از رقابت خودروهای کراس اوور در سال های اخیر که با خبر هستید؟ رقابت در میان بزرگان خودروسازی، در این کلاس خودرویی بیداد می کند. هر برند توانسته کراس اوورهایی را با مشخصات مختلف و در محدوده های قیمتی متفاوت به بازار عرضه کند و این موضوع باعث شده است که انتخاب از میان این همه کراس اوور با کیفیت سخت باشد. دو نمونه از خودروهای کراس اوور با کیفیت نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی هستند که در رقابت نسبتا نزدیکی با یکدیگر قرار دارند. البته اگر عاشق برند نیسان نباشید از این مقایسه جذاب لذت خواهید برد و البته اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را داشته باشید، با خواندن مقایسه تیوولی با جوک می توانید به راحتی و با چشمانی باز، به انتخاب از بین این دو خودرو بپردازید.

مقایسه تیوولی با جوک

مقایسه مشخصات عمومی تیوولی با جوک

رقابت بین دو خودروی پرفروش کره ای و ژاپنی رقم خورده است. تیوولی که به عنوان یک کراس اور شهری توانسته علاقه مندان زیادی را به خود جذب کند و جوک ژاپنی که با ظاهر منحصر به فرد خود توانسته است در میان خودروهای کراس اوور خوش بدرخشد. هر دو خودرو از خوش فروش های بازار کراس اوور هستند. هر دو خودرو در بازارهای بین المللی توانسته اند توجه ها را به سمت خود معطوف کنند، اما شاید نیسان به دلیل بهره گیری از نام برند مشهورتر و ظاهر منحصر به فرد توانسته است در نظر اول توجه بیشتری به دست بیاورد.

مقایسه مشخصات عمومی تیوولی با جوک

مقایسه تیوولی با جوک از بعد فنی

از نظر توان فنی، تیوولی و جوک به شدت به یکدیگر نزدیک هستند و در کنار یکدیگر حرکت می کنند. تیوولی از نظر توان تولید قدرت بیشتر به میزان کمی پیشتاز است، اما در زمینه مصرف سوخت، برتری با نیسان جوک است. آنچه در درون سانگ یانگ تیوولی قرار دارد یک پیشرانه 1.6 لیتری است که از 4 سیلندر با آرایش خطی و 16 سوپاپ بهره می برد. این پیشرانه توان تولید قدرت 128 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر را داراست. نیرویی که از این پیشرانه تولید می شود توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شوند.

مقایسه تیوولی با جوک از بعد فنی

با این اوصاف عملکرد این خودرو در حد قابل قبولی قرار دارد. شتاب صفر تا صد سانگ یانگ تیوولی برابر با حدود 12 ثانیه است و حداکثر سرعت آن به 180 کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت تیوولی در سیکل ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر برابر با حدود 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر است. ظرفیت باک این خودرو 47 لیتر است.

در مقابل نیسان جوک قرار دارد که با پیشرانه 1.6 لیتری خود توان رقابت فنی با تیوولی را دارد. پیشرانه این سامورایی ژاپنی یک مدل چهارسیلندر و 16 سوپاپ است. این پیشرانه توان تولید 117 اسب بخار و گشتاور 158 نیوتن متر را داراست. انرژی تولید شده توسط این پیشرانه به وسیله یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود.

مقایسه تیوولی با جوک از بعد فنی

شتاب صفر تا صد جوک حدود 12 ثانیه است و حداکثر سرعت آن در حدود 176 کیلومتر بر ساعت است تا تنها با کمی اختلاف از تیوولی ضعیف تر باشد. البته مصرف سوخت جوک در سیکل ترکیبی برابر با حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. این میزان مصرف سوخت کمی از مصرف سوخت تیوولی بهینه تر است. گنجایش باک بنزین این دو خودرو نیز برابر هستند.

مقایسه مشخصات ظاهری جوک و تیوولی

یکی از مهمترین مسائلی که باید در هنگام مقایسه طراحی و مشخصات ظاهری دو خودرو در نظر بگیریم این است که مشخصات ظاهری یک امر سلیقه ای است و نمی توان رای دقیقی در مورد آن داد. اما در مجموع از نظر طراحان و کارشناسان به دلیل طراحی عام پسند و مدرن خود برتری نسبی را برای خود کسب کرده و نیسان جوک به دلیل اینکه از طراحی منحصر به فردی بهره برده، ممکن است باب سلیقه بسیاری از افراد نباشد. این طراحی شرکت نیسان حتی با انتقادات زیادی همراه بوده و عده ای از کارشناسان آن را یک خودروی بدترکیب و زشت قلمداد کرده اند.

مقایسه مشخصات ظاهری جوک و تیوولی

با این وجود نیسان جوک در کشور ما از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است و توانسته فروش بسیار خوبی را برای خود رقم بزند. علت های اصلی فروش خوب جوک در ایران را می توان به امکانات شایسته تقدیر این خودرو و ظاهر خاص و منحصر به فرد آن نسبت داد.

طراحی داخلی جوک و تیوولی

کیفیت مواد اولیه استفاده شده در هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارد. البته از خودروهایی در چنین کلاس قیمتی کمتر از این نیز توقع نداریم. اما از نظر طراحی المان ها و جایگیری زیبا و ساده آن ها، اینبار هم برتری با سانگ یانگ تیوولی است. نیسان جوک در طراحی داخلی نز جسارت به خرج داده و از طراحی خاصی استفاده کرده است. این طراحی ممکن است به نظر عده ای بسیار زیبا باشد و به نظر عده ای دیگر به هیچ وجه زیبا نباشد. در مجموع و با در نظر گرفتن نظر کاربران، نشستن در پشت فرمان تیوولی احساس لوکس بودن و زیبایی بیشتری به شما می دهد.

طراحی داخلی جوک و تیوولی

مقایسه تیوولی و جوک از نظر امکانات و ایمنی

اگر به بررسی امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو بپردازیم، متوجه می شویم که نیسان جوک خودرویی پرامکانات است، با اینکه امکانات موجود در تیوولی کاملا رضایت بخش و قابل قبول هستند، اما نیسان پا را فراتر از محدوده قیمتی خودرو گذاشته و از نظر امکانات کم و کسری در این خودرو مشاهده نمی شود. بنابراین در زمینه امکانات برتری با نیسان جوک است.

در بخش های مختلف این مقاله به بررسی این دو خودرو از جهات مختلف پرداختیم و برتری این دو خودرو را نسبت به یکدیگر بیان کردیم. حالا می توانید با در نظر گرفتن نیازها و علاقه مندی های خود انتخاب بهتر و هوشمندانه تری انجام دهید.