دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس توربو اتومات

فروش دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از معدود خودرو های داخلی گیربکس اتوماتیک است. در روزگاری که خودرو های اتوماتیک رواج پیدا کرده، می تواند انتخاب بسیاری از افراد باشد. اگر شما هم قصد خرید یک خودروی خانوادگی را دارید که از گیربکس اتوماتیک بهره می برد با ما همراه باشید.

دنا پلاس محصولی تقریبا متفاوت در بین محصولات ایران خودرو است. که نشان از تمایل نسبی این خودروساز برای ایجاد تغییرات در مدل های قدیمی خود دارد. اگرچه این خودرو چندان جدید نیست و یکی از مدل های اسپرت تر دنا به حساب می آید، اما حضور آن را می توان نقطه عطفی در تغییر رویکرد طراحان داخلی دانست.

با حضور پلت فرم های جدید و عرضه خودرو هایی مانند دنا و شاهین، جان تازه ای در رگ های خودروسازی کشور جاری شد. اما همچنان پلت فرم های قدیمی و خارج از رده که در واقع از نسل پژو 405 و پراید هستند سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند.

 

فروش دنا پلاس توربو اتومات

فروش دنا پلاس توربو اتومات

 

خودرو دنا پلاس توربو اتومات

هر از چند گاهی نسخه جدیدی از آن ها با تغییرات جزئی و کلی در سبد فروش دو غول خودروسازی ملی قرار می گیرد. دنا یکی از این خودرو هاست که در واقع نمونه ای از فیس لیفت سمند است. پس از ارتقای ظاهری در مدل پلاس، تغییرات فنی نیز به خود دیده است. با اضافه شدن توربو و سپس گیربکس اتوماتیک، توانسته خود را در بازار نگه دارد.

در ابتدای عرضه نسخه اتوماتیک دنا پلاس شاهد قیمت گذاری عجیب این خودرو در بازار آزاد بودیم. اما پس از مدت کوتاهی قیمت ها کمی تعدیل شد. این در کنار افزایش قیمت سایر خودرو های رقبا، خرید محصول جدید ایران خودرو را توجیه کرد. در حال حاضر این محصول به عنوان یکی از ارزان ترین خودرو های اتوماتیک، مورد توجه طیف وسیعی از مشتریان قرار گرفته است.

 

خودرو دنا پلاس توربو اتومات

خودرو دنا پلاس توربو اتومات

 

فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس به عنوان نسخه فیس لیفت و آپشن دنا برای اولین بار در سال 1394 معرفی و روانه بازار شد. نسخه توربو دنده این خودرو از سال 2017 به بازار آمد. که علاوه بر موتور توربو دارای طراحی خارجی و تفاوت های داخلی مانند استفاده از اهرم دنده جدید، کف پوش با نشان توربو و فرمان چرمی با دوخت قرمز بود.

با این کار طبیعتاً خودش را متمایز کرد. سرانجام در سال 2019 نوبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک رسید. تا خانواده این سدان ملی ایران خودرو را کامل تر از همیشه کند. دنا پلاس اتوماتیک، به جز نشان 6AT روی گلگیر جلوی راننده، تفاوتی در ظاهر با نسخه قبلی ندارد.

 

فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتومات

فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتومات

 

دنا پلاس توربو اتومات

دناپلاس توربو اتومات یک سدان خانوادگی ویترینی از تمام دستاورد های ایران خودرو محسوب می شود. یعنی موتور ملی EF7 دارد. فول آپشن هایی مثل کیسه هوای جانبی و صندلی های برقی و مهمتر از همه گیربکس اتوماتیک نسل های قبلی خود را دارد.

اما همه اینها دلیل نمی شود که این محصول را خودرویی بی نقص و ایده آل بدانیم. به عنوان مثال از نظر طراحی فاصله زیادی بین دنا و محصولات روز دنیا وجود دارد. پلت فرم کلی و ایمنی خودرو جالب نیست. نبود ESP و مشکلات ارگونومیک موجود برای خودروی ملی ما نا امید کننده به نظر می رسد.

با این حال، اگر به رقبای گران چینی نگاه کنیم، متوجه می شویم که نباید انتظار زیادی از دنا پلاس داشت. در واقع با وجود تمام کاستی ها، این خودرو را می توان گزینه ای نسبتا معقول (در شرایط خاص کشور) دانست. به خصوص که گیربکس اتوماتیک دنا نسبتا خوب عمل کرده و با اصلاحاتی که روی توربو انجام شده مشکلات موتور کمتر از قبل شده است.

