در بین خودرو های داخلی تعدادی از محصولات تولیدی دارای محبوبیت بیشتری در بین خریداران بوده اند که خودروهای سمند و پژو 405 دو مورد از آنها هستند. هر دو خودرو سمند LX و پژو 405 با داشتن ویژگی های طراحی و موتوری خود توانسته اند رضایت خریداران داخلی را به خوبی جلب کنند. همچنین بحاطر داشتن فضای کافی و مناسب به عنوان خودروهایی خانوادگی نیز طرفداران بسیاری دارند. در ادمه با بررسی ویژگی های فنی و موتوری سمند LX و پژو 405 در سپندخودرو همراه ما باشید.

بررسی تخصصی سمند LX

سمند به عنوان اولین خودروی تولید ملی پرچم دار خودروهای داخلی است که برای اولین بار در سال 1382 به بازارهای داخلی و خارجی معرفی شده و در ادامه راه خود در مدل های مختلفی تولید شد.

در نمای ظاهری سمندLX تغییرات آن چنانی با مدل های قبلی صورت نگرفت و تقریبا مشابه با نمونه های اولیه خود است و همچنان دارای همان نمای بیرونی ساده و بی تغییر است. سمند را باید بیشتر به عنوان یک خودروی خانوادگی معرفی کنیم که در حال حاضر نیز به عنوان تاکسی در سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

تحویل فوری سمند ای ایکس

متاسفانه طراحی خودروهای داخلی دارای جذابیت بالایی نیست و سمند هم از این قضیه مستثنی نیست. سمند عموما جوان پسند نیست و از این جنبه در برابر پژو 405 دارای ضعف است. طراحی داخلی و کابین سمند و پژو 405 دارای الگوی مشابهی بوده است و نمی توان هیچ یک را برتر از دیگری دانست.

در نمای عقبی این دو خودرو نیز از الگوی مشابهی استفاده شده است؛ با این تفاوت که در نمای عقبی پژو 405 چراغ ها باریک تر شده اند. سمند در نمونه های بعدی خود طراحی کابین بهتری پیدا کرده است و کمی بهتر شده است.

طراحی کابین خانواده سمند و پژو 405 و پرشیا بر اساس یک الگو طراحی شده و تفاوت‌ های کمی میان آنها دیده می‌ شود. برای مثال رنگ و جنس تریم داخلی خودرو در هر دو ماشین مورد بررسی در این مقاله یکسان است و تنها تفاوت موجود استفاده از بخش با طرح چوب در سمند است.

سمند عموما برای سفر های طولانی و بین شهری نمره قابل قبول تری در مقایسه با پژو 405 دارد و این رضایت را مدیون فضای مناسب و کافی خود برای سرنشینان است. به لحاظ آپشن ها و امکانات رفاهی در بین این دو خودرو تفاوت چندانی دیده نمی شود و متاسفانه هر دو عملکرد ضعیفی دارند.

خرید اقساطی سمند LX

سمند LX دارای موتوری مشابه با EF7 است و حجمی 1.7 لیتری دارد. این پیشرانه 4 سیلندر توانایی 113 اسب بخار قدرت را دارد و 155 نیوتن برمتر گشتاور تولیدی را با جعبه دنده ای 5 سرعته به چرخ های جلویی تحویل می دهد.

سمند LX از نظر حجم فروش به پای پژو 405 نمی‌ رسد ولی یکی از انتخاب‌ ها برای خانواده‌ ها به شمار می‌ رود. در مجموع باتوجه به عملکرد فنی، بازار خرید و فروش و طراحی ظاهری دو خودرو حاضر در این مقایسه، به نظر می‌ رسد پژو 405 ارزش خرید بالاتری داشته باشد.

بررسی و نقد پژو 405

پژو 405 که در ابتدا به عنوان خودرویی فرانسوی وارد کشور شد، برای اولین بار در سال 1987 به بازارهای جهانی معرفی شد و در بازارهای داخل کشور به شهرت بسیار خوبی رسید. پژو 405 تا سال 1997 تولید می شد و در حال حاضر خط تولید آن در سراسر دنیا به جیز ایران متوقف شده است!

405 جایگزینی برای برادر بزرگ خود یعنی پژو 305 بود و برای اولین بار در سال 1377 به کشور راه پیدا کرد. در نمونه های اولیه پژو 405 شاهد استفاده از موتوری کاربراتوری بودیم و با ورود موتورهای انژکتوری ، طراحی این خودرو نیز متحول شد.

405 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ پژو به شمار می‌رود و در طول سال‌های حضور خود در اروپا توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. در ایران هم پژو 405 بازار بسیار خوبی به دست آورد و حتی به مسابقات اتومبیل رانی هم راه پیدا کرد.

فروش فوری پژو 405

متاسفانه طراحی 405 در طول سالهای تولید خود دارای هیچگونه تغییر چشمگیری نبوده است و همچنان مشابه نمونه های اولیه خود تولید می شود و کیفیت آن نیز روبه کاهش بوده است. تنها در نمونه SLX آن که فیس لیفتی ناشیانه بود تغییرات کوچکی در ظاهر خودرو ایجاد شد.

کابین 405 در مدل‌های جدید، با تریم کرم، فرمان و داشبورد جدید همراه شده هرچند که باز هم کاملا ساده است و کیفیت متریال نه تنها بهتر نشده، بلکه ضعیف‌تر هم شده است. این خودروی فرانسوی دارای هیچگونه آپشن خاص و قابل توجهی نیست و از این زمینه بسیار ضعیف عملکرده است.

خرید اقساطی خودرو - سپندخودرو

پژو 405 به یک موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخ‌های جلو یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده است.

تنها نقطه قابل توجه 405 مصرف سوخت پایین آن است و سواری نرمی که در اختیار سرنشینان قرا می دهد که آن را برای سفر های جاده ای خودروی مناسبی کرده است. اما متاسفانه در سال های اخیر افت کیفیت آن باعث شده است همین نقطه مثبت نیز کم رنگ تر شود.

به عنوان کلام پایانی باید چنین عنوان کرد که بین پژو 405 و سمند LX، به غیر از طراحی بیرونی، آنچنان تفاوتی وجود ندارد و انتخاب بین این دو خودرو تمام وابسته به نظر شخصی است.