تفاوت موتور EFP با EF7

تفاوت موتور EFP با EF7

در مورد تفاوت موتور EFP با EF7 باید گفت دور آرام موتور EF Plus از 850 به 650 دور در دقیقه کاهش یافته است. که به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی نیز کمک می کند.

مهدی رجبعلی مدیر عامل ایران خودرو تفاوت موتور EFP با EF7 را بیان کرد. وزن مجموعه میل لنگ و لغزنده موتور EF Plus در مقایسه با موتور های قدیمی EF7 و TC7 بیش از یک کیلوگرم کاهش یافته است. در زمینه کاهش اصطکاک اقداماتی برای بهبود ویسکوزیته روغن و کاهش اصطکاک رینگ ها و پوشش DLC انجام شده است.

رجبعلی افزود: از نظر بهبود احتراق، بهبود سیستم زمان بندی متغیر شیرهای دوبل CVVT، افزایش شدت اختلال جریان در داخل محفظه احتراق، محرک الکتریکی شیر ضایعات روی توربوشارژر برای کاهش تاخیر توربو، مولتی لگ ورقه دود راه، بهبود سیستم تهویه بخار روغن و … همچنین سیستم خنک کننده موتور مجهز به تهویه اتوماتیک است.

وی بیان کرد: قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، بلبرینگ، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد اگزوز، سیستم توربوشارژر، سیستم خنک کننده و … است که کاملا با EF7 و TC7 متفاوت است. با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران (IPCO) طراحی شده و با همکاری خوب ساپکو و زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

به گفتهمدیر عامل ایران خودرو، موتور EF Plus قرار است ابتدا بر روی توربوشارژر جدید دنا پلاس نصب شود. که تولید آن از اواخر سال جاری آغاز شده و سپس از ابتدای سال آینده روی تارا نصب می شود. ایران خودرو قصد دارد موتور EF Plus Turbo را برای نصب روی کراس اوور K125 یا ری در سال 1402 همزمان با شروع تولید انبوه آن یعنی در شهریور ماه آغاز کند.

 

موتور EFP با EF7

موتور EFP با EF7

 

تفاوت موتور EFP با موتور EF7

قرار است موتور تنفس طبیعی EFP روی خودروی سورن پلاس و همچنین دنا و دنا پلاس معمولی نصب شود. به طور کلی جایگزین موتور های فعلی EF7 و TC7 می شود.

مدیرعامل ایپکو با بیان اینکه ایران خودرو اهداف مهمی را در خصوص توسعه موتور EF Plus دنبال کرده است. اظهار داشت: مصرف سوخت موتور EFP در مدل های تنفس طبیعی NA و توربو TC نسبت به قبلی حدود یک لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته است. علاوه بر این، این موتور ها قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 5 هستند. به راحتی می توان آنها را ارتقا داد. استاندارد آلایندگی یورو 6 را بدون آسیب به عمر و دوام موتور پاس کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعات EFP اگرچه هیچ شباهتی با موتور قدیمی EF7 ندارند. اما به گونه ای طراحی شده اند که با امکانات تولیدی موجود و با تغییرات جزئی در خطوط تولید فعلی قابل تولید هستند.

 

موتور EF7

یکی از دلایل استقبال مردم از موتور EF7 این بود که این موتور برای سوخت گازی (CNG) طراحی شده بود. نوعی پایه گاز بود و در حالت گازی نسبت به حالت بنزینی عملکرد بهتری داشت. این وضعیت در سایر موتورها برعکس بود. زیرا بقیه موتورها بنزینی بودند و در حالت گازی افت قدرت داشتند. توان لازم را به راننده نمی دادند. به دلیل این موضوع، موتور EF7 علاوه بر اینکه می‌توانست بیشتر از گاز استفاده کند. هزینه سوخت کمتر و آلایندگی کمتری داشت.

شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایران خودرو با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، خانواده موتورهای EF7 را با استفاده از فناوری های روز ارتقا می دهد. پروژه ارتقاء موتور این خانواده در دو نوع تنفس طبیعی و سوپرشارژ (توربوشارژ) در حال اجراست.

موتور ملی تنفس طبیعی EF7 جایگاه ویژه ای در سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو دارد. بر این اساس ارتقای این نسل موتور در دستور کار ایپکو قرار گرفته است.