از همه مهم تر شبکه خدمات گسترده ایران خودرو پشت این محصول قرار دارد. که ریسک خرید آن را در مقابل رقبای چینی کاهش می دهد. این نکته باعث شده تا بازار خودرو های کارکرده بهتری داشته باشیم که پارامتر مهمی برای مشتریان ایرانی محسوب می شود.

 

دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس توربو اتومات

 

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتومات

مزایا معایب
  • طراحی زیباتر از دانا
  • گزینه ها و آپشن های بیشتر از دانا
  • موتور کم مصرف
  • عایق بندی کابین
  • حذف چند آپشن از سال 97 به بعد
  • کاهش کیفیت ساخت

 

طراحی بیرونی دنا پلاس توربو اتومات

 دنا پلاس در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو ظاهری اسپرت و جسورتر دارد. حالت تهاجمی چراغ ها و جلوپنجره در کنار طرح های روی سپر چهره مصمم و قاطعی از خودروی سمند را به نمایش گذاشته است.

در نسخه توربو رینگ ها یک سایز افزایش یافته و با کاهش فضای خالی داخل چرخ ها هارمونی پروفیل خودرو را بهبود بخشیده است. البته در قسمت پایانی ممکن است طراحی ناهماهنگی با دماغه داشته باشیم. اما گرافیک زیبای چراغ ها باعث شده این قسمت (مخصوصا در شب) جلوه خوبی داشته باشد.

 

 

نمای جلو دنا پلاس توربو اتومات

نمای جلو دنا پلاس توربو اتومات

 

در نمای جانبی می توان امتداد خط شانه را از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو مشاهده کرد. که در کنار پردازش حجم، جلوه ای عضلانی و هیجان انگیز تری را برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته اندازه و طراحی فریم پنجره ها به خصوص در قسمت عقب کمی ناهماهنگ به نظر می رسد.

 

نمای جانبی دنا پلاس توربو اتومات

نمای جانبی دنا پلاس توربو اتومات

 

نمای عقب دنا پلاس ظاهری ساده با چراغ های یک تکه نسبتا بزرگ دارد اما هماهنگی چندانی با طراحی جلوی خودرو ندارد. در یک جمع بندی کلی می توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضای خانواده سمند توصیف کرد. اما نباید فراموش کرد که تا رسیدن به سطح ایده آل راه زیادی وجود دارد.

 

نمای جانبی دنا پلاس توربو اتومات

نمای جانبی دنا پلاس توربو اتومات

 

طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتومات

همانطور که گفتیم دناپلاس توربو بر روی پلت فرم سمند یا بهتر است بگوییم پژو 405 توسعه یافته است. به همین دلیل فریم کلی اتاق و صندوق عقب خودرو مشابه محصولات قدیمی است. با این تفاوت که به دلیل حجیم بودن داشبورد و ضخامت بیشتر سقف (برای قرار دادن سانروف)، فضای داخلی کمی تنگ شده است.

فضای داخلی دنا پلاس در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو بسیار چشم نوازتر و لوکس‌تر طراحی شده است، اگرچه طراحی داخلی این خودرو در رقابت با محصولات امروزی حرفی برای گفتن ندارد. اما می‌توان امتیاز خوبی را در بین آن‌ها کسب کرد.

کابین دنا پلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده است. همچنین محدودیت ها از نظر فضای پا و سر کمی افزایش یافته است. این در حالی است که یک خانواده 4 نفره می توانند از فضای داخلی دنا راضی باشند. صندوق عقب خودرو فضای کافی برای سفر های خانوادگی را در اختیار آنها قرار می دهد.

ظرفیت 500 لیتری صندوق عقب نیز ظرفیت مناسبی برای ابزار و وسایل مورد نیاز سفرهای خانوادگی دارد. که از نگرانی مشتریان ایرانی در این زمینه می کاهد. طراحی داخلی دنا پلاس توربو با وجود یکسان بودن طراحی کلی در مدل های مختلف، تفاوت هایی با مدل پایه دارد. که شامل فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی فرش شده با طرح توربو و نوار قرمز و خنک کننده جدید است.

 

طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتومات

طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتومات

 

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتومات

در زیر کاپوت توربوشارژر دنا پلاس، همان موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC را می یابیم. که قبلاً در سورن توربو دیده بودیم. فقط برخی از قطعات (مانند سیستم خنک کننده توربو) اصلاح شده است. تا از نقاط ضعف نسخه اصلی کاسته شده و خودرو از نظر استهلاک و عدم افت عملکرد در وضعیت بهتری قرار گیرد.

