خریدن اولین خودرو همیشه شور و شعف خاصی دارد. هیجان ناشی از داشتن یک خودرو همراه با تردید در انتخاب حال و هوایی در خریداران به وجود می آورد که گاهی اوقات نگرانشان می کند. اکثر این افراد جوانانی هستند که به تازگی گواهینامه ی خود را دریافت کرده اند و با تلاش بسیار می خواهند پس انداز ( احتمالا اندک در باب خرید خودرو) را به خودرویی تبدیل کنند تا بتوانند ماشین اول خود را بخرند. مشکلات از همین جا شروع می شود. با توجه به وضع موجود در بازار بسیاری از افراد شرمنده ی جیب و اعصابشان می شوند. در این مقاله به خودروهایی اشاره می کنیم که می توانید با بودجه ی حداکثر 50 میلیون خریداری کنید و در عین حال نکاتی را خواهیم گفت که هر خودرو اولی در اولین خرید خود باید آنها رادر نظر بگیرد.

تندر 90 یا ساندرو

خودرو اولی ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول بدون در نظر داشتن قیمت خودروی مورد علاقه ی خود را برای کوبیدن به در و دیوار می خرند و راحت ترین پروسه را طی می کنند زیرا از بابت بودجه نگرانی ندارند. دسته ی دوم افرادی هستند که بودجه ی محدودی برای خرید خودرو در نظر گرفته اند و به همین دلیل راه سخت تری در پیش دارند. این دسته از افراد یا به مقدار نقد بودجه ای در حدود 50 میلیون تومان دارند یا می خواهند خودرویی در همین رنج قیمتی اما با شرایط اقساط تهیه کنند. به گزارش کارشناسان حوزه ی خودرو دسته ی سومی نیز وجود دارد که به خرید خودروهای زیر 25 میلیون تومان می پردازند و از بین دو گزینه ی موجود در بازار (تیبا و پراید) یکی را انتخاب می کنند هر چند خودرویی که برای آن پول می پردازند کیفیت و آپشن های مناسبی ندارد.

گذشته از خودروهای زیر 25 میلیون که خریدشان توصیه نمی شود، در رنج 25 تا 50 میلیون محبوب ترین گزینه تندر 90 می باشد. با بررسی هایی که بر روی فروش اقساطی تندر 90 E2 انجام شد کارشناسان متوجه شدند مهم ترین دلیل این امر کیفیت ساخت خوب خودرو می باشد تا جایی که تمام رانندگان اذعان داشتند تا 3 سال به جز سرویس های دوره ای برای کار دیگری پا به تعمیرگاه نگذاشتند. مشخصه ی دیگر این محصول صندوق عقب جادار آن است که یکی از دلایل برتری آن نسبت به ساندرو می باشد. جالب اینجاست نمونه ی دنده دستی این خودرو با وجود قدیمی تر بودن به نسبت دنده اتومات فروش بیشتری دارد و در آمار فروش اقساطی رنو، میزان فروش آن بالاتر از نمونه ی اتومات بوده است. تندر 90 دستی پرچم دار بازار خودروهای 25-50 میلیونی است و هنوز ساندرو نتوانسته این موقعیت را از او بگیرد. یکی از دلایل این امر هاچ بک بودن ساندرو برای خانواده های اهل مسافرت است و دلیل دیگر به تولید کم ساندرو نسبت به تقاضا مربوط می شود، در حقیقت کسانی هم که قصد خرید ساندرو دارند با قرار گرفتن در صف خرید خودرو ترجیح می دهند تندر 90 بخرند و بیش از این منتظر نمانند.

خودروهای دیگر با رنج قیمتی تندر 90

پس از اعطای کاپ قهرمانی به تندر 90 به سراغ خودروهای دیگر در این رنج قیمتی می رویم و می بینیم با بودجه ی حداکثر 50 تومان چه خودروهای دیگری برای خرید خوب هستند؟

  • ساندرو
    این خودرو از دو سال پیش وارد ایران شده است. امکاناتش به نسبت قیمتی که دارد بسیار پایین می باشد و حتی از داشتن آیینه های برقی نیز محروم است اما به دلیل طراحی جدید و جمع و جور بودن توانسته پس از تندر در رتبه ی دوم جای بگیرد. البته بسیاری از خانواده هایی که فرزند دارند ترجیح می دهند به سراغ خودروهای جادارتر بروند و از خرید ساندرو صرف نظر می کنند، هرچند ساندرو در این بازه ی قیمتی جزو خودروهای 4 ستار می باشد و کیفیت مونتاژ بالایی دارد.
  • پارس سال
    مورد سوم از این لیست پارس سال می باشد. در حقیقت کسی که بودجه ی مربوط به خرید تندر 90 را ندارد و از سویی به خودرویی جادار نیاز دارد از ساندرو می پرد و به پارس سال می رسد. این خودرو باب میل خانواده های پرجمعیت و اهل مسافرت است، به همین دلیل سالهاست بازتولید می شود و بر روی خط تولید ایران خودرو باقی مانده است. پژو پارس سال برای کسانی مناسب است که نمی خواهند پراید سوار شوند و بودجه ی خودروهای گران قیمت را نیز ندارند. در این صورت می توانند با خرید اقساطی پیش پرداخت مربوط به این خودرو را بپردازند و مابقی را طی اقساط پرداخت نمایند. در این کلاس خودرو می توان به خودروهایی مانند دنا، پژو 206 صندوقدار و‌ ام‌وی‌ام 315 هم اشاره کرد.