در این مطلب قصد داریم به مقایسه پژو 207 صندوق دار با دنا پلاس بپردازیم. دو فرزند خلف شرکت ایران خودرو که چه از نظر طراحی و چه از نظر توان فنی، خودروهایی به صرفه و با کیفیت محسوب می شوند. با ما همراه باشید تا به ادامه این مقایسه جذاب بپردازیم و مزایای این دو خودرو را نسبت به یکدیگر مشخص کنیم.

مقایسه پژو 207 صندوقدار با دنا پلاس از بعد فنی

زمان اولین رونمایی از خودروی دنا را می توانیم در حدود سال 93 بدانیم، اما این خودرو در اسفند 95 به صورت رسمی معرفی شد. یک سال بعد در سال 96 نیز از پژو 207 صندوقدار رونمایی شد. قیمت این دو خودرو در زمان معرفی در یک محدوده قرار داشتند.

در بررسی و مقایسه مشخصات این دو خودرو پیش از هر چیز به مقایسه پژو 207 صندوقدار با دنا پلاس از نظر فنی می پردازیم. به سراغ 207 صندوق دار برویم.

مقایسه پژو 207 صندوقدار با دنا پلاس از بعد فنی

پژو 207 صندوق دار مجهز به پیشرانه مشهور TU5 است. پیشرانه ای نسبتا قدرتمند که در عمل قدرت مناسبی دارد. حجم این پیشرانه 1587 سی سی است و توان تولیدی آن برابر با 105 اسب بخار اعلام شده است. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز 142 نیوتن متر می باشد. انتقال نیروی تولید شده توسط این پیشرانه به واسطه یک جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته به چرخ های جلو انجام می شود. طبق آزمایشات کارخانه شتاب صفر تا صد اعلام شده برای این خودرو برابر 11.8 ثانیه است و حداکثر سرعت آن در حدود 190 کیلومتر بر ساعت است.

اما در آن سوی میدان دنا پلاس با پیشرانه EF7 قرار دارد که حرف های زیادی برای گفتن دارد. البته مصرف سوخت این پیشرانه از پیشرانه 207 صندوق دار بیشتر است. حجم موتور دنا پلاس برابر 1646 سی سی است و توان تولیدی آن 113 اسب بخار می باشد. حداکثر گشتاور تولیدی توسط این خودرو نیز 155 نیوتن متر است.

توان تولیدی حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود و شتاب صفر تا صد 13 ثانیه ای را برای این خودرو رقم می زند. گرچه بر روی کاغذ شتاب این خودرو از 207 صندوق دار کمتر است، اما این موضوع چیزی از ارزش های دناپلاس کم نمی کند. حداکثر سرعت دنا پلاس نیز با 207 صندوق دار برابر است.

دنا پلاس

استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت

یکی از ویژگی های بارز پیشرانه های TU5 مصرف مناسب در عین قدرت کافی آن است. مصرف سوخت 207 صندوق دار در مسیرهای شهری 8.5 لیتر در هر صدکیلومتر و در مسیرهای جاده ای برابر با 5.1 لیتر است. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی چیزی در حدود 6.5 لیتر در ازای هر صد کیلومتر است. این عدد برای یک خودروی سدان کاملا مناسب است. خوشبختانه این خودرو مانند مدل هاچبک خود از استاندارد آلایندگی یورو 4 نیز بهره می برد.

مصرف سوخت دنا پلاس با پیشرانه EF7 کمی بیشتر از پژو 207 صندوق دار است. این خودرو در مسیرهای داخل شهری، به ازای هر صد کیلومتر مسافت 8.9 لیتر بنزین می سوزاند و در مسیرهای جاده ای نیز 6.2 لیتر سوخت مصرف می کند. مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی هم برابر 7.5 لیتر است. همانند آنچه در 207 سدان دیدیم این خودرو نیز از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره برده است.

در مجموع در بحث فنی، برتری به میزان کمی با پژو 207 سدان است.

استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت

مقایسه مشخصات ظاهری 207 صندوقدار با دنا پلاس

عده ی زیادی معتقدند که دنا فیس لیفتی از سمند است، اما ایران خودرو این سخن را رد می کند و مدعی است که دنا طرحی و خودرویی کاملا جدید است. از طرفی بسیاری از افراد اعتقاد دارند دنا از طرحی خوبی برخوردار است. این موضوع به خصوص در مورد دنا پلاس صادق تر است و با تغییرات جزئی که در این خودرو ایجاد شده است این مسئله قابل لمس تر است.

اعتقادات کارشناسان نیز بر این است که دناپلاس به دلیل استفاده از چراغ های عقب و جلوی جذاب و طراحی کلی با اصالت و مدرن از ظاهر جذابی برخوردار است. البته 207 صندوق دار نیز نسخه تبدیل شده ی پژو 207 به نسخه صندوق دار است و طراحی نسبتا خوبی دارد، اما به راحتی توان مقابله با طراحی دنا پلاس را ندارد. بنابراین پیروز این میدان دناپلاس است. البته مشخصات ظاهری امری سلیقه ای است و نمی توان نظر قاطع و حتمی در مورد آن ارائه داد.

مقایسه مشخصات ظاهری 207 صندوقدار با دنا پلاس

طراحی داخلی

دنا پلاس در بخش طراحی ظاهری نیز قوی تر عمل کرده است. گرچه مواد اولیه استفاده در دو خودرو از کیفیت چندان خوبی برخوردار نیست، اما دنا پلاس به دلیل طراحی مدرن تر و اسپرت تر خود از زیبایی بیشتری بهره می برد. طراحی صفحه کیلومتر و طراحی فرمان قسمت هایی از طراحی داخلی دنا پلاس است که به خوبی انجام شده. استفاده از دو رنگ، المان های مشابه چوب و وجود نمایشگر برخی دیگر از مواردی هتسند که به زیبایی طراحی داخلی دناپلاس کمک کرده اند. طراحی داخلی 207 صندوق دار نیز مشابه مدل هاچبک این خودرو است و تغییرات چندانی در آن مشاهده نمی شود.

طراحی داخلی

مقایسه پژو 207 صندوقدار با دنا پلاس از بعد ایمنی و امکانات

با توجه محدوده قیمتی کلی خودروهای ایرانی، امکانات هر دو خودرو به نسبت مناسب هستند. اما در مجموع می توان دنا پلاس را از این نظر بهتر ارزیابی کرد. با اینکه دناپلاس قبل از پژو 207 صندوق دار معرفی شده است اما شمار امکانات مهم این خودرو بیش از 207 صندوق دار است.

همانطور که دیدید هر دو خودرو مزایایی دارند که باعث برتری آن ها می شود. با توجه به اینکه این دو خودرو در یک محدوده قیمتی قرار دارند نمی توان رای ثابتی در مورد برتری هر یک از این خودروها ارائه کرد، اما با توجه به مواردی که ذکر شد، از نظر ما دنا پلاس دارای ارزش خرید بیشتری نسبت به پژو 207 صندوق دار است.