گاهی اوقات پیش آمده وسیله ای که در خانه ما بسیار با ارزش به حساب می آید دچار فرسودگی می شود. ما از هر راهی برای جلوگیری از بین رفتن آن انجام می دهیم، در مورد خودروهای قدیمی هم همین قضیه برقرار است. خودرو های کلاسیکی که علاوه بر ارزش معنوی ارزش مادی زیادی نیز به همراه دارند. در ادامه  شما را با نحوه بازسازی خودرو های کلاسیک آشنا می کنیم پس با ما همراه باشید.

بررسی بازسازی خودرو های کلاسیک در ایران

بازسازی خودرو های کلاسیک چیست؟

خودرو های قدیمی  به تدریج که زمان می گذرد رو به تخریب و زنگ استهلاک می گذارند؛ به نحوی که دیگر کارایی خود را از دست می دهند و نمی توان از آن ها استفاده کرد.

بعضی از این دست خودرو ها کلاسیک هستند؛ و نمی شود که آن ها را به مرکز اسقاط خودرو  برد زیرا ارزش مادی فراوانی دارند یا دیگر از مدل آن ها دیگر تولید نخواهد شد؛ و نایاب به شمار می روند. در این حالت اقدام به بازسازی خودرو می کنند؛ و آن را به یک شرایط نرمال می رسانند که قادر است کار کند.

برای بازسازی خودرو هزینه و زمان زیادی باید صرف شود، همچنین این کار مراحل مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

بازسازی خودرو چیست؟

بازسازی ظاهری:

معمولا متخصصان باز سازی خودرو ابتدا به تعمیر ظاهر خودرو می پردازند، به این معنا که تمام قطعات تزئینی خودرو مانند چراغ و سپر و جلوبندی، شیشه ها را تعویض می کنند.

سپس برای راحتی انجام صافکاری و نقاشی تمام اجزای داخل خودرو مانند کابین وصندلی آن برداشته می شود. بعد از اینکه صافکاری خودرو انجام شد نقاشی آن شروع خواهد شد به صورتی که  سطح ماشین کاملا صاف و یکدست و همانند روز اولش می شود.

بازسازی فنی خودرو و در واقع مرحله حیاتی آن

این مرحله از بازسازی بسیار مهم و حیاتی و در عین ظرافت خاص خود را دارد به طوری که اگر در کوچکترین جزئیات دقت به خرج داده نشود ماشین قادر به حرکت نخواهد بود.

در بعضی موارد موتور خودرو را به طور کامل بیرون آورده و موتوری نو را جایگزین آن می کنند که این روش هزینه بالایی به همراه دارد اما در بعضی نمونه ها واشر ها نیاز به تعمیر دارند.

همچنین به طور معمول سیم کشی این خودرو ها فرسوده شده و پس از نصب موتور باید سیم کشی آن دوباره تعویض شود، سپس نوبت تعویض لاستیک های تاثیر خودرو  می رسد و این مرحله به سرعت انجام می گیرد.

البته به خاطر دردسر هایی که بازسازی این خودرو ها دارد افراد از بازسازی آن ها منصرف شده و خرید اقساطی خودرو را به صرفه تر از بازسازی ماشین فرسوده خود می دانند.

محدودیت هایی برای بازسازی خودرو وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها می پردازیم:

 

کمیاب بودن قطعات برای بازسازی خودرو های کلاسیک

همان طور که می دانید قطعات خودروهای کلاسیک در ایران بسیار کمیاب شده‌اند و بزرگ ترین مشکل کم یاب بودن  قطعه فابریک اصلی در حین بازسازی خودروها دانست.

قیمت بالای قطعات اصلی و در عین حال  اصلی نبودن آن‌ها مشکلات دیگری هستند که بازسازی خودرو های کلاسیک را متوقف می کند.

کمیاب بودن قطعات خودرو های کلاسیک

 

نبود کادر مجرب و با استعداد برای بازسازی خودرو های کلاسیک

متاسفانه امروزه برای ماشین های جدید نیز نیروی کار متخصص وجود ندارد، و همین مشکل برای بازسازی خودرو های کلاسیک نیز وجود دارد و پیدا کردن استاد کار خبره و پیشکسوت برای بازسازی خودرو های قدیمی بسیار مشکل به نظر می رسد.

البته اخیرا چندین شرکت در زمینه بازسازی خودرو های قدیمی فعالیت می کنند اما قبل از مراجعه به آن ها باید از خبره بودن استاد کار ها اطمینان حاصل کنید تا مبادا خودروی شما از این برود.

مشکلات قانونی بازسازی خودرو های کلاسیک

در سال‌های اخیر سختگیری‌ها پیرامون تغییر مشخصات خودروها نظیر رنگ، موتور، اتاق و البته شماره شاسی به شدت افزایش یافته است.

گرفتن مجوز برای بازگرداندن رنگ خودرو به رنگی که در حقیقت رنگ اصلی بوده و یا مواردی از این دست از جمله این محدودیت ها هستند که باید قبل از اقدام به بازسازی خودرو به پیگیری آن اقدام نمود .

نتیجه گیری

قیمت گران ماشین ها باعث شده افراد به بازسازی خودرو قدیمی خود روی بیاورند اما بهتر است بدانید که به راحتی می توانید در طرح فروش اقساطی ایران خودرو شرکت کنید و بدون گذراندن مراحل سخت باز سازی صاحب خودرویی نو شوید.