انتخاب سوخت مناسب برای خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به صورت مستقیم بر روی سلامت خودرو اثر می‌گذارد. به همین علت باید تامین سوخت مناسب بیش از هر عامل دیگری مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه شاهد آن هستیم که عرضه بنزین سوپر در ۵ هفته اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده است. بسیاری از جایگاه‌های سوخت بنزین سوپر ندارند که مشکلات زیادی را به بار آورده است. به همین علت باید عدم عرضه بنزین سوپر بررسی شده و هر چه سریع‌تر این مسئله رفع شود.

عدم عرضه بنزین سوپر

چرا عدم عرضه بنزین سوپر مشکل ساز می‌شود؟

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از خودروها به صورت توربوشارژ تولید می‌شوند، نسبت به نوع سوخت مصرفی نیز حساسیت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. اگر شما نگاهی به خودروهای چینی وارداتی بیندازید متوجه می‌شوید که اکثر آن‌ها دارای پیشرانه توربو هستند. به همین علت عدم عرضه بنزین سوپر در کشور می‌تواند باعث بروز آسیب در این خودروها شود. ناگفته نماند که حتی خودروسازان داخلی نیز سعی می‌کنند که در خودروهای جدید خود از موتور توربو استفاده کنند.

با توجه به حساسیت بالای موتور توربو، بهتر است که از بنزین سوپر برای آن استفاده نمود. متاسفانه بیش از ۵ هفته است که عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت متوقف شده است. مسلما ادامه این فرایند با آسیب‌های زیادی همراه خواهد بود که دارندگان خودروهای توربو را آزار می‌دهد. از آنجایی که ایران جزو غنی‌ترین کشورها از نظر فراورده‌های نفتی است، بروز این مشکل واقعا عجیب به نظر می‌رسد. به همین علت باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای حل هر چه سریع‌تر این مشکلات صورت بگیرد.

نبود بنزین سوپر در جایگاه ها

خطرات ادامه دار شدن عدم عرضه بنزین سوپر

برای اینکه پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژ بتوانند به خوبی کار کنند، حتما باید از سوخت مورد استفاده در آن‌ها عدد اکتان بالایی داشته باشد. سوخت باکیفیتی که عدد اکتان بالایی دارد، در ایران با نام بنزین سوپر شناخته می‌شود. در صورتی که عدم عرضه بنزین سوپر طی هفته‌های آینده نیز ادامه پیدا کند، ایرادات فنی زیادی در خودروهای مجهز به موتور توربو به وجود می‌آید.

تا همین لحظه نیز شاهد آن هستیم که چراغ سیستم هشدار مشکل فنی در بسیاری از خودروها روشن شده است. در نتیجه می‌توان گفت که سلامت این خودروها در خطر جدی قرار گرفته است. همچنین بسیاری از رانندگان نیز اعلام کرده‌اند که چراغ چک خودروهای آن‌ها نیز روشن شده‌ است. ادامه دار بودن این شرایط سخت می‌تواند مشکلات بیشتری را برای شما به وجود بیاورد که باید هر چه سریع‌تر مسائل حل شود.

کمبود بنزین سوپر

راهکارهای موقت برای جلوگیری از آسیب به خودرو

از آنجایی که مشخص نیست عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها تا کی ادامه داشته باشد، بهتر است که از راهکارهای جایگزین برای حل این مشکل اساسی را به کار ببرید. در چنین وضعیتی بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند که می‌توان از اکتان بوسترها استفاده کرد. این مکمل‌ها به صورت مستقیم به بنزین اضافه شده و عدد اکتان آن را افزایش می‌دهند. درست است که این مکمل‌ها معمولا قیمت بالایی دارند، ولی در این شرایط نبود بنزین سوپر می‌توان به عنوان یک راه جایگزین از آن استفاده نمود.

البته فراموش نکنید که متاسفانه تعداد زیادی از اکتان بوسترهای تقلبی در بازار وجود دارند. به همین علت اگر می‌خواهید که ادتیوهای بنزین را خریداری کنید حتما از مراکز فروش معتبر این کار را انجام دهید. متاسفانه در برخی از موارد دیده شده است که بوسترها با استفاده از اتانول پر می‌شوند که هیچ اثری نخواهند داشت. در صورتی که توانستید اکتان بوستر درجه یک و باکیفیت خریداری کنید، حتما آن را در این شرایط نبود بنزین سوپر به کار ببندید.

کمبود بنزین سوپر در پمپ بنزین ها

قانون عجیب الزام ساخت خودرو با استاندارد یورو ۶ با وجود نبود بنزین سوپر

در شرایطی که عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است، قانون الزام ساخت خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۶ بیشتر شبیه به یک شوخی خواهد بود. وقتی که زیرساخت‌های لازم برای ارائه سوخت باکیفیت وجود ندارد، چطور می‌توان انتظار داشت که خودروهای جدید با استاندارد یورو ۶ ساخته شوند. به طور قطع اجرای این قانون در چنین شرایطی حجم مشکلات را چند برابر خواهد کرد. به همین علت باید مسئولان یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند تا این تناقضات قانونی به بهترین شکل‌ ممکن رفع شود.

پیامد‌های کمبود بنزین سوپر در آینده چیست؟

عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها همچنان ادامه دارد و هیچ کس نمی‌داند که این شرایط سخت تا چه زمان پابرجا خواهد ماند. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، تعداد زیادی از خودروها به شکل معیوب و آسیب دیده در می‌آیند. همین مشکلات ضرر مالی سنگینی را برای دارندگان خودرو به همراه خواهد داشت. از طرفی پس از مدتی تعداد زیادی از خودروها معیوب برای تعمیر و سرویس به شرکت‌های خودروساز مراجعه می‌کنند. چنانچه میزان این مراجعاتت زیاد باشد، شرکت‌ها نیز نمی‌توانند خدمت‌رسانی درستی را انجام دهند.

در نهایت در ادامه مشکلات دیگری همچون نارضایتی مشتریان از خودروسازان به وجود خواهد آمد. نتیجه این شرایط نیز کاهش انگیزه مشتریان برای خرید خودروهای جدید توربوشارژ است. در این وضعیت خودروسازان با ضررهای سنگینی روبرو می‌شوند و اقبال برای خرید خودروهایی با پیشرانه توربو کاهش پیدا می‌کند. از طرفی کم شدن عرضه خودروهای توربو باعث می‌شود که مشکل آلودگی هوا باز هم تشدید شود. در حال حاضر اکثر شهرهای بزرگ ایران با مشکل آلودگی هوا روبرو هستند که سلامت مردم را تهدید می‌کند. به همین علت باید عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها به شکل گسترده‌ای انجام شود تا همه نیازها در این بخش به بهترین شکل ممکن برطرف شود.

کم شدن بنزین سوپر

جمع‌بندی عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت

بیش از یک ماه و نیم از عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه سوخت می‌گذرد که در همین بازه زمانی مشکلات فراوانی را به بار آورده است. در این میان کسانی که دارای خودروهای توربو شارژ هستند بیش از بقیه تحت فشار قرار می‌گیرند. استفاده از ادتیوهای بنزین می‌تواند این مسئله را به صورت موقتی برطرف کند پس از این راهکار غافل نشوید. امیدواریم که این مسئله هر چه سریع‌تر برطرف شود تا میزان خسارات وارده به خودروها بیشتر از این نشود و همه چیز به حالت عادی خود برگردد.