علت های جا نرفتن دنده اتومبیل

کم شدن واسکازین گیربکس عامل جا نرفتن دنده خودرو

ممکنه برای شماهم پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی با مشکل سخت جا رفتن و یا جا نرفتن دنده روبرو شده باشید. گاه هم دنده بعد از اینکه جا رفت، دوباره به حالت خلاص برمی گردد. این مشکل می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود که برخی از آنها با سرویس های دوره ای حل می شوند . و خیلی جدی نیستند، اما برخی از آنها می تواند باعث تصادف برای شما یا سرنشینان خودرو شود. پس با این مطلب از سایت سپند خودرو همراه باشید تا دلایل این امر را بیابید و سعی کنید آن را برطرف کنید.جهت کسب طلاعات بیشتر جهت نحوه نگهداری خودرو با بخش مقالات سپند خودرو همراه باشید.

 

کم شدن واسکازین گیربکس عامل جا نرفتن دنده خودرو

 

کیفیت بد واسکازین و غلظت کم آن

یکی از دلایل جا نرفتن دنده خودرو ، کم شدن سطح واسکازین گیربکس می‌باشد. ابتدا این را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که به دلایلی سطح واسکازین گیربکس در خودروی شما کاهش یافته و باعث ایجاد مشکل در سیستم انتقال قدرت شده باشد. برای مثال، ممکن است از جایی نشت داشته باشید که باید خیلی سریع آن را متوقف کنید. بهتر است گیربکس را چک کنید و سطح واسکازین را بررسی کنید. اگر کیفیت واسکازینی که استفاده کردید نیز پایین باشد، این می تواند برای شما مشکل ساز شود. بنابراین ازواسکازین های برندهای غیر اورجینال استفاده نکنید.

وجود نقص فنی در سیستم کلاچ عامل جا نرفتن دنده خودرو

اگر عملکرد ماشین شما هم بالاست بهتر است واسکازین را تعویض کنید. زیرا ممکن است غیر قابل استفاده و کثیف باشد. برای انجام این کار، نوار گیربکس را به بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. دقت کنید که روغن بوی سوختگی ندهد و رنگ آن قهوه ای نباشد. عامل دیگر در درست عمل نکردن دنده می تواند وجود مشکل در سیستم کلاچ باشد. چندین مشکل ممکن است برای کلاچ شما رخ دهد تا بتوانید تأثیر آن را بر عملکرد دنده خود مشاهده کنید. به عنوان مثال، کابل کلاچ خودروی شما ممکن است سفت یا خشک شده باشد، که باعث می شود سیستم انتقال نیرو دچار اختلال شود و دنده  تغییر نکند. البته ممکن است سیم کلاچ شما کیفیت مورد نیاز را نداشته باشد.اگر میخواهید با دلایل بیشتری از جانرفتن دنده خودرو آشنا شوید، با سپند خودرو همراه باشید.

 

سیستم کلاچ عامل جا نرفتن دنده خودرو

 

مشکل در سنسور کلاچ

احتمال تمام شدن دیسک صفحه کلاچ را نیز در نظر بگیرید. زیرا در این حالت دیسک کلاچ به سختی درگیر می شود و دنده حرکت نمی کند. علاوه بر این، اگر مایع هیدرولیک جریان یافته در سیلندر اصلی کلاچ در حین افزایش عملکرد خودرو نشت کند . کلاچ و در نتیجه دنده نیز با مشکل مواجه خواهد شد.اگر هنگام خاموش بودن ماشین تعویض دنده‌ها راحت‌تر نسبت به زمانی که ماشین روشن است صورت می‌گیرد، نتیجه می‌گیریم مشکل از کلاچ شما است.

عملکرد نادرست دنده ها عامل جا نرفتن دنده خودرو

یکی دیگر از دلایل حرکت نکردن دنده ها خرابی آنهاست. یعنی ممکن است مشکل ، به هم خوردن تنظیم چرخ دنده ها باشد. اگر هنگام تعویض و جابه جایی دنده‌ها صداهای اضافی می شنوید، مشکل این است که دنده ها به اشتباه روی هم قرار گرفته اند. به طور کلی ترجیح داده می شود هنگام رانندگی و تعویض دنده به صدای حرکت آن با دقت گوش دهید . در صورت شنیدن صدای متفاوت و عجیب از مراجعه به تعمیرگاه غافل نشوید. اگر دنده خودرو پس از جابه‌جایی به حالت خلاص برگردد، ممکن است غلاف کشویی یا دنده شما فرسوده شده باشد. همچنین ممکن است بوش های داخلی و بلبرینگ‌ها آسیب دیده باشند.اگر اهرم دنده نیز آسیب ببیند، ممکن است دنده به درستی کار نکند و صدا ایجاد کند.

