تب و تابی که امروز در خرید خودروهای کوچک افتاده بازار این محصولات را به شدت گرم کرده است. خرید خودروهایی با کابین کوچک در میان شهروندانی که ساکن پایتخت ها و شهرهای شلوغ می باشند بسیار رواج پیدا کرده است، در حقیقت مشکل کمبود جای پارک و وضع عبور و مرور در خیابان ها بیشتر رانندگان را به سمت خرید چنین خودروهایی سوق می دهد. از میان هاچ بک های موجود در بازار هیوندای آی 20 و تویوتا یاریس از جمله خودروهایی هستند که تقاضای بیشتری را تجربه کرده اند. جدال میان ژاپنی ها و کره ای ها تمامی ندارد، هیوندای آی 20 نمونه ی ژاپنی محبوب بازار در میان هاچ بک ها می باشدکه مطمئنا در این مقایسه برنده می شود اما تویوتا یاریس نیز به نوبه ی خود دارای ویژگی های برتری نسبت به آی 20 است. با توجه به اینکه فروش اقساطی هیوندای i20 در چند سال اخیر آمار بالاتری داشته است ابتدا به این خودرو می پردازیم.

هیوندای i20 در مقام اول

چند سالی است که تولیدات کمپانی هیوندای اصطلاحا بر روی بورس قرار دارند و نمونه های سدان و هاچ بک از خودروهای این شرکت فروش بسیار خوبی را تجربه می کنند. در این میان هاچ بک جمع و جور و خوش چهره ی این خانواده توانست در دل ها جای خودش را باز کند و با توجه به امکانات و سواری خوبش سرپوشی بر روی قیمت بالایش بگذارد. i30 اولین هاچ بک از تولیدات هیوندای بود که به ایران وارد شد، استقبال چشمگیری که از این خودرو به عمل آمد واردکنندگان را ترغیب کرد تا برادر کوچیک تر این خودرو را نیز بالطبع به ایران وارد کنند. آی 20 در حالی به ایران وارد شد که قیمت کمتر و موتور ضعیف تری داشت.
اگر بخواهیم در مورد طراحی این خودرو صحبت کنیم هماهنگی کلمه ای است که موفقیت آی 20 در این زمینه را توجیه می کند. طراحی بخش جلو و پشت خودرو در هماهنگی کامل به سر می برند ضمن اینکه طراحی داخلی خودرو نیز نسبت به این قسمت ها بی تناسب نیست. در این خودرو خبری از زرق و برق خودروهای گران قیمت نیست و در کلیه قسمت های مربوط به بخش طراحی این نکته که هیوندای یک هاچ بک ارزان قیمت می باشد رعایت شده است. به تعبیری طراحی این خودرو در میان دیگر محصولات بسیار ساده به نظر می آید. شاید تا همینجای کار این سوال برایتان پیش آمده است که چطور امکان دارد آی 20 خودرویی ارزان قیمت باشد؟ در این صورت باید به شما بگوییم آی 20 در میان محصولات هیوندای خارج از ایران به عنوان محصولی ارزان شناخته می شود اما در داخل ایران مشمول این افزایش قیمت شده است.
موتورهای مختلفی برای i20 قابل سفارش است که نمونه ی وارداتی به ایران دارای پیشرانه ای 4 سیلندر با 1600 سی سی حجم می باشد. آی 20 با دارا بودن قدرتی در حدود 124 اسب بخار می تواند طی 11.4 ثانیه صفر تا صد را بپیماید. سواری آی 20 نرم است و در این زمینه میان هاچ بک ها به یاریس نزدیک تر از مزدا 2 می باشد. در مورد امکانات باید گفت هیوندای i20 رتبه ی اول را در میان تمامی هاچ بک ها کسب کرده است؛ سنسور باران، چراغ های اتوماتیک و ایربگ های پرده ای چند نمونه ار این امکانات می باشند که هاچ بک های دیگر مانند یاریس و مزدا 2 از آنها بی بهره اند.

شتاب تویوتا یاریس
تویوتا در خارج از مرزهای ایران محبوبیت بیشتری دارد و بی شک اولین مقام را در میان هاچ بک ها کسب می کند اما در ایران به دلیل گرانی قطعات نتوانست به این مرحله برسد و در نوسان میان رتبه های سوم و چهارم قرار گرفت. قدرت گیربکس این خودرو ستودنی است و تعویض دنده ها بسیار حرفه ای صورت می گیرد. با توجه به کمتر بودن وزن یاریس، این خودرو شتاب بیشتری دارد و تجربه رانندگی با آن بی شک شما را متعجب خواهد کرد. فروش اقساطی هیوندای در شرایطی بالاتر از تویوتا بود که یاریس کیفیت بهتر و مصرف سوخت پایین تری داشت اما آی 20 به دلیل امکانات و محبوبیت بیشتر برند هیوندای در ایران توانست بر یاریس غلبه کند و بازار را در دست بگیرد.