مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی موضوعی است که در این مطلب مورد بحث و بررسی قرار میدهیم. خودرو‌های کراس اوور طی سال­‌های گذشته با استقبال خوبی در بازار روبرو شده­ اند. خودروی دیگنیتی در سال ۱۳۹۹ توسط گروه بهمن به عنوان شاسی بلند‌های به روز چینی به بازار عرضه شد.

تیزر‌های تبلیغاتی این محصول در همان روز‌های ابتدایی مورد توجه زیادی قرار گرفت.

معرفی گروه کراس اوور‌های کوپه که دیگنیتی هم در آن قرار می‌­گیرد، نخستین بار توسط ب­ام­و در سری X۴ انجام شد. این کراس خودرویی در بازار ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. با گذشت یک سال از تولید دیگنیتی، لاماری ایما به عنوان یک رقیب سرسخت در رده کراس اوور کوپه راهی بازار شد. این محصول از همان روز‌های اول توجه زیادی را به خود جلب کرد.

لاماری ایما ساخت شرکت آرین پارس موتور است که پیش از تحریم­‌ها به عنوان نمایندگی سیتروئن و می‌تسوبیشی در ایران فعالیت می‌­کرد. این شرکت پس از تحریم­‌ها همکاری خود را با خودروسازان چینی آغاز کرد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی از نظر طراحی خارجی و داخلی و تجربه رانندگی بپردازیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی از نظر طراحی خارجی

لاماری و دیگنیتی هر دو به عنوان آخرین نسل طراحی کارخانه دانگ فنگ به شمار ‌می‌روند. بنابراین شاهد طراحی به روز در مورد این دو محصول هستیم.

طراحی خارجی لاماری ایما

چراغ‌های باریک لاماری که بالای گلگیر جلو قرار گرفته و به لبه کاپوت چسبیده از نظر زبان طراحی شباهت زیادی به خودرو‌های اروپایی دارد.

لاماری قرمز

تماشای دماغه لاماری از زاویه سه رخ می‌تواند تداعی‌کننده یک کوسه باشد که در حالت جدی می‌خندد. نورپردازی مناسب چراغ­‌های جلو که از LED ساخته شده جالب توجه است.

زاویه C شکل قسمت کناری سقف لاماری نیز مشابه دیگنیتی است. هر چند شیب این زاویه در لاماری به نسبت کمتر است. از دیگر نکات جالب توجه در طراحی لاماری ساده و بی‌تکلف بودن قسمت کناری آن است. در حقیقت عدم شلوغ کاری در این بخش از خودرو به نوعی می‌تواند نشان دهنده شروع پختگی در طراحی خودرو‌های چینی بخصوص خودرو‌های مونتاژ ایران باشد. استفاده استاندارد از نسخه ۱۸ اینچی برای طراحی رینگ­‌های لاماری نیز باعث ایجاد نمای مناسبی برای این محصول شده است. قسمت پشتی لاماری به شکل به روز و با بکارگیری چراغ­‌های عقب متصل بهم طراحی شده است.

طراحی ظاهری دیگنیتی

دماغه این محصول حالت یوزپلنگ مانند دارد LED بودن چراغ­‌های جلو و استفاده از تکنولوژی مه شکن برای ساخت آن‌ها جالب توجه است.

طراحی خارجی دیگنیتی

نسخه پرستیژ دیگنیتی در مقابل نسخه پرایم که در سال ۱۴۰۱ توسط گروه بهمن معرفی شد دارای تغییراتی در قسمت سپر جلو بوده است. که این تغییرات شامل تعبیه دو ورودی هوا هوا در در دو طرف سپر و تغییر جای مه شکن‌ها می‌­شود. شیار‌های موجود در قسمت کناری انتهای سقف باعث شد ستون C حالت زاویه دار پیدا کند.

طراحی دماغه دیگنیتی به گونه‌ای است که بنظر برسد قسمت کاپوت عرض کمتری دارد. به همین دلیل فاصله حدود ۵ سانتی‌متری میان لبه گلگیر و لبه کاپوت در نظر گرفته شده است. ویژگی­‌های داخل کابین تداعی‌کننده طراحی خودرو‌های اروپایی است.

مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی از نظر طراحی داخلی

در این بخش به مقایسه طراحی داخلی دو خودروی لاماری ایما و دیگنیتی میپردازیم:

طراحی داخلی لاماری ایما

طراحی خروجی سیستم تهویه لاماری مشابه نمونه­‌های جدید مرسدس بنز به صورت گرد انجام شده است. همچنین قسمت مرکزی فرمان خودرو به اندازه یک کف دست خالی شده و لوگوی اصلی داخل آن قرار گرفته است.

طراحی داخلی لاماری ایما

کور شدن جای خالی میان دو خروجی هوا، یعنی قسمت مرکزی کنسول با روپوش، از دیگر نکات جالب توجه در طراحی داخلی ایما است. همین بخش در نسخه فول که به بازار چین عرضه شده، جهت قرارگیری یک ساعت آنالوگ طراحی شده است. با این حال در نسخه داخلی ایما این قسمت به عنوان نگهدارنده گوشی همراه طراحی و مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

وجود صفحه نمایش دیجیتالی در قسمت پشت آمپر نیز از دیگر نکات طراحی داخلی لاماری ایما محسوب می‌­شود که از نظر انیمیشن و صفحه‌آرایی عملکرد خوبی دارد. با این حال عدم امکان انتخاب رنگ برای صفحه نمایش یک نقطه ضعف محسوب می‌­شود.

طراحی داخلی دیگنیتی

انتقال دکمه‌های فرمان داخلی از روی کنسول به صفحه نمایش از جمله دلایل لوکس بنظر رسیدن این خودرو محسوب می‌­شود. با این حال این تغییر در طراحی می‌­تواند استفاده از دکمه‌های فرمان را برای راننده سخت کند که همین امر می‌­تواند استفاده از دکمه‌های فرمان را برای راننده سخت کند، که همین امر ممکن است خطر آفرین باشد.

طراحی داخلی دیگنیتی

طراحی فرمان دیگنیتی به فرم D-Cut انجام شده و روکش این محصول نیز مانند لاماری از چرم مصنوعی با کیفیت قابل قبول ساخته شده است.

وجود سیستم تهویه هوای تک کاناله برای سرنشینان عقب باعث شده که این قسمت از خودرو سیستم تهویه اختصاصی داشته باشد که جالب توجه است. همچنین صندلی به صورت برقی تنظیم شده و فاقد حافظه است.

نسخه پرایم دیگنیتی دارای صفحه پشت آمپر آنالوگ است که اطلاعات سفر را در صفحه TFT ساخته شده از کریستال مایع به نمایش می‌­گذارد.

در نسخه پرستیژ دیگنیتی این صفحه به صورت کاملاً دیجیتال طراحی شده است. ان صفحات لمسی، کاربری راحتی داشته و سرعت مناسبی در پردازش حرکات انگشت روی صفحه دارند.

مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی از نظر تجربه رانندگی

در این بخش به مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی از نظر تجربه رانندگی میپردازیم:

تجربه رانندگی لاماری ایما

از نکات جالب توجه در مورد لاماری، خروجی از پیشرانه ۱. ۵ لیتری است. با این حال باید گفت که عدم وجود حالت تیپ ترونیک یا همان تعویض دستی بزرگترین نقطه و ضعف سیستم انتقال قدرت این خودرو محسوب می‌­شو. در حقیقت شما حتی با پرداخت بیش از یک میلیارد تومان چنین آپشنی را در اختیار نخواهید داشت که این موضوع برای کاربران به هیچ وجه خوشایند نیست.

طراحی لاماری

از دیگر نکات مربوط به تجربه رانندگی لاماری، عدم استفاده از CVT‌های مرسوم خودرو‌های چینی به عنوان گیربکس در این محصول است. استفاده از یک نمونه ۷ سرعته DCT خیس به عنوان گیربکس در لاماری ایما، علاوه بر علاوه بر این تکنولوژی ساخت بالاتری نسبت به سایر CVT‌ها دارد، کیفیت و عملکرد بهتری نیز ارائه می‌­کند.

