سایپا همیشه به تولید محصولات ارزان قیمت شهره بوده است. تیبا و پراید دو نمونه از تلاش های این کمپانی کهنه کار ایرانی برای تصاحب بخش عمده ای از بازار خودرو است. در این مقاله می خواهیم به یک سوال رایج پاسخ دهیم؛ اگر بین پراید و تیبا مردد باشیم، کدام خودرو را انتخاب کنیم؟ به عبارت بهتر در مقایسه پراید و تیبا، کدام اتومبیل برنده است؟ اگر شما نیز در خرید یکی از این دو خودرو مردد هستید، در ادامه همراه ما باشید.

پراید و تیبا؛ دو روی یک سکه

در سال های آغاز دهه 70، چرخ پراید روی آسفالت خیابان های ایران چرخید. خودرویی که از همان ابتدا به دلیل قیمت نسبتا پایینش مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت. همین استقبال بی نظیر از پراید بود که تولید این خودرو تا امروز ادامه پیدا کرده است.

در سال های پایانی دهه 80، سایپا تلاشی را برای به روز کردن چهره پراید انجام داد. یکی از این تلاش ها تیبا بود. تیبا در سال 89 با عنوان مینیاتور معرفی شد اما به دلایل نامشخص بعداها نامش به تیبا تغییر پیدا کرد. خودرویی نه چندان متفاوت با پراید اما با ظاهری جذاب و متفاوت تر که توجه افراد را به خود جلب کرد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه مقاله با مطالعه صفحه فروش اقساطی سایپا تحویل فوری از شرایط خرید اقساطی خودروهای پراید و تیبا در سپندخودرو مطلع شوید.

مقایسه کامل دو خودرو پراید و تیبا

از طراحی ظاهری تا امکانات؛ همه چیز در یک سطح است

در همین ابتدای مقایسه باید بگوییم که مقایسه تیبا و پراید کار چندان جالبی نیست. به عبارت بهتر در همین ابتدا تیر خلاص را باید به این مقایسه بزنیم و بگوییم که هر دو خودرو در یک سطح هستند اما در بسیاری از فاکتورهای مقایسه تیبا بهتر است. در ادامه دلایل این برتری را بررسی می کنیم.

از طراحی شروع کنیم؛ تیبا مدرن تر و جذاب تر است

مقایسه را مثل همیشه از طراحی خارجی شروع می کنیم. پراید از سال های دهه 70 تا امروز تغییری چشم گیر نداشته است. اگرچه سایپا سعی کرده با تغییرات جزئی کمی به پراید ظاهری مدرن ببخشد اما در عمل چیزی تغییر نکرده است.

تیبا اما یک طراحی نسبتا جدید و جذاب دارد. اینکه از واژه نسبتا استفاده می کنیم به این دلیل است که تیبا بر روی پلترم X2000 پراید طراحی شده است. در نمای ظاهری و خصوصا جلو خودرو، طراحان سعی کرده اند خلاقیت زیادی از خود به خرج دهند. اگرچه نتیجه کار به دلیل خطوط حجم دهنده گلگیرها و کاپوت و بدتر از همه طراحی نامتوازن چراغ و جلو پنجره ای خیلی خوب از کار درنیامده است، به نسبت پراید خودروی جذاب تری به حساب می آید. با این وجود می توان تیبای سایپا را در ظاهر برتر و زیباتر از پراید ارزیابی کرد.

نمایی از طراحی خارجی تیبا

طراحی داخلی؛ تیبا کمی بهتر است

در طراحی داخلی تقریبا همه چیز شبیه به یکدیگر است. در پراید کمبود فضا خصوصا برای سرنشینان عقب به شدت احساس می شود. از طرف دیگر متریال استفاده شده در طراحی داخلی از پلاستیک خشک و کم کیفیتی است که چنگی به دل نمی زند.

اوضاع در تیبا هم به همین شکل پیش رفته است. تنها تفاوت این دو خودرو در طراحی کابین این است که تیبای سایپا سعی کرده داشبوری مدرن تر را پیاده سازی کند. همین مساله باعث شده که در طراحی داخلی بتوان کمی تیبا را بهتر از پراید دانست. در صفحه فروش اقساطی پراید با کمترین پیش پرداخت می‌توانید علاوه بر کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره طراحی پراید با شرایط فروش این محصول نیز آشنا شوید.

مقایسه فنی تیبا و پراید؛ تیبا تنها کمی بهتر است

پراید و تیبا از یک موتور استفاه می کنند. اما موتور تیبا از نظر حجم، حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور دارای برتری بیشتری نسبت به پراید است. به همین دلیل در روی کاغذ و در رانندگی با تیبا احساس بهتری پیدا خواهید کرد. در حقیقت در مقایسه فنی هم اوضاع چندان متفاوت از دیگر بخش‌ها نیست اما اگر به دنبال خرید اقساطی خودرو هستید و می‌خواهید از بین پراید و تیبا یکی را انتخاب کنید، پیشنهاد ما تیبا است.

بررسی مشخصات فنی تیبا و پراید

امکانات و تجهیزات رفاهی؛ مقایسه بی فایده پراید و تیبا

شاید صحبت از امکانات و تجهیزات رفاهی پراید و تیبا چندان جالب نباشد. چراکه این دو خوردو امکانات خاصی را ارائه نمی دهند. در بسیاری از مواقع هم برای استفاده از خدمات عادی هم باید پول بیشتری پرداخت کرد. از طرف دیگر شیشه گرم کن یا فرمان هیدرولیک را واقعا در حال حاضر نمی توان یک آپشن خاص به حساب آورد. اما با این وجود و در رنج قیمتی پیشنهاد ما تیبا است چراکه در همین امکانات اندک هم بهتر از پراید عمل می کند.

امنیت و تجربه رانندگی؛ تیبا بهتر است

از نظر فاکتور امنیت و تجربه رانندگی، تیبا خاطره بهتری را رقم می زند. البته در امنیت نه تیبا و نه پراید حرفی برای گفتن ندارند. آمار بالای تصادفات نیز متاسفانه نشان می دهد که خودروسازان ایرانی هیچ وقت به مساله اهیمت توجه نکرده اند. اما با این وجود آمار تصادفات تیبا به نسبت کمتر است و می تواند خودرویی بهتر باشد.

در خصوص تجربه رانندگی هم تیبا حس بهتری دارد. هنگام نشستن در تیبا و رانندگی حس بهتری از قدرت و سرعت را تجربه خواهید کرد. البته سرعت و شتاب تیبا هم بهتر از پراید است. اما در کل توصیه می کنیم هنگام رانندگی با این دو خودرو سعی کنید حتما سرعت مجاز را رعایت کرده و هیچ گاه بیشتر از 100 کیلومتر بر ساعت حرکت نکنید.

تیبا گزینه‌ای بهتر از پراید است

کلام آخر؛ تیبا گزینه بهتری است

اگر بین انتخاب پراید و تیبا مردد هستید؛ پیشنهاد ما تیبا است. اگرچه تیبا هم چندان گزینه مطلوبی نیست. اما در ظاهر، قدرت موتور و تا حدی امنیت شراط بهتری نسبت به پراید دارد و در رنج قیمتی پراید می تواند گزینه ای جذاب و ایده آل برای شما به حساب بیاید.

برای اطلاع از شرایط فروش اقساطی تیبا و پراید می‌توانید با مراجعه به صفحه هر کدام از این خودرو اطلاعات کاملی درباره مشخصات و ویژگی‌های خودرو به دست آورید. همچنین از طریق تماس با شماره تلفن‌های درج شده در سایت سپندخودرو می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش در تماس باشید و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید.