معمولا در خودروها ویژگی ها و آپشن هایی وجود دارد که تقریبا هیچ کاربردی ندارند اما هزینه اضافی چرا! برای مثال به گرمکن صندلی فکر کنید؛ و یا گرمکن فرمان! شاید در ظاهر جذاب باشند اما آیا واقعا ارزش هزینه اضافه نیز دارند؟ در این مقاله به بررسی آپشن هایی خواهیم پرداخت که با اطلاع از آنها دیگر نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

خرید خودروی صفر در کشور ما با صرف هزینه های زیادی دارد و تقریبا تمام خریداران خودرو ها تمایل به خاص بودن خودریشان دارند و در صرف هزینه گاها بی رویه پیش می روند. خودروسازان هم خود را در این راه بی نصیب نمی گذارند و هرروز آپشن هایی جدید و جذاب برای خودروها اضافه می کنند! ولی در نگاهی صادقانه و منطقی بعضی از آنها واقعا بدرد نخور هستند!

برخی از آپشن ها در زمینه حفظ امنیت جان سرنشین و یا بهبود عملکرد خودرو هستند و انتخاب آنها برای شما به صرفه است اما بعضی شان فقط اتلاف پول است. بدتر از همه اینکه در زمان فروش خودرو هم هیچ تاثیری بر قیمت آن نخواهد داشت!

 

سیستم ناوبری ماهواره ای؛ کم کاربردترین آپشن!

اولین موردی که در این دسته رتبه یک را می گیرد ناوبری ماهواره ای است. اگر تمایل به استفاده از این فناوری داشته باشید مسلما باید هزینه بسیار زیادی را صرف این موضوع کنید. بخصوص که این تکنولوژی در خودروهایلوکس و گران قیمت دنیا قرار گرفته است. برای مثال سیستم ناوبری MMI که برروی آئودی پلاس قرار دارد. اما این ویژگی آنچنان هم کاربردی و مهم نیست و یا حتی ضروری!

 

آپشن های خودرو

 

چرا که گوگل قبلا این نیاز شما را برطرف کرده است. در سرویس گوگل مپ تمام خدمات مورد نیاز خود را بدون صرف هیچ هزینه ای می توانید در اختیار داشته باشید و هزینه های گران قیمت آپشن هایی این چنینی را پس انداز کنید.

 

تهویه و یا ماساژ برروی صندلی:

تهویه؛ گرم و یا خنک شدن صندلی می تواند مطلوب باشد؛ بخصوص گرم کننده ها در مناطق یا آب و هوای سرد! اما در حالیکه این تکنولوژی خیلی گران نیست؛ وقتی بصورت یک آپشن به خودروی شما اضافه می شود هزینه ای دو تا سه برابر خواهد داشت!

 

 

امکانات رفاهی خودرو

 

اگر کمی منطقی تر فکر کنید به ندرت پیش می آید که به ماساژور صندلی نیاز پیدا کنید؛ ماشین سالن ماساژ نیست! حتی اگر صندلی به صد روش مختلف ماساژ مجهز باشد باز هم استفاده از چنین آپشنی منطقی نیست!

 

سانروف و پانورما:

این ویژگی بخصوص در ماشین های روز دنیا وجود دارد و همیشه نیازمند صرف هزینه ای گزاف و زیاد است. وجود سانروف و سقف پانورما شاید به زیبایی خودروی شما کمک کند؛ اما واقعا چه کاربردی دارد؟ اگر برای تهویه هوا باشد که از همان سال های اولیه اختراع خودرو برای آن پنجره در نظر گرفته شده است. اگر هم هدف تابش نور خورشید باشد همیشه مطلوبیت ندارد! ماشین شما گلخانه نیست. بجای سانروف یک ماشین روباز بخرید؛ چرا هزینه اضافه؟

 

آپشن های غیر ضروری خودرو

اگر علاقمند به مطالعه در مورد انواع سانروف ها دارید می توانید به مقاله “سانروف خودرو چه انواعی دارد؟” مراجعه کنید.

مه شکن:

با استفاده از نسل جدید چراغ هایی که برروی خودروها نصب می شوند دیگر نیازی به استفاده از مه شکن ها احساس نمی شود. حتی بسیاری از خودروسازان بصورت رسمی این ویژگی را از روی خودروهای خود حذف کرده اند.

 

مه شکن برروی خودرو

 

به این موضوع را هم فکر کنید که اگر محل زندگیتان اصلا مه ندارد؛ پس چه نیازی به استفاده از مه شکن دارید؟ البته این نکته را هم اضافه کنیم که بسیاری از مه شکن ها هم کاربرد آنچنانی ندارند و بیشتر شبیه نورهای جانبی اند! بدون مه شکن هم می توانید رانندگی کنید.

 

رینگ های بزرگ:

البته قبل از هرچیز این نکته را بگویم که انتخاب رینگ وابسته به خودروی شماست. ولی بطور کلی رینگ بزرگ در اکثر خودروها فقط باعث هدر رفتن هزینه است. صرف این همه هزینه تنها برای زیبایی خودرو خیلی منطقی نیست. بغیر از این با افزایش اندازه رینگ خودرو نیازمند لاستیک های بزرگتری هم خواهید بود؛ یعنی باز هم هزینه بیشتر!

 

آپشن های غیر ضروری خودرو

 

پس به عنوان نصیحتی پدرانه؛ تا زمانیکه هدف از افزایش اندازه رینگ بهبود کارایی و هندلینگ خودرویتان نیست، دست به اندازه رینگ خودرویتان نزنید.

بطور کلی باید چنین گفت که تنها آپشن های محدودی وجود دارد که ارزش صرف هزینه دارد. حتما قبل از انتخاب ویژگی های خودرو کمی بیشتر فکر کنید که آیا واقعا برایتان کاربردی دارد؟ ارزش هزینه اضافه را برایتان دارد؟ با چنین رویکردی هزینه های بسیاری را می توانید پس انداز کنید و صرف ویژگی های مهمتری برای خودروی خود کنید.