با در نظر گرفتن تعلیق چند اتصالی عقب و مک فرسون در قسمت جلو، رانندگی با لاماری ایما داخل خیابان­‌های شهری بدون کوبش و نرم خواهد بود. همچنین برای مسیر‌های کوتاه خارج شهری نیز این خودرو تجربه رانندگی خوبی ارائه می‌­کند. شتاب لاماری در رانندگی شهری خوب است و می‌­توان عملکرد مناسبی از این محصول در دست انداز‌های شهری انتظار داشت.

تجربه رانندگی دیگنیتی

دیگنیتی در میان خودرو‌های هم رده خود، دارای موتور قدرتمندی است. در مورد تجربه سواری دیگنیتی باید گفت که رانندگی اسپرت با این محصول کمترین میزان کوبش و سختی را به همراه خواهد داشت.

وجود چند حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت از نکات جالب توجه در مورد خودروی دیگنیتی است. هر چند نمی‌توان انتظارات عجیب و غریبی از این حالات رانندگی داشت و تنها می‌­توان شاهد چند درجه افزایش یا کاهش قدرت در هر حالت بود.

مقایسه مزایا و معایب لاماری ایما و دیگنیتی

برای مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی بهتر است با مزایا و معایب هر کدام آشنا شویم.

مزایای دیگنیتی

دیگنیتی دارای کابین جادار و موتور قدرتمند است. این محصول آپشن­‌های قابل قبولی دارد و ضمن ارائه سواری نرم و اسپرت، نسبت به سایر خودرو‌های چینی از طراحی زیبا و متفاوتی برخوردار است.

 

معایب دیگنیتی

از معایب این خودرو می‌­توان به وجود شتاب نامناسب، بالا بودن قیمت نسبت به امکانات تعریف شده، سخت بودن نگهداری از موتور و همچنین استقبال ضعیف کاربران از این محصول و فروش پایین آن اشاره کرد.

مزایای لاماری

لاماری ایما با داشتن کابین جادار و طراحی زیبا در کنار قیمت مناسب و موتور قدرتمند مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

محصولات جدید لاماری

Payam Gooyan Ava Pars

معایب لاماری

از معایب لاماری ایما می‌­توان به عدم رضایت بخش بودن آپشن­‌های تعریف شده و همچنین بروز مشکلاتی در طولانی مدت برای نگهداری از پیشرانه اشاره کرد.

مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی

  • به طور کلی، در مقایسه بین لاماری و دیگنیتی، می‌توان گفت که هر دو خودرویی اسپرت و تهاجمی هستند که حتی در حالت آرامش نیز، می‌توان احساس کرد که خودروها دارای خصوصیات تهاجمی و اسپرت هستند.
  • از ویژگی‌های مشترک خودروهای لاماری و دیگنیتی، تعبیه چهار لوله اگزوز واقعی است که بهبود صدای خروجی آنها را به دنبال داشته و به واسطه آن، این دو خودرو ظاهر اسپرت‌تری پیدا کرده اند.

مشخصات فنی لاماری ایما مونتاژی

  • مقایسه لاماری و دیگنیتی در قسمت عقب، با در نظر گرفتن فرم کوپه‌مانند سقف و شیب ستون عقب، بخصوص در دیگنیتی، باعث بروز نگرانی درباره کمبود فضای سر و پا برای سرنشینان خواهد شد. با این حال، باید تأکید کرد که این گمانه زنی صحیح نیست.
  • فاصله محوری مناسب در هر دو خودرو، باعث شده که فضای پای مناسبی برای سرنشینان عقب فراهم باشد. همچنین، طراحی سقف پانوراما در دیگنیتی که به جای جمع شدن در داخل، رو به بیرون باز می‌شود، سبب شده که سر سرنشینان عقب به سقف برخورد نکند.
  • به طور کلی، صندلی‌های هر دو خودرو به صورتی طراحی شده‌اند که راحتی سرنشینان را تضمین می‌کنند. همچنین، صندلی‌های اسپرت دیگنیتی، به دلیل دربرگیرندگی خوبی که دارند، محافظت مناسبی از سرنشینان جلو در پیچ‌ها ارائه می‌دهند.

مشخصات مهم دیگنیتی

  • صندوق عقبی دیگنیتی با حجم ۷۵۰ لیتر به راحتی نیازهای خانواده سه نفره را برطرف می‌کند و می‌توان آن را به‌عنوان یک صندوق جادار در نظر گرفت. اما لاماری ایما با ظرفیت ۴۸۰ لیتر، برای خودروهای شاسی بلند جذابیت چندانی ندارد.
  • با بررسی صندوق عقب خودروها، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که دیگنیتی پتانسیل جاداری قابل توجهی دارد، اما ارتفاع کف صندوق عقب آن باعث شده که حجم بارگیری آن کمی کمتر باشد.
  • با توجه به تجربه رانندگی یا به عبارتی سواری با دیگنیتی و لاماری، می‌توان گفت که هر دو خودرویی هستند که در بین قدرتمندترین نمونه‌های موجود در بازار قرار دارند. البته قبل از معرفی نسخه پرستیژ برای دیگنیتی و فیدلیتی، لاماری ایما با قدرت ۱۹۵ اسب بخار، به عنوان قدرتمندترین خودروی مونتاژ داخلی شناخته می‌شد.
  • دید به جلو در هر دو خودروی لاماری و دیگنیتی وضعیت مطلوبی دارد. به این ترتیب راننده به طور کامل در بخش جلو به اطراف تسلط خواهد داشت.

 

  • البته ضعفی که در طراحی بخش عقب دیگنیتی وجود دارد، باعث کاهش دید راننده می‌شود. با این حال، با وجود دوربین‌های ۳۶۰ درجه که در ایما موجود نیست، این مشکل تا حدی رفع شده است.
  • به طور کلی، روح هر دو خودرو نزدیک به هم است و کیفیت رانندگی آن‌ها نسبتا مشابه است. همچنین، قیمت هر دو خودرو نیز در محدوده‌ی نزدیکی به یکدیگر قرار دارد. با این حال، این دو خودرو آپشنهای متفاوتی هم دارند.
  • می‌توان گفت آپشن‌های دیگنیتی بیشتر و کامل‌تر از ایما هستند. اما در مورد کیفیت پیشرانه و جعبه دنده، ایما می‌تواند رتبه بالاتری کسب کند.

دیگنیتی محصول گروه بهمن

  • با توجه به اینکه نسخه پرستیژ دیگنیتی، با ۲۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است، بعنوان قدرتمندترین خودروی تولیدی بعد از انقلاب ایران شناخته میشود. اما این محصول با داشتن ۳۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به ایما، در شتاب، تفاوت چشم‌گیری نخواهد داشت؛ با این حال در سربالایی و شتاب ثانویه، عملکرد مناسبی از خود ارائه میکند.

در جدول زیر براحتی میتوانید دو خودروی لاماری و دیگنیتی را با هم مقایسه کنید:

مشخصات لاماری ایما دیگنیتی پرستیژ
وزن خودرو بر حسب کیلوگرم 1550 1800
شتاب 10.29 ثانیه حدودا 11 ثانیه
فاصله محوری بر حسب میلیمتر 2715 2790
گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر 6 سرعته
پیشرانه 4 سیلندر توربو حجم 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری سری TDGI
قدرت(اسب بخار) 195 228
قدرت(گشتاور) 285 نیوتن متر 338 نیوتن متر
سیستم صوتی 6 اسپیکر 6 اسپیکر

 

سخن پایانی

بدون شک مقایسه دو خودروی لاماری ایما و دیگنیتی میتواند از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب ما سعی کردیم به صورت کلی دید مناسبی برای مقایسه دو خوروی لاماری و دیگنیتی برای شما فراهم کنیم. با این حال موارد زیادی هم باقیمانده است. از شما دعوت میکنیم در پایین همین صفحه در مورد سایر فاکتورها برای مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی نظر خود را ثبت نمایید.