قدمت کارخانه خودروسازی اولیانوفسک به سال 1941 برمی‌گردد، زمانی که به علت نزدیکی به جبهه جنگ، دولت شوروی تصمیم گرفت بخش قابل توجهی از تأسیساتِ تولیدی  ZISرا از مسکو به اولیانوفسک انتقال دهد.

با تجهیزاتی که در پایان ماه اکتبر به اولیانوفسک رسید، این کارخانه به مدت دو ماه، روزانه 30 دستگاه کامیونZiC-5 تولید کرد. کمیته دفاع دولتی با مشاهده این شرایط تصمیم گرفت کارخانه‌ی اولیانوفسک را یک واحد مستقل اعلام کند.

این تصمیم در سال 1943 گرفته شد و یک سال بعد، کارخانه، اولین کامیون UlZIS-253 خود را تولید کرد که یک کامیون دیزلی با ظرفیت 3.5 تن بود. دو سال پس از پایان جنگ، این شرکت تولید GAS-AA را آغاز کرد.

در اواسط دهه 50  شرکت توانست واحد طراحی خود را راه اندازی کرد. همچنین با گرفتن اسناد تولید مدل های GAZ-69 و GAZ-69A از کارخانه خودروسازی گورکی، چرخه تولید کامل آنها را در اولیانوفسک آغاز کرد.

مدل های انحصاری

آغاز سال 1961 با ظهور اولین وسایل نقلیه‌ای که به صورت کاملاً انحصاری تولید شدند همراه شد: مینی بوس چهارچرخ محرک UAZ-451 و کامیون کفی UAZ-451D. طولی نکشید که این کامیون‌ها ارتقا یافتند و با عنوان تجاری UAZ-452 تولید شدند.

کامیون‌ها به صورت اختصاصی در نسخه‌های متفاوتی تولید شدند: آمبولانس، مینی بوس، کامیون کفی، تراکتور و شاسی‌هایی که استفاده‌ی گسترده داشتند. در اواسط دهه 60 بیش از 250 هزار کامیون GAZ-69 تولید شد، اما باز هم نیازهای اقتصادی که دائم رو به رشد بود را برآورده نمیکرد، بنابراین دولت اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت کارخانه را از اساس بازسازی کند.

این بازسازی نه تنها باعث افزایش تعداد محصولات تولیدی شد، بلکه مدل‌ها نیز به روزرسانی شدند. برای بیش از 10 سال GAZ-69 با UAZ-469 و UAZ-469B جایگزین شد و بدون توقف، به تولید ادامه داد.

تولیدات این کارخانه هم در بازار داخلی تقاضای زیادی داشت و هم به خارج صادر میشد. رانندگان بیشتر از هرچیز شیفته‌ی بی تکلفی و دقیق بودن این خودروها بودند و کیفیت موتور UMZ-451M هم به شدت مورد توجه قرار گرفت.

در سال 1983، این شرکت یک وسیله نقلیه نظامی شناور به نام “جگوار” تولید کرد. دو سال بعد UAZ-469 ارتقا یافت و طبق استانداردهای جدیدِ صنعت، UAZ-3151 نام گرفت. این مدل و مدل‌های اصلاح شده آن تا سال 2005 در حال تولید بود.

تاریخ مدرن

سرانجام در سال 1997 خودروی جدیدی به نام UAZ-3160 از خط مونتاژ خارج شد که تولید آن به دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی برای مدت طولانی به تعویق افتاد. این خودرو شش سال تولید شد و بعد UAZ Hunter جایگزین آن شد و سپس مدل اصلاح شده آن یعنی UAZ-3162 Simbir جای خود را به Patriot 2015 داد.

جدیدترین مدل این شرکت UAZ Pickup است. این خودرو به دو نوع موتور مجهز است: موتور بنزینی 2.6 لیتری با خروجی 128 اسب بخار و موتور 2.2 دیزلی با خروجی 113 اسب بخار.

امکانات به روز و راحت برای سرنشینان، قدرت چشمگیر در آفرود و قیمت کاملاً قابل قبول، هر خودروی برند یوآز (UAZ) را به گزینه‌ای مناسب و رضایت‌بخش برای مشتریان تبدیل کرده است.