هر خودروی دارای عمر مشخصی می باشد و پس از مدتی فرسوده شده و   نه تنها سبب آلودگی به محیط زیست شده و خطراتی را برای جان انسان به همراه خواهد داشت. در واقع خودرو های فرسود را می توان به آدم آهنی های تشبیه نمود که راه تنفس شهر را بند آورده اند  و محیط پاکیزه را به یک محیط کثیف تبدیل می نمایند. خودرو های جدید به دلیل برخورداری از فناور و تکنولوژی بروز کم ترین میزان آلایندگی را تولید می کنند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری نمایند. از اینرو کمپانی ها در تلاش هستند محصولات دوست دار محیط زیست تولید نمود و روانه بازار خودرو نموده است. برای مثال خودرو های را می توان یافت که با انرژی خورشیدی حرکت می کنند. ولیکن هنوز جای کار دارد تا بتواند جایگاه خود را بدست آورد.  ولیکن خودرو های قدیمی به دلیل مصرف زیاد سوخت و به تبع آلودگی بسیاری که به همراه دارد خطر آفرین و مشکلات بسیاری به همراه دارد. دولت در راستای برطرف نمودن این معضل بزرگ با ارائه طرح های در این مسیر گام برداشته است. این سوال ممکن است برای شما پیش آید که چه خودرو های فرسوده به حساب می آید؟ آیا طرحی برای تعویض خودرو وجود دارد؟ اگر به دنبال جواب سوالات خود در زمینه طرح تعویض خودرو فرسوده در سال 1401 هستید. در این صورت تا انتهایی این مطلب از سپند خودرو ما را همراهی نمایید چرا که به صورت کامل در این رابطه گفتگو خواهیم نمود.

 

همچنین بخوانید: شرایط تعویض خودرو ، فروش اقساطی خودرو داخلی ، فروش اقساطی خودرو خارجی

 

شناسای خودرو فرسوده 

در حالت کلی هر دستگاه و یا وسیله نقلیه ای دارای عمر مشخصی می باشند. در این دوره مشخص برای آنکه بتوان از آن استفاده نمود نیازمند این است که به صورت دوره ای تعمیر گردد. به صورت کلی سن مجاز وسایل نقلیه را در حدود بیست سال در نظر گرفته اند. ولیکن این نکته را برای شما خاطر نشان کنیم که این مدت زمان برای خودرو های در نظر گرفته شده است که مصرف بالای ندارند. علاوه بر این مورد در کشور های که از استاندارد بالای در این حوزه دارند توانسته اند بهتر عمل کنند و بدیهی است در چنین کشور های عمر فرسودگی وسایل نقلیه کم می باشد. در ایران شاهد این موضوع بوده ایم که خودرو های وجود دارد که دارا عمر سی سال هستند. ولیکن همچنان از آن استفاده می شود، و از دایره خارج نشده اند. به صورت دقیق اگر بخواهیم سن فرسودگی خودرو ها را بیان نماییم بدین شرح است. سن فرسودگی خودرو سواری بیست سال، مینی بوس پانزده سال، موتور سیکلت ده سال و…. می باشد. زمانی که خودرو وارد این سن می شود بایست  فرآیندی را سپری نموده و اقساط شوند.

شناسای خودرو فرسوده 

شرایط اقساط خودرو های فرسوده

 

به منظور آنکه تعیین گردد خودرو فرسوده است و بایست وارد چرخه اقساط گردد، پارامتر های متعددی دخیل هستند. برای مثال عواملی همچون میزان آلایندگی و یا پایین بودن سطح ایمنی خودرو و….. می توان سن فرسودگی خودرو را کاهش دهد. برای آنکه خودروی در پروسه اسقاط قرار گیرد در وهله اول باید در گروه خودرو های فرسوده جای گیرد. وامی برای این افراد در نظر گرفته می شود که تا بتوانند به کمک این وام وسیله دیگری را خریداری نمایند.

شرایط اقساط خودرو های فرسوده

طرح نقدی خودرو های فرسوده

به کمک این طرح دولت افرادی که دارای خودرو فرسوده می باشد ترغیب می کند تا بتواند این خودرو را از چرخه تردد خارج نماید. برای مثال طرحی با نام طرح نقدی می توان یافت که دولت خودرو های فرسوده را از طریق مراکز اقساط خودرو های فرسوده دریافت می نماید. سپس با ارزیابی و وارسی لاشه خودرو و هزینه آن را دریافت می نماید. برای ثبت نام در طرح تعویض خودرو های فرسوده بایست یک سری از مدارک را تهیه نمایید. در ادامه مدارک مورد نیاز را برای شما عزیزان مطرح خواهیم نمود.

o    به دلیل آنکه وسیله نقلیه قدیمی می باشد شما موظف هستید سند قطعی به همراه اسناد وکالتی را آماده نمایید.

o    تمامی مستندات که در رابطه با خودرو اعم از عوارض خودرو، برگه پرداخت خلافی را ارائه دهید.

o    مشخصات فردی و همچنین مشخصات خودرو در سامانه مربوطه ثبت خواهد شد.

خودرو فرسوده

کلام پایانی

برای داشت محیط پاک بایست هر آنچه را مورد آلودگی محیط زیست می گردد را حذف نمود. یکی از این موارد خودرو فرسوده می باشد که در بالا در رابطه با طرح تعویض خودرو های فرسوده گفتگو نمودیم.