"<yoastmark

فروش دنا پلاس توربو 6 سرعته دستی

اسفندماه سال گذشته گروه خودروسازی ایران خودرو از جدید ترین محصول خود رونمایی کرد. در این مراسم دنا پلاس توربو 6 سرعته به همراه رانا پلاس جدید معرفی شدند. این خودرو ها به عنوان اولین خودروهای تولید داخل با گیربکس 6 سرعته داخلی معرفی شدند. استفاده از گیربکس دستی جدید باعث می شود دنا پلاس به عنوان اسپرت ترین خودروی ایران خودرو عملکرد بهتری داشته باشد.

2 سال بعد از عرضه دنا معمولی یعنی در پایان سال 1394 نسخه پلاس این خودرو نیز تولید شد. شکل درها و صندوق عقب، گرافیک چراغ ها و توری جلو از جمله تفاوت های ظاهری این دو نسخه بود. دنا پلاس در 4 مدل دنا پلاس توربو اتومات، 5 سرعته دستی توربو، 6 سرعته دستی توربو و 5 دنده ساده به بازار عرضه شد.

اما آخرین نسخه دنا پلاس یک توربو 6 سرعته دستی است. این گیربکس که با نام MT6 شناخته می شود، قبلا در رانا پلاس پانوراما استفاده شده بود. دنده ششم این گیربکس باعث کاهش 20 درصدی دور موتور و 7 درصدی مصرف سوخت در سرعت های بالای 100 کیلومتر می شود. دنا پلاس توربو 6 سرعته دستی از اواخر تابستان 1401 تحویل مشتریان شد.

 

"فروش

 

خودرو دنا پلاس توربو 6 سرعته

دنا پلاس در مقایسه با رقبا از طراحی زیباتر و امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار است. استفاده از گیربکس 6 سرعته دستی بر مزیت های این سدان خانوادگی می افزاید. با این حال، دنا پلاس توربو جدید بیشتر از مدل‌ های قدیمی‌ تر قیمت خواهد داشت. که باعث می‌ شود مشتریان با بودجه کمتر به سراغ خودرو هایی مانند سورن ال ایکس و سورن پلاس بروند.

دنا پلاس توربو 6 سرعته EFP قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متری دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. همچنین مصرف سوخت دنا پلاس با موتور جدید 10 درصد کاهش یافته است.

لیست آپشن های دنا پلاس توربو 6 سرعته همانند مدل های قبلی است. با این تفاوت که سنسور باد لاستیک، سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید به ویژگی های سدان ایران خودرو اضافه شده است.

 

"خودرو

 

فروش اقساطی دنا پلاس توربو 6 سرعته

تارا و رانا پلاس اخیرا موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابر پیاده شدند. سومین محصول ایران خودرو که تست ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پشت سر گذاشت، دنا پلاس است. در تست های استاندارد ایمنی عابر پیاده ECE R127، تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت 40 کیلومتر در ساعت شبیه سازی شده است. شدت و نقاط برخورد سر، بدن و پاها با کاپوت و سپر اندازه گیری شده و نباید فراتر از استاندارد باشد.

استاندارد GSO یا G Mark یک استاندارد خودرو برای کشورهای حوزه خلیج فارس است. هر خودرویی که این مجوز را دریافت کند می تواند در این کشورها از جمله عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و کویت به فروش برسد. دنا پلاس در سال 2016 یک بار استاندارد G Mark را دریافت کرد. پس از ارتقای GSO موفق به دریافت مجدد این استاندارد شد. به این ترتیب دنا پلاس در بازار کشور های حاشیه خلیج فارس و در کلاس خودرو های اقتصادی قابل فروش است.

 

"فروش

 

مزایا و معایب دنا پلاس توربو 6 سرعته دستی

مزایا عایب
  • عملکرد بهتر ماشین
  • نصب فرمان برقی
  • طراحی هماهنگ و نسبتاً زیبا
  • گیربکس ۶ سرعته دستی
  • شتاب و کشش بسیار مناسب
  • کاهش فضای سر نسبت به دنا
  • عایق بندی کابین
  • عدم وجود ESP
  • ترمز های ضعیف
  • صدای تعویض دنده‌ ها

 

طراحی بیرونی دنا پلاس 6 سرعته

دنا پلاس توربو 6  سرعته دنده دستی هیچ تفاوتی در ظاهر و بدنه با مدلی که در حال حاضر تولید و عرضه می شود ندارد. این سدان از همان المان‌ های اسپرت و جسور دنا پلاس معمولی استفاده می‌کند. که شامل چراغ‌ های مستطیلی شکل جلو با Delight، جلوپنجره مشبک مشکی، خط اریب روی بدنه است. که از کنار گلگیر جلو شروع شده و تا بالای سر امتداد دارد.

 

"نمای

 

جلوپنجره بزرگ و شش ضلعی دنا با تزئینات کرومی در کنار گرافیک داخلی جذاب چراغ ها جلوی این خودرو را تهاجمی و زیبا جلوه می دهد. در نمای جانبی خبری از فرم ساده ای که در سمند و دنای همیشگی به کار رفته بود نیست. خطی با طراحی قوی و بزرگ از گلگیر جلو تا پشت چراغ های عقب جای آن را گرفته است.

