قوانین مالیاتی برای خودروها معمولا حالت ثابتی ندا د و بر اساس شرایط روز مشخص می‌شود. به همین علت شاهد آن هستیم که لیست مالیات خودرو سال ۱۴۰۱  نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تمامی کسانی که مجموع قیمت ماشین‌های آن‌ها بالای ۱.۵ میلیارد تومان است، باید برای پرداخت سریع مالیات اقدام کنند. گفتنی است که دولت برای متخلفان این قانون جریمه‌های سنگینی وضع کرده است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مطلب به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

لیست مالیات خودرو سال ۱۴۰۱

مالیات خودرو چیست؟

مالیات ماشین شامل حال تمامی افراد حقیقی و حقوقی می‌شود که ارزش خودروهای تحت تملک آن‌ها بیشتر از ۱.۵ میلیارد باشد. در این حالت شخص باید درصد مشخصی از ارزش خودرو خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. مهلت پرداخت مالیات خودرو سال ۱۴۰۱ تا بهمن ماه خواهد بود که فرد باید شرایط لازم برای انجام پرداخت را فراهم کند.

تمامی مشمولان این قانون می‌توانند به سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو  مراجعه کرده و پرداخت خود را در اسرع وقت انجام دهند. ناگفته نماند که خودروهای مشمول مالیات برای انجام خرید و فروش حتما باید مالیات مربوبطه را پرداخت کنند. از همین رو بررسی لیست مالیات خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مالیات خودرو به عهده کیست

با توجه به قانون جدید مالیات خودرو، بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که آیا مشمول این قانون می‌شوند یا خیر. مهم‌ترین معیار برای تشخیص این موضوع ارزش کل خودروهای یک شخص است. فرض کنید که شما یک خودرو با ارزش بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان دارید. در این حالت باید مالیات خودرو سال ۱۴۰۱ را بپردازید. حال ممکن است که شما دارای چند خودرو باشید که ارزش مجموع آن‌ها از ۱.۵ میلیارد بیشتر شود. در این حالت نیز باید بر اساس لیست مالیات خودرو پرداخت صورت بگیرد.

خوشبختانه تمامی کسانی که ارزش خودروهای آن‌‌ها کمتر از ۱.۵ میلیارد است، از پرداخت این مبلغ معاف هستند. با یک بررسی ساده می‌توان به این نکته پی برد که این مالیات شامل حال خودروهای ساخت داخل نمی‌شود. تمامی کسانی که مشمول این قانون هستند باید از طریق سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به پرداخت تعهدات خود اقدام کنند.

مالیات برای خودروهای لوکس

جدول مالیات خودرو سال ۱۴۰۱

با توجه به اهمیت بالای مالیات ماشین، بسیاری از افراد به دنبال اطلاع دقیق از از درصد آن هستند. نکته مهم این است درصد مالیات به صورت پلکانی مشخص شده است. به همین علت هر چقدر که قیمت خودرو بیشتر باشد، درصد مالیات آن هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قصد داریم تا در ادامه لیست مالیات خودرو بر اساس قیمت را در اختیارتان  قرار دهیم.

قیمت خودرو درصد مالیات
۱.۵ میلیارد تومان ۱ درصد مازاد یک میلیارد تومان
۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان ۲ درصد مازاد ۱.۵ میلیارد تومان
۳ تا ۴.۵ میلیارد تومان ۳ درصد مازاد ۳ میلیارد تومان
بالاتر از ۴.۵ میلیارد تومان ۴ درصد مازاد ۴.۵ میلیارد تومان

برای محاسبه میزان مالیات قیمت روز خودرو ملاک قرار می‌گیرد. پس تغییرات قیمتی خودروها می‌تواند بر روی میزان مالیات تاثیر بگذارد. از طرفی ممکن است که افزایش قیمت‌ها باعث مشمول شدن افراد جدید برای پرداخت مالیات شود که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

سخن پایانی درباره لیست مالیات خودرو در سال ۱۴۰۱

با توجه به قانون جدیدی که برای مالیات در نظر گرفته شده است، دارندگان اکثر خودروهای وارداتی باید برای پرداخت  مالیات دست به کار شوند. ذکر این نکته ضروری است که پرداخت مالیات باید در زمان‌بندی درست صورت بگیرد. تمامی کسانی که مشمول این قانون می‌شوند باید در اسرع وقت برای انجام پرداخت اقدام کنید.