این دو خودرو به نسبت امکانات خوب و قیمت مناسب، مورد توجه واقع شده و خریداران از قشر متوسط به بالا می توانند صاحب هر کدام از این خودرو ها در کلاس بدنه سدان با سایز کوچک شوند. هم چنین با شرایط عالی فروش اقساطی مزدا 3 و کیا سراتو قشر متوسط به پائین نیز با قسط بندی مناسب امکان خرید را خواهند داشت. در مقاله پیش رو از نظر فنی و ظاهری این دو خودرو را مورد بررسی قرار داده و پی به محبوبیت آن ها خواهیم برد. کیا سراتو یک خودروی شهری در سایز کوچک است که با دو نام کیا اسپکترا و کیا فورته نیز در بازار به فروش می رسد. این خودرو از سال 2003 در کره تولید می شود و تا به حال 3 نسل را از سر گذرانیده است.

مزدا 3 نیز تولید خود را از سال 2003 آغاز کرده و در یک شرکت ژاپنی به نام مزدا تولید و به بازار عرضه می شود. این خودرو نیز درست مانند کیا سراتو 3 نسل را راهی بازار جهانی کرده است. در بررسی و مقایسه انجام شده در مورد مزدا 3 که در بازار ایران به عرضه می رسد با دو نسل اولیه کیا سراتو، این خودرو هم زیباتر بوده و هم به روزتر می باشد. در نمای رو به رو چراغ ها با حالتی کشیده تر از کیا سراتویی که در ایران مونتاژ می شود طراحی شده و برای ایجاد حس اسپرت ورودی های هوای بزرگی در این قسمت تعبیه شده است. در نمای جانبی نیز مزدا 3 با خطوط زیبا و گلگیرهایی با برجستگی و حالتی قوس دار از خودرو کیا سراتو با سطحی صاف و یک دست در رده بالاتر طراحی قرار گرفته است.

ظاهر مزدا 3 بهتر است یا و کیا سراتو؟

در بخش پشت این دو خودرو نیز با توجه به چراغ های جذاب و شفاف و لبه ای که در بخش صندوق عقب مزدا 3 به چشم می خورد به نسبت چراغ های ساده و طراحی تخت بدون وجود حجم و خط در کیا سراتو برتری دارد. در کیا سراتویی که مونتاژ ایران بوده از رینگ های 15 اینچی از جنس فولاد استفاده می شود. هم چنین پیشرانه ای که در این خودرو استفاده می شود ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بوده و در مدلی که به رینگ های 16 اینچی مجهز شده از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری استفاده می شود. در خودرو مزدا 3 رینگ هایی 16 اینچی از جنس آلومینیوم بهره گرفته شده است. در مجموع در بخش ظاهری به دلیل جذابیت بیشتر و به روز تر بودن نمره بالاتر به مزدا 3 تعلق خواهد گرفت.

نمونه مونتاژ شده خودرو کیا سراتو از دو مدل پیشرانه بهره می برد که 4 سیلندر تنفس طبیعی می باشند. یکی از آن ها موتوری 4 سیلندر بوده که ۱.۶ لیتری خطی ۱۶ سوپاپه می باشد. موتور مورد نظر توان ۱۲۴ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ دور در دقیقه گشتاوری معادل ۱۵۶ نیوتون متر در دور موتور ۴.۲۰۰ دور در دقیقه را به تولید می رساند. نیروی ایجاد شده توسط این موتور با جعبه دنده 6 سرعته دستی در نمونه ۱.۶ و در تیپ  2.0 به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک عملکرد انتقال به چرخ های جلو را تکمیل می کند. مصرف سوخت محاسبه شده برای این موتور حدود 7 لیتر در مقدار مسافت 100 کیلومتر سیکل ترکیبی می باشد. در مدل ۲.۰ لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپه، توان ۱۵۶ اسب بخار در دور موتور ۶.۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۹۴ نیوتون متر در دور موتور ۴.۳۰۰ دور در دقیقه را به مرحله تولید می رساند.

پیشرانه مزدا 3

موتوری که در مزدا 3 به کار می رود 4 سیلندر خطی با حجم ۲.۰ لیتری بوده که 16 سوپاپه می باشد. این موتور قدرت ۱۴۸ اسب بخار در دور موتور ۶.۵۰۰ دور در دقیقه را گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه را تولید می کند. نیروی ایجاد شده توسط موتور مربوطه با جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و امکان تعویض دستی به چرخ های جلویی خودرو انتقال می یابد. مصرف سوخت در این خودرو مقداری معادل 8 لیتر در هر 100 کیلومتر محاسبه شده که به صورت سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاع از فروش اقساطی خودرو های مورد بحث به سپند خودرو مراجعه کرده و یا با مشاوران ما در نمایندگی ها تماس حاصل فرمائید.