اما روی کاغذ ارقام مشابه سورن توربو است. یعنی در دور موتور 5500 به حداکثر قدرت 150 اسب بخار می رسیم و از 2200 تا 4800 دور در دقیقه حدود 215 نیوتن متر گشتاور می گیریم. با اضافه شدن توربو سایز رینگ ها نیز یک عدد افزایش یافته است. تا جدای از بحث زیبایی در انتقال گشتاور ایمن و پایداری خودرو تاثیرگذار باشد.

دنا پلاس اتوماتیک مانند تمامی خودرو های اقتصادی اتوماتیک افت عملکردی را تجربه کرد. و با شتابی در حدود 1 ثانیه ضعیف تر از نسخه دنده ای، مصرف سوخت بیشتری دارد. همه این موارد مربوط به انرژی اضافی موجود در سیستم مبدل گشتاور و حدود 38 کیلوگرم وزن بیشتر این خودرو (نسبت به نسخه دستی) است.

اما عملکرد کلی دنا اتومات راضی کننده است. به خصوص در شتاب ثانویه و حداکثر سرعت تفاوت خاصی بین مدل دستی و اتوماتیک وجود ندارد. تعویض دنده ها نرم و روان است. مشکلات کوبیدن یا تاخیر برخی از رقبا در انواع CVT در اینجا دیده نمی شود. ترمز های دیسکی چهار چرخ خودرو در شرایط عادی عملکرد قابل قبولی دارند.

اما در هنگام شتاب گیری کمی ضعیف عمل می کنند و در این شرایط باید با دقت بیشتری عمل کنید. متاسفانه این محصول هنوز مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیست. به همین دلیل در پیچ های تند کمی ضعیف عمل می کند، البته در صورت رعایت محدودیت سرعت، خودرو به این راحتی کنترل را از دست نخواهد داد.

 

مشخصات دنا پلاس

مشخصات دنا پلاس

 

آپشن های دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس ساده در ابتدا با آپشن های بسیار خوبی روانه بازار شد. تصور کردیم در نسخه توربو و سپس اتومات توربو سطح امکانات بسیار فراتر رفته و به خودرو های کلاس جهانی می رسد.

اما متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که ایران خودرو گزینه های مدل های ارزان تر را کاهش داد تا دنا یعنی نسخه اتوماتیک توربو لوکس تر شود! به عنوان مثال سانروف و ایربگ جانبی که زمانی حتی بر روی مدل غیر توربو نصب می شد، اکنون تنها در نسخه اتوماتیک به صورت استاندارد عرضه می شود. بقیه محصولات باید به صورت سفارشی از این موارد استفاده کنند.

در هر صورت دناپلاس توربو اتومات دارای لوازم جانبی قابل قبولی مانند: ترمز چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو با ایربگ جانبی (در مجموع 4 عدد)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی است.

تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم چندرسانه ای با امکان ارتباط با موبایل، دوربین دنده عقب و ناوبری ماهواره ای، مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ خوش آمدگویی و اسکورت، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ ها از داخل، آینه های بغل دارای تاشو برقی، شیشه های برقی، ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، صندلی های جلو برقی با تنظیم 8 جهته، سانروف برقی و کروز کنترل فراهم می باشد.

 

آپشن های دنا پلاس توربو اتومات

آپشن های دنا پلاس توربو اتومات

 

قیمت دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس یکی از محصولات زیبا و جذاب داخلی است. که با وجود کاستی ها توانسته جایگاه ویژه ای در بازار کم تنوع ایران برای خود پیدا کند. این خودرو از مزایایی چون ظاهر جذاب، کابین زیبا، کیفیت ساخت مناسب، بازار پررونق خرید و فروش، قدرت فنی مناسب به ویژه در نسخه توربو و خدمات پس از فروش گسترده بهره می برد.

این در حالی است که جهش قیمت خودرو های صفر و کارکرده در بازار باعث شده است که بسیاری از مشتریان توان خرید خودروی دنا پلاس را بیشتر کنند و بسیاری دیگر نتوانند به راحتی آن را خریداری کنند.

قیمت روز ایران خودرو برای عرضه این محصول در بازار حدود 650 تا 700 میلیون تومان است. اما در پیش فروش ایران خودرو با قیمت 390 میلیون تومان عرضه می شود.