تقریبا تمام کسای که از ماشین استفاده می کنند دو واژه بنزین سوپر و بنزین معمولی را شنیده اند. حال سوال اینجاست که بنزین سوپر و معمولی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و سوال مهمتر اینکه بنزین سوپر برای خودرو بهتر است یا معمولی؟ در ادامه با سپندخودرو همراه ما باشید تا تفاوت های بین بنزین سوپر و معمولی را بسیار دقیق تر بررسی کنیم.

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

اگر راننده باشید برای سوختگیری اقدام نمائید احتمالا متوجه تفاوت قیمت بنزین معمولی و سوپر شده اید. معمولا بنزین سوپر کمی گران تر از بنزین معمولی است. برخی رانندگان نیز چنین ایده ای دارند که با صرف کمی هزینه بیشتر و استفاده از بنزین سوپر کارایی خودرو خود را بالاتر ببرند.

با این توجیه که چون بنزین سوپر اکتان بالاتری دارد، پس حتما برای موتور هم مفید بوده و با کیفیت تر از سوخت معمولی است. در صورتی که به طور کلی نمی توان چنین نتیجه ای گرفت. عدد اکتان بنزین های معمولی بین 87 تا 89 است و بنزین سوپر دارای اکتا 91 تا 93 می باشد.

بنزین سوپر و معمولی چه تفاوتی دارند؟

رده‌ بندی اکتان سوخت براساس شاخص ضد ضربه یا ضد ناک سنجیده می‌ شود که بیانگر میزان مقاومت سوخت در برابر پدیده ناک یا ضربه هنگام احتراق سوخت در موتور است، پس به تمیزبودن یا خالص‌ بودن سوخت موردنظر هیچ ارتباطی ندارد.

بنزین سوپر چیست؟

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که برای بالا بردن عدد اکتان آن مقداری افزودنی های مختلف به بنزین اضافه می شود.برای اولین بار در خلال جنگ جهانی اول شخصی به نام میجلی کشف کرد که با افزودن سرب به بنزین می توان اکتان آن را بالا برد.

بنزین معمولی سال های پیش از اختراع موتورهای درون سوز کشف شده بود و از آن برای کشتن شپش و آفت ها استفاده می شد. در آن زمان کلمه پترول یک نام تجاری بوده و این روش آفت کشی بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ایجاد حساسیت پوستی برای مدت طولانی استقبال نشد.

بنزین معمولی بهتر است یا بنزین سوپر؟

در همین ابتدا باید نکته مهمی را بیان کنیم. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. معمولا در دفترچه های راهنما نوع بنزین مصرفی تعیین شده است و نمی توان گفت بنزین سوپر لزوما بهتر از بنزین معمولی است.

برای مثال در دفترچه راهنمای پراید 111 استفاده از بنزین معمولی قید شده است. اگر همیشه به استفاده از بنزین سوپر بپردازید ممکن است در طولانی مدت صدمات جدی به موتور وارد شود.

بنزین معمولی یا سوپر؟

توصیه می شود از بنزین سوپر برای خودروهای گران قیمت که معمولا پیشرانه های قوی هم دارند، استفاده شود. معمولا موتور های قدرتمند نیازمند بنزین با عدد اکتان بالاتر هستند. در ادامه توضیحاتی در مورد عدد اکتان نیز ارائه خواهیم کرد.

عدد اکتان بنزین سوپر و معمولی چه تفاوتی دارند؟

به بیان ساده می توان گفت که توانایی متراکم شدن سوخت قبل از سوختن خود به خودی عدد اکتان نامیده می شود. پس هرچه اکتان یک سوخت بیشتر باشد، در برابر پدیده احتراق مخرب نیز مقاومت بیشتری دارد.

یک سوخت خوب به سوختی گفته می شود که فقط با جرقه شمع موتور مشتعل شود. همچنین شعله احتراق نیز آرام سوز و سرتاسر اتاقک احتراق را طی کند و در نهایت انرژی مفیدی را به پیستون وارد کند.

از بنزین معمولی برای خودرو استفاده کنیم یا بنزین معمولی؟

در صورتی که سوخت اکتان صحیحی نداشته باشد یا از سوخت نا صحیحی برای خودرو استفاده کنید، در طولانی مدت آسیب هایی جدی به موتور خودرو وارد می شود. پس باید مجددا به این نکته اشاره داشته باشیم که همیشه خودروی خود را به خوبی بشناسید و از سوخت صحیحی برای آن استفاده کنید.

چه نوع بنزینی را برای خودرو خود استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال نیازمند جزئیات بسیاری است. برای مثال در تمام خودروهای جدید مانند سمند یا دنا پلاس ایران خودرو که در نمونه گازسوز نیز تولید می شوند، توصیه به استفاده از بنزین سوپر است تا بنزین معمولی.

شاید برایتان عجیب باشد اما منطقه جغرافیایی هم در نوع بنزین مورد استفاده اثرگذار است. برای مثال تهران در ارتفاع بالایی از سطح دریاست و سوخت دیرتر دچار استعال می شود. لذا در جایی مانند تهران بهتر است از بنزین معمولی استفاده شود.

برخلاف آن در شهرهای شمالی کشور که ارتفاع کمتری از سطح دریا دارند و گاها هم سطح هستند استفاده از بنزین سوپر بهتر خواهد بود.

البته یک نکته دیگر را هم باید در نظر بگیریم. کیفیت سوخت در کشور ما سطح خیلی مطلوبی ندارد و بیشتر خودروهایی هم که طراحی و تولید می شوند، با سوخت اکتان 95 یا بنزین سوپر همخوانی دارند.

پس اگر از بنزین سوپر استفاده کنید کارایی موتور خودرو شما بسیار بهتر خواهد بود. اگر هم قصد استفاده از بنزین معمولی را دارید توصیه می کنیم که به ازای هر 3000 کیلومتر از محلول های پاک کننده انژکتور استفاده کنید تا سوزن های انزکتور خودرو به خوبی تمیز شوند.

از چه سوختی برای خودرو استفاده کنیم؟

به عنوان نتیجه پایانی و مشخص شدن اینکه باید از بنزین سوپر استفاده کنیم یا بنزین معمولی، چند نکته دیگر را نیز مطرح می کنیم. بنزین های سوپر دارای برخی افزودنی های اضافی هستند که بطورکلی در عملکرد خودرو تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، مگر اینکه خودرو نیازمند سوخت با اکتان بالاتری باشد.

چه سوختی مناسب خودروست؟

همچنین بنزین سوپر قدرت خودروی شما را افزایش نمی دهد، فقط به دلیل قدرت سوخت بیشتر، گاها در شتاب گیری اولیه شاهد کمی تغییر هستیم. افزودنی هایی که در بنزین سوپر وجود دارد باعث می شود تا رسوبات کربنی انژکتورها تمیز شوند و به مرور زمان عملکرد خودرو را بهبود می بخشند.

در نهایت برای پاسخ به استفاده کردن و یا نکردن از بنزین سوپر هم باید چنین گفت که اگر خودروی لوکس یا اسپرت دارید، توصیه به استفاده همیشگی از بنزین سوپر است. در غیر این صورت اگر از بنزین معمولی هم استفاده کنید شاهد تفاوت چشمگیری در خودرو نخواهید بود.

بیشترین تفاوت استفاده از بنزین معمولی و سوپر در کاهش جزئی عملکرد و افزایش ناچیز مصرف سوخت است.