طراحی دستگیره های در ها نیز تغییر کرده و روکش کرومی آن جلوه بسیار زیبایی به نمای جانبی بخشیده است. البته رینگ های 15 اینچی آلومینیومی 10 پره که به رینگ گوزنی معروف هستند زیبایی نمای جانبی را دوچندان می کند.

 

"نمای

 

اما طراحی عقب دنا پلاس نسبت به نسخه قبلی خود تغییر چندانی نکرده است. گرافیک داخلی چراغ ها و فرم داخل جعبه تنها تغییرات اعمال شده در نسخه پلاس 6 سرعته بوده است.

 

"نمای

 

طراحی داخلی دنا پلاس توربو 6 سرعته

به جز دسته دنده جدید، هیچ چیز در کابین دنا پلاس تغییر نخواهد کرد. طراحی داخلی دنا پلاس 6 سرعته دستی همچنان شبیه هیوندای سوناتا YF است.

این خودرو نیز مانند سایر اعضای خانواده سمند دارای کابینی جادار و راحت است. اما کمی کوچکتر از پژو پارس و سمند است که تا حدودی به دلیل استفاده از صندلی های بزرگتر در این خودرو است. 5 نفر می توانند به راحتی سوار شوند.

دسترسی به ابزارهای داخل کابین نیز چندان راحت نیست. اما خوبی آن این است که راننده یک پنل مجزا روی در برای کنترل بالابر های پنجره دارد. راننده و سرنشینان مجبور نیستند برای کنترل شیشه بالابر خود دچار مشکل شوند. صندوق عقب 500 لیتری دنا پلاس فضای کافی برای یک سفر خانوادگی را فراهم می کند.

طراحی داشبورد دنا کاملا قابل قبول است. اما ای کاش طرح چوب به کار رفته در آن کیفیت بالاتر و واقعی تری داشت. کیفیت تودوزی صندلی ها و مخمل به کار رفته روی آن ها بسیار خوب است. به نظر می رسد تا مدت ها مشکلی نداشته باشند. کیفیت دوخت و چرم دور فرمان نیز عالی و جذاب است.

مواد پلاستیکی به کار رفته در داشبورد و دستگیره درب ها بسیار خشک است. احساس چسبندگی زیادی ندارد. کیفیت مواد جیری به عنوان پوشش سقف بسیار ضعیف و نامناسب است. اما بدترین چیز کیفیت پلاستیکی آفتابگیر ها، دسته راهنما و قاب پشت فرمان است. گویی از پلاستیک بازیافتی برای ساخت آن استفاده شده است!

 

نمای داخل

نمای داخل

 

مشخصات فنی دنا پلاس 6 سرعته

همانطور که می دانید این خودرو از موتور EF7 توربو استفاده می کند. می توان گفت ترکیب این موتور با گیربکس 6 سرعته، دنا پلاس توربو 6 سرعته دستی را به قدرتمندترین خودروی تولید داخل تبدیل کرده است. اما نکته عجیب اینجاست که در کاتالوگ خودرو حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در حالی که حداکثر سرعت نسخه 5 سرعته دستی این خودرو 205 کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود! اما با توجه به تاریخچه موتور EF7 توربو با گیربکس 5 سرعته، به نظر می رسد حداکثر سرعت این خودرو در شرایط مناسب به بیش از 215 کیلومتر بر ساعت برسد.

محصول جدید ایران خودرو مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به فرمان برقی است. سانروف که به دلیل کاهش هزینه های تولید در مدل های قبلی حذف شده بود با 6 دنده دستی به دنا پلاس توربو اضافه شده است.

 

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۵۰ اسب بخار

گشتاور

۲۱۵ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۸ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

 

آپشن های دنا پلاس 6 سرعته

دنا پلاس همواره امکانات رفاهی زیادی نسبت به خودروهای داخلی داشته است. آینه‌ های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،‌ کروز کنترل، فرمان برقی و کولر اتوماتیک دیجیتال که به یکی از امکانات جدانشدنی از خودرو های لوکس داخلی بدل شده‌اند.

چراغ‌های بدرقه، ۶ اسپیکر، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین در ۸ جهت! نشان می‌ دهند که با محصولی لوکس از ایران‌ خودرو طرف هستیم. شیشه‌ های جانبی دودی، کامپیوتر سفری، رهیاب ماهواره‌ای، دریچه تهویه ردیف عقب، دریچه دسترسی به صندوق عقب از باقی امکانات دنا پلاس 6 سرعته محسوب می‌شوند.

البته نبود جا عینکی و سیستم ورود و خرج بدون کلید در این خودرو واقعاً عجیب و غیرمنطقی است. ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ایربگ راننده، سرنشین و ایربگ جانبی، ABS و EBD تنها امکانات ایمنی این خودرو هستند. ای کاش به‌ جای وجود آپشن‌ های نه‌ چندان ضروری مانند صندلی برقی شاگرد، چراغ‌ های بدرقه، ۶ اسپیکر و… سیستم کنترل پایداری ESP بر روی این خودرو قرار می‌ گرفت.

 

آپشن های دنا پلاس

آپشن های دنا پلاس

 

سخن نهایی

دنا پلاس توربو 6 دنده دستی با وجود تمام ایرادات و کاستی ها خودرویی قدرتمند و مناسب برای مصارف خانوادگی است. به نظر نمی رسد خودروی چینی بهتری در این رنج قیمت وجود داشته باشد. حتی دنا پلاس توربو 6 سرعته نسبت به تارا 6 سرعته بسیار بهتر و ارزشمندتر است.