یک خودروی چینی داشته باشید ، پس اگر قصد دارید بعد از مدتی برلیانس H320 را به فروش برسانید بایستی صبور باشید و نمی توانید این خودرو را به سرعت خودروهای داخلی دیگر به فروش برسانید.

مزیت های برلیانس H320

اگر بخواهیم برلیانس H320 را با خودروهای هم کلاس وهم قیمتش مقایسه کنیم متوجه می شویم که این خودرو در مقابل دیگر خودروهای هاچ بک موجود در ایران در بازه قیمتی خود دارای فضای بیشتری در بخش کابین می باشد، با یک بار تجربه رانندگی با برلیانس H320 قطعا متوجه این مزیت خواهید شد و فضای بیشتر این خودرو نسبت به رقبایش را حس خواهید کرد. از جمله مزیت های مهم دیگر این خودرو می توان به هندلینگ و فرمان پذیری برلیانس اشاره کرد، بدون اغراق برلیانس H320 در زمینه هندلینگ و فرمان پذیری در بازه قیمتی خود عملکرد خوبی را ارائه داده است و در صورت مقایسه این خودرو با رقبایش به حق مطلب پی خواهید برد.

در انتها به نظر کارشناسان اشاره می کنیم که برلیانس H320 را در بازه قیمتی خود نسبت به خودروهای هاچ بک ایرانی رقیبش دارای عملکرد خوب و مناسبی می دانند و اعتقاد دارند اگر لیستی از خوب و بد را در این کلاس خودرویی با رنج قیمتی برلیانس H320 تشکیل دهیم طبیعتا این خودرو در لیست خوب ها جای خواهد گرفت، هرچند که این نکته را نباید نادیده گرفت که هرکس برای خرید خودرو ملاک هایی دارد و ممکن است برخی از معایب این خودرو برایش مهم باشد و به همین علت از خریدش منصرف شود، اما به طور کلی آمار فروش اقساطی برلیانس H320 برای اثبات ارزش خرید این خودرو رضایت بخش بوده است.