موتور خودرو قلب خودرو شماست. برای اینکه سیستم ماشین یک فرآیند سالم و طبیعی را طی کند، باید قلبی سالم و فعال داشته باشد. به همین دلیل است که نگهداری از خودرو باید به یکی از مهم ترین فعالیت های روزانه تبدیل شود. در این روزگاری که ماشین ها از یک وسیله مصرفی روزانه به یک سرمایه تبدیل شده اند، بهتر است به جای نوشدارو پس از مرگ، بیشتر از گذشته به سلامت موتور خودروی خود اهمیت بدهید. برای بالا بردن عمر مفید موتور خودرو آستین ها را بالا بزنید و کارهایی را انجام دهید که ریسک خراب شدن موتور ماشین را پایین بیاورد. با این ترفندها آشنا شوید.

1- گرم کردم ماشین، یکی از راه های محافظت از موتور خودرو

بسیاری از افراد حتی بعد از هزینه کردن و خرید خودرو اقساطی، نگهداری را بر خرید ارجح نمی دانند. آن ها این باور را دارند که گرم کردن موتور ماشین پیش از حرکت تاثیری بر سلامت موتور خودرو ندارد. اما بهتر است بدانید که قطعات داخلی ماشین مانند اعضای بدن به هم وابسته هستند و وجود اشکال در یکی از این قطعات به سادگی سلامت موتور را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع حرکت چند دقیقه ای ماشین را گرم کنید.

با این کار تنش کمتری در موتور ایجاد می شود و فشار کمتری را تجربه می کند. همچنین بهتر است در شروع رانندگی با دور موتور پایین تری حرکت کنید تا گرما به صورت یکنواخت در موتور ایجاد شود.

2- چراغ های داشبورد خودرو زنگ خطر شما هستند

چراغ های داشبورد مانند یک صفحه اطلاعاتی هستند که در هر لحظه اطلاعاتی جدید از وضعیت اتومبیل به شما می دهند. توجه به این علائم و هشدارها می تواند به شما در نگهداری صحیح از قطعات خودرو و در نهایت بالا رفتن عمر مفید موتور کمک کند.

بررسی چراغ روغن و آمپر در حقیقت به شما کمک می کند که کمبودهای ماشین را خیلی زودتر از آنکه به مرحله هشدار نزدیک شود رفع کنید. استفاده از روغن مناسب و اطمینان از نحوه صحیح روغن سوزی سلامت موتور را تا حد زیادی تضمین می کند.

توجه به چراغ داشبورد برای نگهداری از موتور خودرو

3- توجه به درد دل لوازم داخلی، یکی از ترفندهای نگهداری خودرو

بررسی جزئیات می تواند دنیایی از اطلاعات را برای شما به همراه داشته باشد. توجه به این نشانه ها یک راهنمای کاربردی برای نگهداری از موتور ماشین شما است. یکی از مهم ترین نشانه های وجود ایراد در لوازم داخلی خودرو، رنگ دود اگزوز است. دود سفید می تواند نشانه ای از خروج بخار آب و دود سیاه نشانه ای از سوخت ناقص خودرو باشد. این رنگ ها مانند یک آژیر قرمز برای شما عمل می کند؛ یعنی با دیدن این نشانه ها می توانید از حال موتور ماشین باخبر شوید و به سرعت برای رفع نقص اقدام کنید.

رنگ دود اگزوز از نکات نشان دهنده ایراد در موتور خودرو

4- لوازم مصرفی ماشین را تعویض کنید

عده ای تصور می کنند که قطعه های فنی باید سالیان طولانی برای ماشین کار کند. برای مثال پس از دریافت ماشین از فروش اقساطی ایران خودرو تا سال های زیادی با همان قطعات اولیه سر می کنند. اما برای آنکه از دردسر خرابی خودرو و هزینه های بالای آن پیشگیری کنید، بهتر است به فکر تعویض قطعات کوچک تر و مصرفی باشید. مثلا با تعویض به موقع فیلتر هوا و استفاده از فیلتر هوای استاندارد می توانید از به وجود آمدن یک نقص بزرگ در خودرو جلوگیری کنید.

تعویض به موقع روغن گیربکس و واسکازین هم باعث می شود که دنده به راحتی جا برود. همین عامل به ظاهر ساده، عمر مفید ماشین شما را بالاتر می برد.

5- شستن موتور ماشین، مفید یا مضر؟

تصویر ما از موتور ماشین یک قطعه ی همیشه روغنی است. فارغ از اینکه چند سال است که تجربه نگهداری و استفاده از ماشین را دارید و یا به تازگی از فروش اقساطی دنا پلاس خودروی مورد نظر خودرا خریداری کرده اید، باید بدانید که موتور ماشین هم باید هرچند وقت یک بار تمیز شود. در حقیقت وقتی که موتور تمیز است، بهتر می تواند به وظیفه خود در خودرو عمل کند.

نکات شستشوی موتور ماشین

شستن موتور مثل دیگر بخش های ماشین نیست. برای اینکه یک شستشوی اصولی انجام دهید، بهتر است موتور را در حالت بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد قرار ندهید. همچنین برای شستشو از مواد پاک کننده استاندارد استفاده کنید تا لایه روغنی که دور قطعات را پوشانده به درستی پاک شود. با انجام این فرآیند قطعات خودرو دیگر دچار چسبندگی نمی شوند. نرم کار کردن قطعه ها باعث عملکرد سریع تر موتور می شود. در نتیجه سوخت کمتری هم مصرف خواهد شد.

6- رانندگی با رعایت اصول حفاظت از موتور

بسیاری از ایرادات فنی خودرو در حقیقت به دلیل فرهنگ نادرست رانندگی در خودرو به وجود می آیند. مثلا رانندگی با دنده نامناسب در سرعت های مختلف باعث می شود که فشار مضاعفی بر موتور اتومبیل وارد شود. همچنین اگر در ترافیک توقف کرده اید و برای نگه داشتن ماشین از کلاچ و ترمز استفاده کرده اید، بهتر است بدانید که با این کار تنها دمای موتور را بالا برده اید.

آزمایش ها نشان داده است که اصلاح عادت های نادرست و بی مورد در رانندگی، می تواند 30 درصد از بار فشار بر موتور خودرو را کاهش دهد. البته موتور بسیاری از ماشین ها قدرت بالاتری دارد و دیرتر به این مشکلات دچار می شود. یکی از این خودروها اچ سی کراس است. می توانید شرایط فروش اچ سی کراس ایران خودرو را در سایت بخوانید.

7- سوخت مناسب، راز ساده نگهداری از خودرو

سوخت با کیفیت می تواند کیفیت موتور اتومبیل شما را تا حد زیادی تضمین کند. دلیل این اهمیت آن است که بنزین هایی با کیفیت پایین، باعث ایجاد رسوب های روغنی بیشتری می شوند. هرچه سوخت مناسب تر باشد رسوب ایجاد شده کمتر است. استفاده از بعضی از مکمل های بنزین نیز با توجه به مدل ماشین و نوع سوخت می تواند در فرآیند سالم نگه داشتن موتور خودرو موثر باشد.

تعویض روغن از ترفندهای سالم ماندن موتور خودرو

نگهداری از موتور خودرو کار خیلی سختی نیست. فقط به کمی حوصله نیاز دارد. با توجه به افزایش قیمت ماشین ها بهتر است بیشتر از قبل به سالم ماندن موتور خودرو توجه کنید. همچنین با خرید اقساطی انواع ماشین می توانید بخشی از سرمایه خود را برای حفاظت از خودرو نگه دارید. ما در سپند خودرو در این انتخاب همراه شما هستیم.