تعرفه واردات خودرو مشخص شد

طبق بررسی ها و گزارش های ارائه شده از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه واردات خودرو هیچ گونه تغییر و تحولی نداشته است و همچنان تا به این لحظه همان مبالغ پیشین برای واردات اتومبیل ها در سال جاری محاسبه خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال 1401 در جریان و روال بررسی های بخش درآمدی لایحه‌ی بودجه کشور در سال 1402، طبق بند لایحه بند الحاقی 12 تبصره 6 لایحه را مصوب کردند که طبق این بند، میزان مبلغ پیش بینی شده برای قسمت حقوق ورودی اتومبیل ها، 3000 میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد؛ در همین زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صریح بیان کردند که موضوع عوارض ورودی اتومبیل یا افزایش هزینه های اتومبیل نیست بلکه میزان درآمد مربوط به بخش واردات ماشین 3000 میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. واردات خودرو به دنبال این مصوبه افزایش می یابد. بنابراین می توان گفت که این مصوبه هیچ ارتباطی به افزایش خودروهای وارداتی و تعرفه های آن ندارد.

تعرفه واردات خودرو سال 1402

مطابق با آن چیزی که در بررسی ها و گزارش های سالانه وزارت صمت مشاهده می شود، تعرفه واردات ماشین بدون کوچک ترین تغییری باقی مانده و طبق آن چه که در دور پیشین واردات ماشین بوده است، در نظر گرفته می‌شود. با وجود آن که تا به این لحظه هیچ دستورالعملی برای واردات اتومبیل اطلاع رسانی نشده، می توان گفت که فعلا تعرفه واردات خودرو در ابتدای سال جاری و مطابق با سال گذشته و شیوه پیشین باقی خواهد ماند.

البته ناگفته نماند که امکان دارد که تعرفه واردات خودرو با ادامه روال واردات در سال جدید کمی اصلاح شود و با توجه به مصرف میزان سوخت، تغییرات جزئی داشته باشد اما آن چه که هم اکنون به صورت کاملا رسمی و قانونی برای تعرفه‌ی واردات خودرو باید در نظر داشت، مطابق با جداول زیر است:

نوع اتومبیل میزان حجم موتور تعرفه واردات خودرو
بنزینی کم تر از 1 لیتر 10%
بنزینی 1 الی 1.5 لیتر 55%
بنزینی 1.5 الی 2 لیتر 75%
بنزینی 2 الی 2.5 لیتر 95%
بنزینی بیش تر از 2.5 لیتر 100% (ممنوعیت در واردات خودرو)
نوع اتومبیل میزان حجم موتور تعرفه واردات خودرو
هیبرید کم تر از 1.5 لیتر 4%
هیبرید 1.5 الی 2 لیتر 15%
هیبرید 2 الی 2.5 لیتر 32%
هیبرید بیش تر از 2.5 لیتر 100% (ممنوعیت در واردات خودرو)
نوع اتومبیل میزان حجم موتور تعرفه واردات خودرو
پلاگین هیبرید کم تر از 1.5 لیتر 4%
پلاگین هیبرید 1.5 الی 2 لیتر 5%
پلاگین هیبرید 2 الی 2.5 لیتر 20%
پلاگین هیبرید بیش تر از 2.5 لیتر 95% (ممنوعیت در واردات خودرو)