عربستان سعودی بزرگترین سهامدار رقیب چینی تسلا

عربستان سعودی بزرگترین سهامدار رقیب چینی تسلا

 

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی با سرمایه گذاری مجدد 915 میلیون دلاری، به بزرگترین سهامدار شرکت Lucid Motors تبدیل شد. این شرکت، یکی از شرکت های تولید کننده خودرو های الکتریکی لوکس می باشد.

این صندوق اکنون بزرگترین سهامدار لوسید موتورز است و 62 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. علاوه بر 915 میلیون دلار عربستان سعودی، لوسید موتورز 600 میلیون دلار دیگر از طریق عرضه سهام به دست آورد.

خودرو های برقی در دهه گذشته راه طولانی را پیموده اند. در سال 2008، زمانی که اولین نسل تسلا رودستر وارد بازار شد، خودروی الکتریکی پدیده عجیبی بود. تسلا اولین شرکتی نبود که خودروی برقی تولید کرد. این شرکت، اولین شرکتی بود که خودرویی تولید کرد که مجاز به رانندگی در جاده ها بود.

اکنون شرکت هایی مانند جنرال موتورز، مرسدس بنز، فولکس واگن، کیا و هیوندای نیز به جمع خودروسازان برقی پیوسته اند. با رونق این بخش از صنعت خودرو، کشورهای تولیدکننده نفت مانند عربستان و امارات نیز تلاش کردند تا اقتصاد غیرنفتی خود را تقویت کنند.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی چیست؟

تا به امروز صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی با 62 درصد از سهام، بزرگترین سرمایه گذار لوسید موتورز است. این صندوق در سال 1971 توسط دولت عربستان سعودی تأسیس شد. هدف از تأسیس این صندوق، مدیریت دارایی های مالی این کشور می باشد. همچنین سرمایه گذاری های استراتژیک برای کمک به توسعه اقتصادی عربستان سعودی از وظایف این صندوق است.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی یکی از بزرگترین صندوق های ثروت ملی در جهان با دارایی 620 میلیارد دلار است و مسئولیت مدیریت بخش بزرگی از منابع مالی این کشور را بر عهده دارد.

این صندوق در سال‌ های اخیر سرمایه‌ گذاری‌ های مهمی انجام داده است. از جمله آن ها می‌ توان به ۳.۵ میلیارد دلار در اوبر، ۵۲۲ میلیون دلار در متا، ۴۹۵ میلیون دلار در دیزنی، ۴۸۷ میلیون دلار در بانک آمریکا، ۷۱۳ میلیون دلار در بوئینگ و ۵۲۲ میلیون دلار در سیتی‌ گروپ اشاره کرد.

علاوه بر این، عربستان سعودی سرمایه گذاری های هنگفتی را در زمینه بازی های رایانه ای و ورزش انجام داده است. این صندوق در سال 2021 با پرداخت 370 میلیون دلار باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد انگلیس را خریداری کرد.

صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی نقش اساسی در تنوع بخشیدن به اقتصاد غیرنفتی این کشور دارد. به عنوان مثال، در تعدادی از پروژه های زیربنایی از جمله ساخت فرودگاه بین المللی جدید در ریاض و ساخت کلان شهر آینده نگر Neom سرمایه گذاری کرده است.

هدف از این پروژه ها رشد اقتصادی در بخش های غیرنفتی در چارچوب “چشم انداز 2030” دولت عربستان سعودی است. این اقدامات برای تنوع، نوسازی و تحول اقتصاد این کشور می باشد.

چرا کشور های تولیدکننده نفت از تکیه بر اقتصاد نفتی دور می‌ شوند؟

تنها حرکت بازار خودرو به سمت خودروهای برقی عامل این تنوع اقتصادی نیست. به هر حال، نفت یک منبع محدود است و در نهایت تمام خواهد شد. منابع نفتی کشور ها نامحدود نیست و در آینده تمام خواهد شد.

این موضوع برای کشور هایی مثل عربستان سعودی که نفت آن ها منبع اصلی درآمد است، نگران کننده است. اگر اقتصاد خود را متنوع نکنند و منابع درآمد دیگری پیدا نکنند، با تمام شدن ذخایر نفتی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

یکی دیگر از دلایل تنوع اقتصادی، نوسانات تقاضا در بازار نفت است که می تواند تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور های تولید کننده نفت داشته باشد. به عنوان مثال، با رکود اقتصادی یا کاهش قیمت جهانی نفت، اقتصاد این کشورها ممکن است آسیب ببیند.

تنوع اقتصادی باعث می شود که تنها به یک منبع متکی نباشند و کمتر در برابر نوسانات آسیب پذیر باشند. کشور های تولید کننده نفت نیز از نگرانی های فزاینده در مورد تأثیر سوخت های فسیلی بر محیط زیست و نیاز به گذار به منابع انرژی پایدارتر آگاه هستند.

در مجموع، تنوع بخشیدن به اقتصاد غیرنفتی راهی برای کشورهای نفت خیز خاورمیانه است تا ثبات اقتصادی بلندمدت خود را تضمین کنند.