خودروی مورد نظر در کلاس بدنه MPV قرار دارد و سازنده آن شرکت کیا موتورز می باشد. در ایران کیا کارنز به وسیله شرکت اطلس خودرو عرضه می شود. اولین باری که این خودرو عرضه خود به بازار را آغاز کرد، در سال 1999 بوده و نسل سوم آن در حال عرضه می باشد. به امید این که نسل چهارم آن نیز وارد بازار ایران شده و به مانند مدل های قبلی به صورت فروش اقساطی کیا کارنز  عرضه شود. فروش این خودرو با نام های متفاوتی انجام می شود، که از آن میان می توان کیا روندو را به عنوان نامی که بیشتر از کیا کارنز استفاده می شود نام برد. در ادامه به بررسی نسل های مختلف کیا خصوصأ نسل چهارم آن یعنی کیا کارنز 2018 می پردازیم.

نسل اول کیا کارنز که در سال 1999 میلادی به عرضه رسید از دو پیشرانه چهارسیلندری استفاده می کرد و تا سال 2006 میلادی در این شرکت تولید می شد. نسل دوم این خودرو به محض خروج نسل قبلی و در همان سال به بازار راه پیدا کرد. این مدل در ایران نیز به عرضه رسید و حتی توانست مجوز تردد به خیابان را با کلاس بدنه ای که داشت بگیرد. این نسل با 3 پیشرانه موجود بود و با وجود قدرت خوبی که در پیشرانه داشت، امکانات رفاهی زیادی را از آن خود کرد. کیا کارنز 2006 نیز با ورود نسل سوم خط تولید خود را متوقف کرد. نسل سوم در سال 2013 به عرضه عمومی رسد و قبل از آن در سال 2012 میلادی در نمایشگاه خودروی یاریس رو نمایی شده بود. این خودرو نیز در بازار ایران حضور به عمل آورده است.

نسل جدید کیا کارنز

نسل بعدی که در سال 2017 عرضه شد و نمونه ای 7 سرنشینه با اندازه بزرگ می باشد کاملأ مناسب سفرهای خانوادگی طراحی شده است. از رقیبان آن می توان  فورد  C-Maxو سیتروئن C4 را نام برد. این خودرو طراحی بدنه اش را مشابه مدل های دیگر شرکت کیا موتورز انجام داده و از لحاظ طراحی جلو پنجره شبیه به مدل های اپتیما و سراتو می باشد. در این نسل ابعاد کوچک تر شده، اما با توجه به محور جلو و عقب که افزایش پیدا کرده فضایی جادار را شاهد هستیم. فضای کابین ترکیبی از رنگ های سیاه و روشن را تشکیل داده که هر کدام در جای مناسبی قرار داده شده اند و ابزار کاملأ در دسترس راننده و سرنشینان قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که صندلی های ردیف دوم قابلیت جا به جا شدن را دارا هستند و 3 سرنشین بزرگسال را در خود جای می دهند. برای بیشتر شدن فضای بار صندلی های ردیف سوم جمع می شود و فضایی قابل قبول را ارائه می دهد.

پیشرانه و موتور قابل استفاده در کیا کارنز این نسل با حجم ۲.۰ لیتری و چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه خطی مدل GDI وجود دارد. این موتور توان ۱۶۶ اسب بخار در دور موتور ۶.۵۰۰ در دقیقه و گشتاور ۲۱۳ نیوتون متر در دور موتور ۴.۷۰۰  را تولید می کند. نیروی ایجاد شده به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عملیات انتقال به چرخ‌های جلویی را کامل می کند. این موتور به کیا کارنز عملکرد مناسبی می دهد و باعث می شود که در مدت ۱۱ ثانیه از حالت ثابت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. هم چنین مصرف سوخت در این خودرو بسیار مناسب است.

امکانات متنوعی در کیا کارنز وجود دارد که از آن ها می توان به: سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، تعداد 6 کیسه هوا، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز ضد قفل، سیستم مدیریت پایداری خودرو و سیستم نمایش نقاط کور خودرو اشاره کرد. تجهیزات آن نیز شامل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه نسل جدید، سیستم کنترل سرعت، خروجی سیستم تهویه برای صندلی ها در ردیف دوم، سیستم ورود و شروع به کار خودرو بدون احتیاج به کلید، نشانگر میزان فشار بادها و کنترل سیستم صوتی با استفاده از دکمه های موجود بر روی غربیلک فرمان می باشد. تمامی این خصوصیات چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ امکانات با مقداری تغییر و اضافه و کم کردن در کیا کارنز 2018 موجود می باشد. شما می توانید اطلاعات فروش اقساطی خودرو های در این رده را در سپند خودرو مشاهده کنید.