 

عملکرد نادرست دنده ها عامل جا نرفتن دنده خودرو

 

اشتباهات رانندگی

عملکرد نادرست ماهک دنده که وظیفه جابه جایی کشویی دنده هارا بر عهده دارد عامل دیگری است که باعث بد جا رفتن دنده شما می‌شود. اختلال در صفحه سلکتور که وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد نیز می تواند باعث این مشکل شود. به همین دلیل حتما باید روغنی یا شکستگی آن بررسی شود. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، خرابی فلایون که وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد نیز می تواند جارفتن دنده را با مشکل مواجه کند. پس فراموش نکنید که بررسی کنید شکسته یا فرسوده نشده باشد.اگر قصد خرید اقساطی خودرو را دارید با مراجعه به وب سایت رسمی سپندخودرو از شرایط فروش اقساطی ما مطلع شوید.

وجود نقص در سنسور الکتریکی عامل جا نرفتن دنده خودرو

از عوامل دیگر جا نرفتن دنده می توان به نقص در سنسور الکترونیکی اشاره نمود. در ماشین های اصطلاحا مدل بالا انتقال با استفاده از سیستم های رایانه ای پیشرفته کنترل می‌شود. در صورتی که این سیستم دچار مشکل شود ممکن است در عملکرد دنده مشکل بار بیاورد. که برای رفع این مورد باید به تعمیرگاه هایی که ابزار های تشخیصی پیشرفته دارند مراجعه کنید. وب سایت سپندخودرو قادر به پاسخگویی سوالات شما در زمینه های مختلف مشکلات خودرو می باشد، در صورت لزوم با کارشناسان سپندخودرو در ارتباط باشید.

علت جا نرفتن دنده عقب

اگر همیشه رانندگی می کنید، حتما فراموش کرده اید که کلاچ را تا آخر در حین رانندگی نگه دارید. در این حالت دنده ماشین جا نمی رود و صداهایی از آن به گوش می رسد. این به دلیل استفاده نادرست از کلاچ اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید که هنگام استارت زدن و در دنده یک نیازی نیست دور موتور از 3000 بیشتر شود. مهمتر از همه اینکه خودرو را با کلاچ در سراشیبی کنترل نکنید و از ترمز دستی برای افزایش عمر دیسک کلاچ و گیربکس استفاده کنید. تا ازهزینه بالای تعویض وتعمیرخودروی تان جلوگیری کنید.

 

علت جا نرفتن دنده

 

از کار افتادن سیلندر اصلی کلاچ عامل جا نرفتن دنده خودرو

وظیفه سیلندر اصلی تبدیل حرکت پدال کلاچ به حرکتی است که کلاچ را خلاص می کند و خود کلاچ را در گیربکس درگیر می کند. سیلندر اصلی با استفاده از مایع هیدرولیک کار می کند. با گذشت زمان، سیلندر اصلی کلاچ ممکن است یک نشتی کوچک ایجاد کند. هنگامی که مایع کافی از سیستم نشت کرد، پدال کلاچ درگیر شدن با کلاچ را متوقف می کند و خودرو به دنده نمی رود. یکی دیگر از علائم این مشکل پدال کلاچ است که تا سطح زمین می افتد. برای رفع این مشکل، باید از یک تکنسین حرفه ای بخواهید که سیلندر اصلی کلاچ شما را تعویض کند.

دنده اتوماتیک نامناسب

یک گیربکس اتوماتیک مدرن بر اساس اصل دینامیک سیال عمل می کند. با گذشت زمان، مایع گیربکس کثیف می‌شود و نیاز به تعویض دارد. در غیر این صورت ممکن است خودرو برای رفتن به دنده دچار مشکل شود. همچنین ممکن است تغییرات سختی را تجربه کنید یا ممکن است خودرو برای رفتن به دنده عقب یا از دنده عقب به حرکت کردن نیاز به چندین بار تلاش داشته باشد. به همین دلیل مهم است که مایع گیربکس تمیز در خودروی خود داشته باشید . و آن را طبق توصیه در دفترچه راهنمای خودروی خود تعویض کنید. امیدواریم که این مطلب از سپندخودرو توانسته باشد . اصلی ترین علل جا نرفتن یا بدجارفتن دنده را برایتان توضیح داده باشد.

شرایط ویژه خرید اقساطی خودروهای ایرانی و خارجی