سلتوس یک کراس اوور کوچک از برند کره‌ای کیا موتورز است. تولید این خودرو از سال ۲۰۱۹ آغاز شد. از نظر فنی، طراحی ظاهری و قیمت نیز کیا سلتوس جایگاهی بین کیا سورنتو و اسپورتیج دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو می‌توان به طراحی داخلی راحت و لوکس، استفاده از امکانات هوشمند روز دنیا مانند نمایشگرهای لمسی بزرگ و تجهیز به سیستم تهویه هوا اشاره کرد. کیا سلتوس به عنوان یکی از بهترین خودروها در دسته‌ خودروهای AWD (درایو چهار چرخ) به‌حساب می‌آید. فرآیند تولید و مونتاژ کیا سلتوس برای فروش در کشورهای آسیایی و ورود به بازار ایران در هندوستان انجام می‌شود.

تصویر خودروی کیا سلتوس

بررسی ظاهری و بدنه کیا سلتوس

طراحی سلتوس نسبت به سایر محصولات کمپانی کیا متفاوت است و چهره‌ای خشن دارد. این ویژگی این حس را به مخاطب القا می‌کند که با خودرویی افسانه‌ای روبه‌رو شده است. رینگ‌ها از نوع آلیاژی هستند. برای طراحی جلو‌پنجره سلتوس، کیا دماغه ببر (جلوپنجره مرسوم کیا) را به کار می‌برد؛ اما خطوط تند و تیز جایگزین‌ خط‌های منحنی شده‌اند. این ویژگی به تقویت چهره خشن کیا سلتوس کمک می‌کند.

در نمای کیا سلتوس از هیچ‌گونه طرح و خط‌های فانتزی استفاده نشده و فاقد پیچیدگی در طراحی است. به همین دلیل کیا سلتوس در بحث طراحی ظاهری به عنوان یک خودرو اقتصادی شناخته می‌شود. در رده‌بندی کراس‌اوورهای اسپرت قیمت هیوندا توسان با خودروی سلتوس از برند کیا برابری می‌کند.

بررسی نمای ظاهری کیا سلتوس

درباره طراحی داخلی کابین کیا سلتوس

از ویژگی‌های خاص طراحی و امکانات کابین کیا سلتوس می‌توان به وجود دو پنل دیجیتالی اشاره کرد. یکی از پنل‌ها برای نمایش اطلاعات سیستم چندرسانه‌ای و پنل دیگر برای نمایش اطلاعات حیاتی خودرو به کار می‌رود. در طراحی داخل کابین کیا سلتوس شاهد استفاده از محصولات عجیب و غریبی نیستیم. رودری‌ها با روکش‌های پلاستیکی پوشانده شده‌اند. استفاده از تریم رنگی هماهنگ با رنگ روکش صندلی‌ها و طرح‌های گرافیکی در بخش پایین رودری‌ها، جلوه زیبایی به فضای کابین کیا سلتوس داده است. برای جلوگیری از یکنواختی و برهم زدن سادگی، بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها نیز با رنگ کرومی مات پوشانده شده‌اند.

به‌طورکلی طراحی داخلی سلتوس به‌جای اینکه شبیه طراحی مدل‌های کراس اوور باشد به مدل‌های سدان کیا هم‌چون سراتو و اپتیما شباهت بیشتری دارد. از نظر ابعاد نیز فاصله محوری کیا سلتوس معادل ۲۶۱۰ میلیمتر است و صندوق عقبی با ظرفیت ۴۳۳ لیتر دارد. در‌واقع کیا سلتوس فضایی معادل هیوندای النترا یا کیا سراتو در اختیار افراد قرار می‌دهد. در سپند خودرو شرایط فروش بهمن خودرو، مدیران خودرو و کرمان موتور برای خرید انواع خودروهای ژاپنی، کره‌ای و چینی به‌صورت قسطی و نقدی فراهم شده است.

نمای داخلی کیا سلتوس

بررسی مشخصات فنی کیا سلتوس

کیا سلتوس در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید و عرضه می‌شود. نمونه موجود در بازار ایران از نوع تک دیفرانسیل است. این خودرو به موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال قدرت در ساخت این کراس اوور اقتصادی نیز از یک گیربکس ۶ سرعته خودکار استفاده می‌شود. استاندارد آلایندگی کیا سلتوس یورو ۵ و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که عدد مناسبی برای این خودرو به‌حساب می‌آید.

توجه داشته باشید که موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، گشتاور مناسبی برای عبور از معابر دشوار فراهم نمی‌کند؛ بنابراین کیا سلتوس گزینه مناسبی برای آفرود محسوب نمی‌شود. در طرح خرید خودرو اقساطی خارجی سپند‌خودرو می‌توانید این خودروی کراس‌اوور شهری کره‌ای را خریداری کنید.

بررسی فنی سلتوس کیا

سیستم تعلیق دیگنیتی

کیا سلتوس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون  و در محور عقب از سیستم تعلیق تویست بیم (اکسل محور پیچشی با فنر مارپیچی) استفاده می‌کند. این سیستم تعلیق به‌خوبی پستی و بلندی‌های مسیر را جذب می‌کند. به‌این‌ترتیب سواری لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد. سطح رضایت کاربران از هندلینگ این خودرو نیز قابل قبول است.

معرفی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کیا سلتوس

کیا سلتوس با استفاده از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متنو‌ع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای کراس‌اوورهای چینی در بازار ایران شناخته می‌شود. از مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل، حالات مختلف رانندگی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، استارت موتور از راه دور، ، سانروف و دوربین دنده عقب اشاره کرد. نمایشگر لمسی، سانروف برقی، سنسور نور، تریم داخلی پارچه‌ای، تهویه الکتریکی دستی و فرمان کمکی برقی از امکانات رفاهی کیا سلتوس محسوب می‌شوند. به‌دلیل پایین‌تر بودن قیمت خودروهای چینی و شباهت امکانات رفاهی و ایمنی آن با کیا سلتوس، بسیاری از متقاضیان تمایل به خرید خودروهای از طریق طرح اقساطی مدیران خودرو دارند.

معرفی آپشن‌های کیا سلتوس

از آپشن‌های رفاهی و ایمنی که در کیا سلتوس تعبیه شده است می‌توان به قفل و مهارکننده صندلی کودک (ISO FIX)، ایموبلایزر، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، برنامه پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر (TPMS) اشاره کرد. البته همه کراس‌ اوورهای خارجی و چینی موجود در بازار ایران به این آپشن‌ها مجهز هستند و کیا سلتوس از نظر آپشن حرف چندانی برای گفتن ندارد. شاید محبوبیت برند کیا در ایران تنها برگ برنده این خودرو برای متقاضیان نسبت به محصولات کرمان موتور و خودروهای چینی هم‌چون جک s5 باشد.

معرفی امکانات کیا سلتوس

با شرایط ویژه سپند‌خودرو امکان خرید اقساطی کیا سلتوس با تحویل فوری و ثبت سند به نام خریدار برای متقاضیان در سراسر ایران بعد از عقد قرارداد فراهم شده است. با کمترین پیش‌پرداخت و در اقساط بلند‌مدت ماهانه می‌توانید این خودرو کراس‌اوور اقتصادی را از سپند‌خودرو خریداری کنید.