پی 90 ، کادیلا

پی 90 ، کادیلا

کادیلا هفته آینده رونمایی خواهد شد. مدیرعامل سایپا گفت: این گروه خودروسازی در نظر دارد محصولات کادیلا و شاهین را به روسیه صادر کند. تیموری تصریح کرد: مشکل تولید ال 90 در ایران موتور محرکه آن بود. که دارای استاندارد یورو 4 بود و امروز به یورو 5 ارتقا یافته است. که می تواند برای بازار روسیه بسیار مناسب باشد.

وی با اشاره به تولید 50 دستگاه کادیلا از رونمایی اولین نمونه از این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس خودرو خبر داد. او خاطرنشان کرد: تا پایان سال 100 دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. همچنین این تولید افزایش خواهد یافت و روزانه 100 دستگاه تحویل خواهیم داد. مدیرعامل سایپا گفت: اکنون قراردادهای تریم داخلی، تریم بیرونی، موتورسازی، اکسل و گیربکس این پروژه با زنجیره تامین داخلی منعقد شده است.

وی یادآور شد: پس از تحریم روسیه توسط غرب، روس ها استانداردهای خودروی خود را به سال 86 برگرداندند که حداکثر 55 استاندارد خواهد بود; بنابراین فضای بسیار خوبی برای کار خودروسازان و قطعه سازان ایرانی در این کشور وجود دارد.

 

خودرو پی 90

تندر 90 ایرانی با نام داخلی سایپا پی 90 شناخته می شود. این پروژه در حال پیشرفت است و بر اساس گزارش ها نام سایپا کادیلا برای آن در نظر گرفته شده است. که اواخر امسال تولید اولیه آن اغاز می شود. فروش اقساطی سایپا از جمله این خودرو را می‌ توانید از سپند خودرو بخواهید.

تصاویری از رویداد داخلی سایپا منتشر شده است. که نشان می دهد سایپا کادیلا به موتور ME16 مجهز است. این موتور محصول جدید مگاموتور است. که در نمایشگاه قطعات خودرو 1401 معرفی شد. موتور ME16 در واقع همان موتور TU5 Plus است که در برخی قطعات تفاوت هایی در قطعات دارد. که باعث می شود ME16 نسبت به TU5 Plus به مدل فرانسوی نزدیکتر باشد.

 

خودرو پی 90

خودرو پی 90

 

سایپا کادیلا

سایپا کادیلا نسخه ایرانی شده و بازطراحی شده رنو تندر 90 (نسل اول لوگان) است. این پروژه توسط مهندسان مرکز تحقیقات سایپا در حال اجراست و به تازگی تولید آزمایشی برخی از قطعات این سدان اقتصادی و ارتقا یافته آغاز شده است. طراحی و تولید سوئیچ بانک های داخل کابین، طراحی خوشه تمام دیجیتال (آمپر جلو)، نمونه سازی قطعات بدنه، نمونه سازی قطعات کابین، انتخاب نیروهای محرکه و … از جمله اتفاقاتی است که برای پروژه P90 سایپا انجام شد.

 

مشخصات فنی کادیلا

همانطور که گفته می شود سایپا کادیلا در مدل پایه به موتور M15 توربو (موتور فعلی سایپا شاهین) مجهز است. این موتور 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. گیربکس پنج سرعته دستی 5F18 نیرو را به چرخ های جلوی P90 می فرستد. البته احتمال عرضه کادیلا با موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ و تنفس طبیعی در بازار نیز وجود دارد. این موتور مدل EC5 بومی سازی شده از گروه PSA است که 113 اسب بخار قدرت با گشتاور 142 تا 153 نیوتن متر تولید می کند.

 

طراحی سایپا کادیلا

سایپا کادیلا فقط یک فیس لیفت ال 90 نیست بلکه از نظر ظاهری و داخلی خودرویی ارتقا یافته است. که نسبت به نسخه قدیمی و خارجی تفاوت های چشمگیری دارد. این خودرو از نظر راحتی و ایمنی جایگاه بسیار بالاتری نسبت به رنو L90 دارد و امکانات به روز تری دارد.

در قسمت جلویی کادیلا طراحی متفاوتی از L90 اقتباس شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن به چشم می خورد. کاسه های سبک با اجزای جدیدی همراه هستند و ساختار بسیار به روزتری نسبت به رنو L90 دارند. همچنین طراحی جلوی P90 بر اساس اصول روز انجام شده است. سپر، درب موتور و گلگیرها نیز سبک طراحی کاملا جدیدی را بر روی پلت فرم B0 گروه رنو نیسان نشان می دهد.

 

طراحی سایپا کادیلا

طراحی سایپا کادیلا

 

در این پروژه طراحان مرکز تحقیقات سایپا سعی کرده اند پی 90 را مانند دیگر محصولات جدید این خودروساز ایرانی با استانداردهای جهانی مانند ECE و استانداردهای حفاظت از عابر پیاده وارد بازار کنند. لبه درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایه ای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که روی L90 ایجاد شده است تا P90 با قوانین به روزتری همراه شود.

در قسمت طراحی عقب می توان گفت که دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمی شود. برخی از اجزای چراغ های عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از طرفی با تغییرات در گلگیر های جلو و عقب، قالب گیری درب موتور و سپرها می توان ظاهر جوان تری را در کادیلا مشاهده کرد.